خبرگزاری کار ایران

در اجلاس اوپک چه گذشت؟

رامیرز: مادورا قول داده است رضایت همه را بگیرد / نعیمی: تجربه من می گوید رضایت نمی دهند

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۷۴۵

در جلسه ۵ ساعته کشورهای عضو اوپک، ۴ کشور عربی حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان، «مخالف» و در طرف مقابل ۸ کشور دیگر موافق کاهش تولید بودند. اما در آخر این عربستان بود که حرف خود را به کرسی نشاند.

اجلاس ۱۶۶ اوپک بدون حصول نتیجه‌ای پایان یافت. هرچند که به باور اکثر کارشناسان، این اجلاس به یک دوئل نفتی تبدیل شد، اما سرانجام این دوئل به پیروزی عربستان ختم شد.

در جلسه ۵ ساعته کشورهای عضو اوپک، ۴ کشور عربی حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان، «مخالف» و در طرف مقابل ۸ کشور دیگر موافق کاهش تولید بودند. اما در آخر این عربستان بود که حرف خود را به کرسی نشاند. مطابق اساسنامه اوپک، برای تصویب هر مصوبه‌ای اجماع کامل کلیه اعضا لازم است و بنابر همین اساس، در آخرین جلسه اوپک هیچ مصوبه ای به تایید اعضا نرسید و در نتیجه اعضا ملزم به اجرای مصوبه قبلی شدند. بر اساس مصوبه قبلی میزان تولید کشورهای عضو ۳۰ میلیون بشکه در روز است.

اما روند این جلسه چگونه وعلت اصلی مخالفت عربستان چه بود؟

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، رویدادهای مهم این جلسه ۵ ساعته را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از الشرق الاوسط در ابتدای جلسه، مراسم معرفی رئیس جدید اوپک برگزار شد و بعد از آن با خروج خبرنگاران ادامه مباحثات پشت در های بسته آغاز شد.

۱۲ وزیر به همراه یک دبیر کل، برای کاهش یا حفظ تولید فعلی به مذاکره نشستند. کشورهای مخالف به رهبری علی النعیمی وزیر نفت عربستان و کشورهای موافق به رهبری رامیرز وزیر نفت سابق و وزیر خارجه فعلی ونزوئلا در خصوص آخرین وضعیت تولید و مسئله کاهش جهانی قیمت نفت به بحثپرداختند.

رامیرز: مادورا قول داده است

این رامیرز بود که بحثرا آغاز و خطاب به وزرای سایر کشورها عنوان کرد که با وضع موجود تنها راه حل افزایش قیمت نفت، کاهش تولید کشورهای عضو اوپک است و از همکاران خود درخواست کرد در اتخاذ تصمیم نهایی همه جوانب را بسنجد.
او سپس به عواقب پایین بودن قیمت نفت برای کشورهای تولید کننده اشاره و قیمت مورد نظر کشور خود را برای هر بشکه‌، ۱۰۰ دلار اعلام کرد. رامیرز سپس در آخر صحبت‌های خود با اعلام آغاز همکاری‌های کشورهایی نظیر مکزیک و روسیه در این راه، عنوان کرد که از سوی مادورا رئیس جمهور ونزوئلا، وظیفه دارد تا نظر «کشورهای خارج از اوپک» را به همکاری با سایر اعضا جلب کند.

اما رامیرز با وجود مطرح کردن این پیشنهاد، نتوانست همانند جلسه روز سه شنبه، وزیر نفت کشور عربستان را با این اقدام همراه کند. روز سه شنبه جلسه چهار جانبه‌ای بین مقامات ارشد نفتی روسیه، مکزیک، عربستان و ونزوئلا برگزار شد که این جلسه بدون دست‌یابی به نتیجه خاصی به کار خود پایان داد.

سپس نوبت نعیمی بود که صحبت‌های خود را آغاز کند. بنا به گفته منابع آگاه رادیو ملی نروژ، از همان ابتدا صحبت‌های نعیمی کاملا هویدا بود که امکان تغییر نظر این شخص وجود ندارد و تصمیم وی قبل از جلسه گرفته شده و تلاش کشورهای ایران و ونزوئلا در این خصوص بیهوده است.

نعیمی: تجربه های من را به عنوان یک نفتی قدیمی بپذیرید

نعیمی در صحبت‌های خود به رو به دیگر حضار کرد و گفت: «تجربه چندین ساله من در بالاترین سطح وزرات نفت عربستان این را به من می گوید که به هیچ عنوان نباید روی کشورهای خارج از عضو حسابی گشود و با احترام به صحبت های آقای رامیرز این هشدار را به شما می دهم که اگر تصمیم به کاهش تولید بگیریم، هیچ کدام از کشورهای خارج از سازمان، تولید خود را کاهش نخواهند داد. در واقع فشار کاهش تولید بر روی دوش ما قرار و سود این کاهش به جیب کشورهای دیگر می‌رود. من اطمینان دارم که آقای رامیرز و مادورا نخواهند توانست که کشورهای دیگر را به کاهش تولید متقاعد کنند.»

بعد از صحبت‌های نعیمی، نوبت به وزرای کشورهای آفریقایی رسید. آنها نیز سعی در آرام کردن فضا داشتند و بر اتحاد کشورهای عضو و لزوم همگرایی آنان صحبت کردند. وزرای آنگولا، الجزایر و نیجریه همگی بر لزوم یکپارچگی اعضا صحبت کردند و سرانجام پیشنهاد کاهش ۵ درصدی تولید را دادند. این پیشنهاد با استقبال اکثریت اعضا روبرو شد، اما کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مجددا با این درخواست نیز موافقت نکردند و این بار نیز نعیمی بر صحبت‌های پیشین خود اصرار ورزید.

سپس نوبت به سهیل المزروعی وزیر اماراتی رسید. وی با ابراز این مسئله که وزرای نفت نباید به فکر راه حلی موقتی باشند، عنوان کرد: «نباید صرفا بحثکم کردن تولید را مطرح کرد. آنها باید کمی واقع‌نگر باشند، زیرا اضافه تولید حال حاضر بازار ناشی از تولیدات کشورهای خارج از اوپک باعثاین کاهش قیمت شده است. بنابراین کاهش تولید نمی تواند اثری بر روی فروش نفت اوپک بگذارد. در واقع شما با این پبشنهادات فرصتی را برای کشورهای خارج از اوپک فراهم می کنید.

وزیر نفت کویت نیز با پیروی کردن از نظر سایر وزرای خلیج فارس، مخالفت خود را با کاهش تولید اعلام کرد. اما در بین کشورهای عربی عضو اوپک، این عراق بود که موافق کاهش تولید نفت بود، به گونه‌ای که عادل عبدالمهدی وزیر نفت این کشور، بعد از خروج از جلسه در گفتگو با خبرگزاری عراق، پیشنهاد ۵ درصد را مناسب اعلام کرد و گفت: «دو گروه سعی در اقناع طرف مقابل داشتند اما بحثاستدلال عربستان حول محور «نفت ماسه‌ای» در گردش بود. به طوریکه نعیمی گفت اگر از توسعه نفت ماسه‌ای نگرانی نداشتیم، مطمئن باشید اکنون تولید کشور من ۱۲ میلیون بشکه در روز بود.»

ناهار و تیر خلاص

بعد از کش و قوس‌های فراوان، همه حاضرین به پیشنهاد دبیر کل برای صرف غذا جلسه را ترک کردند. هرچند معاون وزیر نفت کویت در تویتر خود در همان لحظه اعلام کرد؛ تنها کاری که در این سالن انجام نمی‌شود خوردن غذا است

بعد از صرف غذا سرانجام رای گیری آغاز و ۸ کشور، موافقت خود را با کاهش تولید نفت و در طرف مقابل ۴ کشور حاشیه خلیج فارس نیز همان‌گونه که انتظار می‌رفت مخالفت خود را با این مسئله اعلام کردند.

سپس دبیرکل با بیان اینکه طرح کاهش تولید نفت به تصویب نرسید، ختم جلسه را اعلام کرد. نعیمی که برنده این بازی بزرگ بود اولین وزیری بود که از سالن خارج و در برابر خبرنگاران گفت: «خوشحالم که اوپک تصمیم گرفت که همچنان به میزان تولید گذشته خود ادامه دهد.»

وزیر نفت کویت نیز هنگام خروج اعلام کرد که «اوپک امروز اوپک ماند.»

اما در این بین وزرای کشورهای ایران، عراق و نزوئلا با چهره‌ای خشمگین از جلسه خارج شدند و معلوم بود با اکراه به این تصمیم اوپک تن داده‌اند. اجلاس ۱۶۶ اوپک بدون حصول نتیجه‌ای پایان یافت. هرچند که به باور اکثر کارشناسان، این اجلاس به یک دوئل نفتی تبدیل شد، اما سرانجام این دوئل به پیروزی عربستان ختم شد.

گزارش: بسیم لاله

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز