خبرگزاری کار ایران

نشست یونان، قبرس و مصر برای افزایش همکاریهای شرق مدیترانه

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۷۹۸

وزیران امور خارجه یونان، مصر و قبرس برای همکاری در زمینه انرژی در شرق خاورمیانه با یکدیگر گفتگو کردند.

وزیران امور خارجه یونان، مصر و قبرس برای همکاری در زمینه انرژی در شرق خاورمیانه با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری نیو یوروپ، روز دوشنبه(هشتم نوامبر)، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر میزبان آنتونیس ساماراس، نخست وزیر یونان و نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهوری قبرس در قاهره بود.

همکاری در زمینه انرژی در شرق خاورمیانه یکی از موارد اصلی مطرح شده در این اجلاس بود. یونان امیدوار است که در آینده قطب منحصر به فرد اقتصادی در منطقه شود.

نخست وزیر یونان در ۶ نوامبر، به جزیره مدیترانه شرقی رسید تا حقوق قبرس را برای اکتشاف هیدروکربن در منطقه انحصاری آن پس بگیرد.

ساماراس از تصمیم ترکیه برای ارسال کشتی تحقیقاتی لرزه نگاری باربادوس به منطقه انحصاری قبرس انتقاد کرد و گفت: متاسفانه ترکیه دوباره سیاستی را انتخاب کرده است که با قوانین بین المللی هیچ تطابقی ندارد.

اختلاف بین ترکیه و قبرس بر سر مالکیت منابع گاز طبیعی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

قبرس که عضو اتحادیه اروپاست خواستار توسعه ذخایر گسترده گاز دریایی خود و به دنبال همکاری با مصر، یونان و فلسطین اشغالی است.

ذخایر قبرس می تواند به عنوان منبعی بالقوه برای درآمد آن محسوب شود، این کشور در اوایل سال ٢٠١٣ میلادی به دریافت کمک مالی بین المللی مجبور شد.

در اواخر ماه گذشته، وزیران امور خارجه مصر، یونان و قبرس در نیکوزیا ملاقات کردند.

در حاشیه این نشست ترکیه اصرار داشت که از ترسیم ذخایر گاز در مناطق شرقی مدیترانه که قبرس ادعای مالکیت بر آن را داشت، جلوگیری کند.

ترکیه معتقد است که فعالیتهای قبرس در این منطقه غیرقانونی است.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در کنایه به همتایان قبرسی و یونانی خود به خبرنگاران گفت: ما امیدواریم همه فعالیتها در شرق مدیترانه با مقررات بین المللی منطبق باشند.

قبرس حدود ٥ تریلیون فوت مکعب(١۴٠ میلیارد متر مکعب) گاز در یک میدان دریایی در اواخر سال ٢٠١١ کشف کرده است و مجوز شرکت انرژی آمریکا، شرکت ای ان آی ایتالیا و شرکت توتال فرانسه را برای استخراج گاز در دست دارد.

یونان برای بهره برداری از حوزه های نفتی فراساحلی، از مصر خواست تا مرز دریایی مشترک میان دو کشور را دوباره تعیین حدود کنند.

بر اساس این گزارش، در نشست مشترک سران دو کشور، ضمن اشاره به این که آتن پل ارتباط میان مصر و اتحادیه اروپا خواهد بود، بر سرعت بخشیدن به مذاکرات برای آغاز این پروژه تاکید شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز