خبرگزاری کار ایران

معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران خبر داد:

بورس انرژی رونق می‌گیرد / ۲ گروه جدید از مشترکان در راه ورود به بورس انرژی

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۲۹۷

با ورود شرکت‌های خرده‌فروشی برق، مشترکان کوچک امکان انتخاب نحوه ارایه خدمات برق از شرکت دلخواه را خواهند داشت زیرا با این اقدام به‌دلیل به‌وجود آمدن یک فضای رقابتی، قیمت فروش برق کاهش می‌یابد.

معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران از برنامه‌ریزی برای ورود دو دسته از مشترکان برق به بورس انرژی خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت نیرو، رضا ریاحی، اظهار داشت: انتهای سال ۹۱ با یک میلیارد تومان تزریق پول ازطریق وزارت نیرو به بورس انرژی، نخستین معامله برق در این بورس انجام شد که در این مقطع به تعدادی از نیروگاه‌های خصوصی و شرکت‌های توزیع برق اجازه فعالیت در بورس انرژی داده شد.

وی افزود: بر این اساس نیروگاه‌های خصوصی بخشی از برق تولیدی خود را در بورس عرضه و شرکت‌های توزیع نیز بخشی از برق مورد نیازشان را ازطریق بورس انرژی خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: به‌تدریج نیز تعداد نیروگاه‌های خصوصی حاضر در بورس افزایش یافت و هم‌اکنون ۲۰ نیروگاه خصوصی کشور و همه شرکت‌های توزیع نیروی برق در بورس انرژی حضور دارند.

ریاحی اظهار داشت: در زمان حاضر نیروگاه‌های شهید‌منتظری۱، سیکل ترکیبی گیلان، سیکل ترکیبی نیشابور، سیکل ترکیبی ارومیه، سیکل ترکیبی سبلان، سیکل ترکیبی سنندج، پرند، سیکل ترکیبی قم، سیکل ترکیبی شریعتی، سیکل ترکیبی خوی، مشهد، سیکل ترکیبی سمنان(قدس)، زنبق یزد، شهدای پاکدشت، سیکل ترکیبی منتظرقائم، شهید منتظر قائم، کازرون، سیکل ترکیبی فارس، کهنوج و کاشان به همراه ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق در بورس انرژی حضور دارند.

وی با بیان اینکه افزایش حجم معامله‌ها لازمه توسعه بورس انرژی و رقابتی شدن بیشتر فضای این بورس است، گفت: در سال ۹۲ ماهیانه ۱۰ میلیارد تومان به شرکت‌های توزیع جهت خرید برق از بورس انرژی اختصاص پیدا کرد که این رقم هم‌اکنون به ماهیانه ۴۵ میلیارد تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: در مرحله نخست شرکت‌های توزیع فقط برق خریداری می‌کردند و هزینه‌ای بابت ترانزیت برق در شبکه توزیع در معامله‌ها دریافت نمی‌کردند که از مقطعی به بعد تصمیم گرفته شد شرکت‌های توزیع برق افزون‌بر خرید برق، بخشی از هزینه ترانزیت را از روی معامله برداشت کنند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون بخشی از اعتبار ماهیانه ۴۵ میلیارد تومان بابت خرید برق و بخش دیگر نیز بابت ترانزیت برق است.

معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: با فراهم شدن این سازوکار، وضعیت بورس انرژی درمقایسه با گذشته بهتر شده است اما در حد کفایت نیست و حجم معامله‌ها باید بیش از میزان کنونی باشد.

وی کمبود نقدینگی برای انجام معامله‌های برق را یکی از محدودیت‌های موجود دانست و گفت: هم‌اکنون کمتر از سه درصد از کل برق مصرفی کشور در بورس انرژی مبادله می‌شود اما با سازوکار دیده شده ازطریق روش‌های دیگر، در نظر داریم که حجم و تعداد معامله‌های بورس انرژی در بخش برق را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: براساس دستورالعمل بند " و " ماده ۱۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه، مشترکان بالای پنج مگاوات باید دست‌کم دو سوم برق موردنیاز خود را ازطریق بورس انرژی تامین کنند که وزارت نیرو براساس این تکلیف قانونی بسترهای آن را فراهم کرده است.

ریاحی ادامه داد: وزارت نیرو به دنبال این است که با هماهنگی دولت در گام نخست به‌تدریج بخشی از مصرف‌کنندگان بزرگ و در فازهای بعدی نیز مصرف‌کنندگان کوچک را وارد بورس کند.

ریاحی اظهار داشت: شرکت‌های توزیع مصرف‌کننده نهایی نیستند و آنها با خرید برق از بورس انرژی به مشترکان خود می‌فروشند.

وی با تاکید بر اینکه اگر مصرف‌کنندگان نهایی وارد تعامل با بورس شوند، بورس انرژی به فضای رقابتی نزدیک‌تر می‌شود، گفت: در این صورت حجم و تعداد معامله‌ها افزایش می‌یابد که این موضوع در برنامه‌های ما است و در این جهت در حال حرکت هستیم.

وی با بیان اینکه براساس هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته مصرف‌کنندگان کوچک به‌طور مستقیم برق خود را ازطریق بورس تامین نمی‌کنند و تعدادی شرکت تجاری به‌منظور خرده‌فروشی برق این وظیفه را برعهده می‌گیرند، گفت: این شرکت‌ها تعدادی از مصرف‌کنندگان کوچک را زیرپوشش دارند که این موضوع در گام‌های بعدی در برنامه معاونت بازار برق قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با ورود شرکت‌های خرده‌فروشی برق مشترکان کوچک امکان انتخاب نحوه ارایه خدمات برق از شرکت دلخواه را خواهند داشت، گفت: با این اقدام به‌دلیل به‌وجود آمدن یک فضای رقابتی، قیمت فروش برق کاهش می‌یابد چراکه انحصار فروش برق از بین رفته و مشترک می‌تواند از هر شرکتی که قیمت مناسب‌تری ارایه کند، خدمات بگیرد.

وی با تشبیه این کار به ورود نسل‌های مختلف سیم‌کارت‌ها به کشور، خاطرنشان کرد: فعالیت در فضای رقابتی موجب شکسته‌شدن قیمت‌ها می‌شود و مشترکان می‌توانند متناسب با خدمات دریافتی هزینه برق خود را پرداخت کنند چراکه خرده‌فروش برق گزینه‌ها و روش‌های مختلفی برای تامین برق ارایه می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز