خبرگزاری کار ایران

مدیر پروژه و پیمانکار خط انتقال گاز دهم سراسری مطرح کرد:

انتقال ۷۰ میلیون متر مکعب گاز از خط دهم سراسری / رفع کمبود گاز در اصفهان

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۴۹۰

دستگاههایی نیز موجود است که ذرات جامد و مایع موجود در گاز را گرفته و تمیز می کند و سپس به کمپرسور می فرستد و بعد از خروج از کمپرسور چون دما بالاست توسط یک دستگاه دمای گاز افت پیدا کرده و بعد وارد شبکه می شود.

خط انتقال گاز دهم سراسری جهت انتقال گاز فازهای پارس جنوبی و پالایشگاه فجر با هدف تامین و رفع کمبود گاز و پایداری شبکه استان اصفهان و همچنین انعطاف پذیری در سامانه انتقال گاز خطوط اول، دوم و سوم سراسری طراحی و اجرا گردیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا راعی مدیر پروژه و پیمانکار خط انتقال گاز دهم سراسری در جریان بازدید خبرنگاران از تاسیسات تقویت فشار گاز پتاوه ۴ ضمن تشریح چگونگی اجرایی شدن پروژه گفت: هدف " ایستگاه تقویت فشار گاز پتاوه ۴ " این است که گاز را افزایش می دهد و به ایستگاه بعدی را طی میکند.

وی افزود: در این پروژه از ۴ تربورکمپرسور برای افزایش ظرفیت استفاده شده است که آرایش آن به صورت ۱ + ۳بوده بدین معنی که ۳ کمپرسور در سرویس و یک کمپرسور بصورت یدکی است که ۷۰ میلیون متر مکعب گاز را در روز از فشار ۷۵۰psi به۱۰۵۰psi افزایش و به خط دهم سراسری می فرستد.

راعی تصریح کرد: هدف این است که گاز منطقه جنوب اصفهان توسط این خط تامین شود.

وی در ادامه به ساختمان در ساختمان کنترل و پست این ایستگاه بعنوان قلب و مهمترین ساختمان این پروژه اشاره و اظهار داشت: ساختمان یاد شده ضد انفجار بوده اگر انفجاری در سایت ایحاد شود به تجهیزات داخل ساختمان آسیب نمی رسد.

پیمانکار خط انتقال گاز دهم سراسری خاطرنشان کرد: یکی از ویژگیهای این پروژه این است که از سیستم pmsاستفاده می کنیم یعنی برق کاملا مدیریت می شود.

وی در ادامه به اتاق تابلوی ولتاژ متوسط و پایین و ساختمان ups اشاره کرد و گفت: هر برقی که به مجموعه برود توسط این ups که برق ۱۱۰ ولت دارد، تامین می شود.

راعی گفت: دستگاههای موجود و تابلوهای فشار ضعیف و قوی برق تماما در داخل کشور ساخته شده است که در مرحله پیش راه اندازی قرار دارند.

وی همچنین تصریح کرد: برق از اتاق فشار متوسط یا mv به اتاق فشار پایین lv منتقل می وشود و افت ولتاژ پیدا می کند.

وی گفت: در اتاق گالری که در طبقه زیرین این ساختمان قرار دارد نیز کابل کشی شده که برق از انجا وارد تابلو می شود.

پیمانکار خط انتقال گاز دهم سراسری توضیح داد: توربین ما به عنوان درایور عمل کرده و کپرسورها افزایش فشار گاز را ایجاد می کنند که ۳ واحد در سرویس یک کمپرسور بصورت یدک و رزور است و اگر مشکلی پیش بیاید از آن رزور استفاده می شود.

وی ادامه داد: در کنارتجهیزات یادشده تجهیزات جانبی مثل کمپرسورهوا که سختی گاز را از شبکه می گیرد و همچنین توربوکمپرسور شامل سیستم کنترل سیستم fg یا fire alarm است که اگر اتفاقی بیفتد اعلام می کند. باضافه تجهیزات برقی که در این ایستگاه موجود است.

راعی گفت: خط اصلی اینجا ۵۶ اینچ است از آن یک انشعاب ۴۸ اینچ گرفته شده و گاز وارد توربو کمپرسور می شود.

وی تصریح کرد: دستگاههایی نیز موجود است که ذرات جامد و مایع موجود در گاز را گرفته و تمیز می کند و سپس به کمپرسور می فرستد و بعد از خروج از کمپرسور چون دما بالاست توسط یک دستگاه دمای گاز افت پیدا کرده و بعد وارد شبکه می شود.

خط انتقال گاز دهم سراسری به طول ۵۹۷ کیلومتر و ۵۶ اینچ و با فشار ۱۰۵۰ psl جهت انتقال گاز فازهای پارس جنوبی و پالایشگاه فجر با هدف تامین و رفع کمبود گاز و پایداری شبکه استان اصفهان و همچنین انعطاف پذیری در سامانه انتقال گاز خطوط اول، دوم و سوم سراسری طراحی و اجرا گردیده است.

این خط انتقال گاز از عسلویه آغاز و با عبور از استان های بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و چهار محال بختیاری به تاسیسات تقویت فشار گاز پل کله در استان اصفهان منتهی و روزانه ۷۰ میلیون متر مکعب گاز را منتقل می کند.

با توجه به اهمیت افزایش پایداری در سامانه گازرسانی به استانه ای واقع در مسیر ۴۲۲ کیلومتر از این خط انتقال گاز تا پتاوه در سال های گذشته احداثو بهره برداری گردیده و مابقی این خط انتقال گاز حد فاصل پتاوه تا پل کله در استان اصفهان به طول ۱۷۵ کیلومتر آماده بهره برداری شده است.

پروژه انتقال گاز پتاوه - اصفهان با ارزشی معادل ۶۸۰۰ میلیارد ریال شامل هزینه های طراحی و مهندسی تامین کالاهای اصلی، عملیات اجرایی، تحصیل اراضی و سایر هزینه ها توسط مدیران و پیمانکاران داخلی اجرا شده است.

گازرسانی به جنوب اصفهان، خصوصا جایگزینی مصارف صنایع مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن و مصارف خانگی از جمله اهداف این پروژه است.

عبور خط دهم از سه استان کشور، عبور از مناطق سردسیر و مرتفع، اختلاف ارتفاع ۱۰۱۰ متری بین پایین ترین و بالاترین نقطه، مجاورت با خط لوله گاز سراسری قدیم، حجم فوق العاده عملیات مسیرسازی شرایط خاصی را به این پروژه تحمیل کرده است.

شرکت ملی گاز در راستای احداثزیرساخت های توسعه و افزایش پایداری در سامانه انتقال گاز کشور، پروژه ااحداثتاسیسات تقویت فشار گاز پتاوه ۴ را به منظور تقویت فشار در خط انتقال دهم سراسری، بزودی آماده بهره برداری می کند.

احداثکامل این تاسیسات علاوه بر ایجاد موازنه بین تولید، انتقال، توزیع و مصرف و رفع احتیاجات آتی گاز در مناطق مرکزی کشور به ویژه استان اصفهان، موجب انعطاف پذیری در سامانه انتقال گاز برای تامین گاز در مناطق شمال و شمال غرب کشور خواهد شد.

این پروژه در دو فاز شامل دوراهان - پل کله به طول ۹۵ کیلومتر و پتاوه –دوراهان به طول ۸۰ کیلومتر اجرا شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز