خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد:

تشکیل دادگاه‌های ویژه آب در تمامی استان‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۸۷۳

با تشکیل شعب ویژه آب که در مصوبه شورای عالی آب نیز تاکید شده است، تمامی دعاوی آب در این شعب قابل طرح خواهد بود تا روند رسیدگی با سرعت بیشتری انجام شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران از تشکیل دادگاه‌های ویژه آب در تمامی استان‌های کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، مهندس سید محمدعلی مصطفوی درباره ضرورت تشکیل این دادگاه‌ها اظهار داشت: روند مصرف بی‌قاعده آب در جغرافیای خشک و کم‌آب ایران، تکرار و توالی خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها در دراز مدت، فشار شدیدی را بر منابع آب کشور و به‌ویژه برمنابع آب زیرزمینی وارد کرده و همین امر باعثشده که نظارت بر منابع آب و حفاظت از آنها از حساسیت ویژه‌ای برخوردار شود.

وی افزود: در سال جاری با تاکید ویژه دولت یازدهم، مصوباتی در شورای عالی آب برای حفظ منابع آب زیرزمینی تصویب و تمامی نهادها و ارگان های دولتی مکلف به همکاری بیشتر با وزارت نیرو در خصوص اجرای طرح‌های حفاظت از منابع آب به‌ویژه طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی شدند.

مصطفوی با تاکید بر لزوم تغییر الگوی مصرف آب در بخش‌های مختلف اظهار داشت: باید نگاه و رفتار مصرف کنندگان با آب عوض شود و در این خصوص قوانین و مقررات بخش آب در این زمینه موثر خواهند بود، اما اجرای صحیح این قوانین نظارت همه‌جانبه‌ای نیز نیازمند است.

وی با اشاره بر لزوم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی وسیع در این خصوص ادامه داد: برای نظارت بر بخش آب گروه‌های گشت و بازرسی باید در هر منطقه کشور تشکیل شود که در خصوص نحوه مصرف وجلوگیری از هدررفت آب یاری‌رسان مردم خواهند بود و در صورت وجود تخلف مشهود در مصرف آب، تخلف‌کنندگان به شعب ویژه رسیدگی به موضوع آب معرفی خواهند شد.

مصطفوی ادامه داد: این شعبه‌های با همکاری قوه قضاییه در دادگستری استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل می‌شود و تمامی دعاوی مربوط به آب در این دادگاه‌ها قابل بررسی خواهد بود تا با همکاری مردم، این منابع ملی حفاظت شوند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نیز کمیسیون‌های رسیدگی به آب‌های زیرزمینی کشور در حال فعالیت است، ادامه داد: در این کمیسیون علاوه بر نماینده قوه قضاییه، دو نفر هم از بخش آب و جهاد کشاورزی حضور دارند و مسائل آب پیگیری می شود، اما با تشکیل شعبه‌های ویژه آب که در مصوبه شورای عالی آب نیز تاکید شده است، تمامی دعاوی آب در این شعبه‌ها قابل طرح خواهد بود تا روند رسیدگی با سرعت بیشتری انجام شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: کارهایی همچون برداشت‌های بیشتر از میزان تعیین شده در پروانه بهره‌‌برداری و یا عدول از شرایط پروانه بهره‌برداری از مصداق‌های تخلف است و تمامی اینها در دستورالعمل این دادگاه‌ها دیده شده است.

وی در خصوص نحوه رسیدگی به تخلفات گفت: همه این رسیدگی‌ها بر اساس آیین دادرسی موجود در قوه قضاییه به یک شیوه خواهد بود و متخلفان با تفهیم اتهام فرصت دفاع نیز خواهند داشت و رای لازم توسط قاضی شعبه ویژه صادر خواهد شد.

مصطفوی در خصوص وضعیت بارش در سال آبی جاری گفت: با وجود بارندگی مناسب در پاییز امسال، هنوز کسری مخزنی در حدود ۱۱۰ میلیارد مترمکعب به‌ویژه در منابع آب زیرزمینی داریم که این بارش‌ها نمی‌تواند مشکل را در کوتاه‌مدت حل کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری با وجود بارش‌ها، وضعیت روان‌آب های سطحی هنوز به وضعیت نرمال نرسیده است و تمامی شواهد حاکی از آن است که ما باید وضعیت مصرف و بهره‌برداری آب را در کشور بهبود ببخشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز