خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل توانیر در گفت‌و‌گو با ایلنا:

بی اطلاعی برقی‌ها از مزایده گازهای فلر / برنامه‌ای برای تولید برق از گازهای فلر نداریم

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۳۶۸

در حال حاضر شرکت نفت به ما گاز می‌دهد و برق تولید می‌کنیم و قرار نیست در مزایده شرکت نفت برای گازهای فلر شرکت کنیم.

«مدیر عامل توانیر» گفت: ما پیشنهادی مبنی بر شرکت در مزایده گازهای فلر دریافت نکرده‌ایم و خودمان هم برنامه‌ای برای استفاده از این گاز در تولید برق نیروگاهی نداریم.

«همایون حائری» مدیر عامل توانیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص برنامه وزارت نیرو برای استفاده از گازهای فلر در تولید برق نیروگاهی گفت: تا کنون با توانیر صحبنی در زمینه استفاده از گازهای فلر نشده است.

وی افزود: ممکن است مپنا بخواهد از این گاز‌ها استفاده کند ولی از توانیر در ارتباط با شرکت در «مزایده گاز فلر» دعوتی شده است ونه این شرکت کاری قرار است که انجام دهد.

حائری تصریح کرد: در حال حاضر شرکت نفت به ما گاز می‌دهد و برق تولید می‌کنیم و قرار نیست در مزایده شرکت نفت برای گازهای فلر شرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما از گاز طبیعی برای «تولید برق» استفاده می‌کنیم و برای گاز فلر قرار است وارد مزایده نمی‌شویم بنابراین ما نه چنین برنامه‌ای داریم ونه پیشنهادی برای استفاده از گاز‌های فلر دریافت کرده‌ایم.

هفته گذشته شرکت ملی نفت طی فراخوانی از سرمایه گذاران بخش خوصی دعوت کرد کرد که با شرکت در مزایده نسبت به خریداری ۲۰ میلیون متر مکعب گاز فلر(گازهای همراه نفت) اقدام کنند.

بر این اساس قیمت گاز پایه مزایده‌ای به طور متوسط ۳ سنت اعلام شد طبق پیش بینی بیشترین شکل سرمایه گذاری در این طرح اقدام در جهت تبدیل گاز به برق بوده است و گفته شده که اگر وزارت نیرو هر کیلووات ساعت برق تولید شده را ۶ تا ۷ سنت از بخش خصوصی خریداری کند، نرخ بازگشت سرمایه این سرمایه گذاری ۲۳ تا ۲۵ درصد خواهد بود.

فلر گازی(gas fiare) یک وسیله سوزاندن گاز است که در کارخانجات صنعتی مثل پالایشگاه نفت، کارخانجات شیمیایی، کارخانجات فرآوری گاز طبیعی و نیز سایت‌های تولید نفت و گاز دارای چاه نفت، چاه گاز، اسکله‌های نفت و گاز فراساحلی و مکان‌های دفن زباله بکار می‌رود.

زمانی که نفت خام از چاه‌های نفت خشکی و فراساحلی استخراج می‌شود، گاز طبیعی همراه با نفت نیز استخراج می‌شود در مناطقی از جهان که فاقد خطوط لوله(pipelines) و یا زیر ساخت‌های حمل گاز هستند معمولا مقادیر زیادی از این گاز همراه(associated gas) بعنوان گاز زاید یا غیر قابل استفاده فلر می‌شوند، سوزاندن گاز همراه ممکن است در بالای برج عمودی فلر رخ دهد و یا در یک فلر در سطح زمین در یک گودال زمینی انجام شود.

به گفته مسئولین شرکت ملی نفت یکی از برنامه‌ها برای جمع آوری این گاز‌ها طرح NGL است که به دلیل کمبود منابع هنوز راه‌اندازی نشده است و گازهای همراه همچنان سوزانده می‌شوند که منجر به آلودگی محیط زیست و از بین رفتن منابع کشور می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز