خبرگزاری کار ایران

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران:

سهم ۲۸ درصدی استان تهران از مصرف آّب کشور

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۳۶۲

کسری آبخوان در استان تهران بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب است که این روند کاهشی بویژه در دشت هومند - آبسرد که سالانه ۱.۵ متر فرونشست را تجربه می کند، از همه بیشتر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران سهم استان تهران را از مصرف آب کشور ۲۸ درصد اعلام کرد و گفت: کسری آبخوان در استان تهران بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب است که این روند کاهشی بویژه در دشت هومند - آبسرد که سالانه ۱.۵ متر فرونشست را تجربه می کند، از همه بیشتر است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، مهدی فروغی در نخستین هم اندیشی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور به میزبانی شرکت آب منطقه ای تهران، اظهار داشت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان واقع شده و به همین دلیل همواره با موضوع خشکسالی روبرو بوده است.

وی گفت: در واقع وقتی کشور و تمام استان ها در چنین وضعیتی قرار دارند و از گذشته تاکنون خشکسالی را تجربه کرده اند، این واژه دیگر معنایی ندارد و پدیده جدیدی محسوب نمی شود.

فروغی با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی یکی از منابع ارزشمند کشور به حساب می آیند، تاکید کرد: این ودیعه ای است که از گذشتگان به ارثرسیده است و باید تلاش شود برای آیندگان نیز باقی بماند.

وی با اشاره به تاریخچه تامین و توزیع آب در تهران، گفت: از زمانی که تهران به عنوان یک شهر مطرح شد، حدود ۴۰۰ سال می گذرد و از همان زمان موضوع تامین آب و انتقال آن به تهران از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار بوده است.

فروغی اضافه کرد: انتخاب تهران به عنوان پایتخت کشور و افزایش هر روزه جمعیت در آن موجب شد تا آب نیز رفته رفته اهمیت بیشتری پیدا کند.

وی یادآور شد: از زمان میرزا آغاسی انتقال آب از رودخانه کرج و جاجرود برای تامین آب تهران آغاز شد و در زمان امیرکبیر سندی برای حق آبه تهران در نظر گرفته شد. با گذشت زمان کارشناسان و مشاوران خارجی و داخلی در زمینه طرح های مختلف تامین و انتقال آب فعالیت هایی را آغاز و اجرا کردند که البته با مشکلاتی نیز همراه بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران به حفر چندین رشته قنات در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در تهران اشاره و بیان کرد: با توجه به تصاویری که از تاریخچه برداشت و مصرف آب در تهران وجود دارد، مردم به صورت عمده آب خود را از منابع سطحی و روباز برداشت می کردند که این موضوع از نظر بهداشتی مشکلات متعددی را پدید آورده بود و به همین دلیل استفاده از آب های زیرزمینی و حفاری قنات مورد توجه واقع شد.

وی نخستین ایده لوله کشی و انتقال آب از این طریق را به سال ۱۳۰۶ هجری شمسی مربوط دانست و گفت: به همین منظور برای نخستین بار از محل آبگیر بیلقان انتقال آب با لوله به طول ۵۶ کیلومتر به تهران آغاز شد و در نهایت سازمان لوله کشی تهران در سال ۱۳۲۸ به طور رسمی شکل گرفت.

وی با اشاره به ساخت و احداثسدهای تهران، اظهار داشت: در سال ۱۳۴۲ سد امیرکبیر و تصفیه خانه شماره ۲(کن) ساخته شد، در سال ۱۳۴۶ سد لتیان، سال ۱۳۶۲ سد لار، سال ۱۳۸۶ طرح انتقال آب از سد امیرکبیر به تهران و در سال ۱۳۹۳ و در ماه های اخیر سد ماملو وارد مدار بهره برداری شده است.

فروغی شهر تهران را دارای بیش از هشت میلیون نفر جمعیت و استان تهران را نزدیک به ۱۲ میلیون نفر ذکر کرد و گفت: جمعیت در حوزه عملکرد شرکت آب منطقه ای تهران ۱۶ درصد کشور است درصورتی که مساحت حدود یک درصد است؛ حجم آب تجدیدشونده در استان درمقایسه با کل کشور دو درصد و مصرف تهرانی ها ۲۸ درصد کشور است و این وضعیت با توجه به منابع محدود، بحران آب در تهران را نشان می دهد.

فروغی با ارایه گزارشی از عملکرد بخش حفاظت منابع آب در استان تهران، گفت: تهیه بانک چاه های مجاز و غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های آب، اقدام هایی که در جهت جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران نظیر نصب فنس بوم، آزمایشگاه پایش و مانیتورینگ آب، ایستگاه سنجش آلودگی آب شرب در سد لتیان انجام شده و همچنین اقدام های گسترده و قاطع در زمینه تخریب مستحدثات غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها، پر کردن چاه های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز ازجمله فعالیت های مهم این معاونت است.

وی در پایان با اشاره به استفاده از پساب و بازچرخانی آب به عنوان منبع آب جایگزین برای چاه های کشاورزی، تاکید کرد: مدیریت این بخش باید در راستای مدیریت یکپارچه بر منابع آب صورت گیرد تا شرکت های آب منطقه ای بتوانند از این طریق و با مدیریت بر این منبع مهم، جایگزین مناسبی را برای چاه های آب کشاورزی داشته باشند و منابع زیرزمینی را حفاظت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز