معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت خبر داد؛
تغییر کلاس بندی کارت سوخت ناوگان باری دیزلی از دی ماه
طبق بررسیهای انجام شده بیش از ۹۰ درصد از ناوگان خودروهای دیزلی کمتر از ۸۰ درصد سهمیه تخصیصی را مصرف میکنند
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد: طبقه بندی کارتهای سوخت ناوگان باری دیزلی زیر ۱۰ تن کشور بزودی تغییر خواهد کرد.
به گزارش ایلنا، حسین هاشمی از برگزاری جلسه کارگروه ساماندهی مصرف نفت گاز خبر داد و اظهار داشت: هشتمین جلسه کارگروه ساماندهی مصرف نفت گاز با حضورنماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، پلیس راهور ناجا، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سایر سازمانها و نهادهای مرتبط در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
وی با اشاره به اجرایی شدن این دستورالعمل برای ناوگان باری زیر ۱۰ تن در فاز اول افزود: در حال حاضر کلیه ناوگان باری زیر ۱۰ تن در یک طبقه کارت سوخت قرار دارند و از سهمیه یکسانی برخوردار هستند به طور مثال وانت بارهای دیزلی زیر ۵.۳ تن در حال حاضر سهمیهای معادل کامیونهای ۱۰ تن دریافت میکنند بنابر این مقرر گردید ناوگان باری زیر ۱۰ تن به ۳ زیر کلاس جدید طبقه بندی شوندکه شامل ناوگان زیر ۵/۳ تن، ناوگان باری بین ۵/۳ تا ۶ تن و ناوگان باری ۶ تا ۱۰ تن که هر کدام از دی ماه تحت یک طبقه مستقل کارت سوخت قرار خواهند گرفت و پس از آن سهمیهها نیز متناسب با گروه بندی جدید اصلاح خواهد شد.
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت خاطر نشان کرد: طبق بررسیهای انجام شده بیش از ۹۰ درصد از ناوگان خودروهای دیزلی کمتر از ۸۰ درصد سهمیه تخصیصی را مصرف میکنند و با توجه به این موضوع برای جلوگیری از سوء استفاده و فروش غیر مجاز و قاچاق نفت گاز، تغییرات جزئی در میزان سقف برداشت نفت گاز بعمل میآید که در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.
هاشمی در خصوص چگونگی اجرای کلاس بندیهای جدید گفت: شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی برای عدم ایجاد مشکل برای مردم، طرح اصلاح طبقه بندی کارتهای سوخت را بدون نیاز به تغییر و تعویض کارت و با روشهای اصلاح نرم افزاری در سامانه هوشمند سوخت انجام خواهد داد.
وی از اجرای طرح اصلاح کلاس بندی کارتهای سوخت ناوگان مسافری دیزلی در راستای توزیع عادلانه سوخت در آینده نزدیک خبر داد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر طبقه بندی مناسبی در کارتهای سوخت بخش مسافری وجود ندارد.
هاشمی افزود: به عنوان مثال یک مینی بوس مسافری ۱۹ نفره روزانه ۶۰ لیتر و مینی بوسهای ۲۱ نفره، ۳۰۰ لیتر روزانه سوخت نفت گاز دریافت میکنند که در طبقه بندی جدید این معضل اصلاح خواهد شد.
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در خصوص جلسه آتی این کارگروه نیز اظهار داشت: میزان و نحوه تخصیص سوخت نفت گاز به اتوبوسرانیها که در حال حاضر خارج از سامانه هوشمند سوخت صورت میگیرد در جلسه بعدی این کارگروه تصمیم گیری خواهد شد.