خبرگزاری کار ایران

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران:

افزایش ۵۰ درصدی مرگ خاموش در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۲۷۷

از یازده سال پیش کنترل و نظارت فنی و سیستم لوله کشی گاز خانگی به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است اما شرکت ملی گاز با وجودی که تکلیف سازمانی ندارد به دلیل مسائل فرهنگ‌سازی و حفظ جان انسان‌ها سعی کرده در این کار سهم مهمی داشته باشد.

رئیس HSE گفت: شرکت ملی گاز اطلاعات تمامی استان‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج را هر ساله به مبادی ذیربط منعکس می‌کند. کما اینکه از طرف وزیر نفت برای وزیر راه و وزیر بهداشت نتایج تجزیه و تحلیل شده سال ۹۲ به صورت مکتوب ارسال شده است. همچنین این وزارتخانه نسخه تدوین شده این اطلاعات را به صورت کتاب در اختیار نظام مهندسی، هلال احمر، بیمه و رئیس صدا و سیما ارسال کرده است. به عبارت دیگر شرکت گاز سعی می‌کند تمام نتایجی را که در فرهنگ‌سازی بخش مسکونی نقش ایفا می‌کنند ارسال کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا یوسفی‌پور رئیس HSE شرکت ملی‌ گاز در نشست خبری با اشاره به شروع فصل سرما گفت: از یازده سال پیش کنترل و نظارت فنی و سیستم لوله کشی گاز خانگی به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است اما شرکت ملی گاز با وجودی که تکلیف سازمانی ندارد به دلیل مسائل فرهنگ‌سازی و حفظ جان انسان‌ها سعی کرده در این کار سهم مهمی داشته باشد.

وی افزود: شرکت ملی گاز اطلاعات تمامی استان‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج را هر ساله به مبادی ذیربط منعکس می‌کند. کما اینکه از طرف وزیر نفت برای وزیر راه و وزیر بهداشت نتایج تجزیه و تحلیل شده سال ۹۲ به صورت مکتوب ارسال شده است. همچنین این وزارتخانه نسخه تدوین شده این اطلاعات را به صورت کتاب در اختیار نظام مهندسی، هلال احمر، بیمه و رئیس صدا و سیما ارسال کرده است. به عبارت دیگر شرکت گاز سعی می‌کند تمام نتایجی را که در فرهنگ‌سازی بخش مسکونی نقش ایفا می‌کنند ارسال کند.

یوسفی‌پور در ادامه با مقایسه تعداد حوادثسال ۹۲ نسبت به سال ۹۱، گفت: در استان تهران فرهنگ ایمنی رشد قابل توجهی داشته به طوری که در سال ۹۲،۱۷. ۴ درصد نسبت به سال ۹۱ کاهش حوادثداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اما در کل کشور در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ تعداد حوادثبا احتساب ۸ درصد افزایش تعداد خانوارهای بهره‌مند از گاز ۲۶.۸ درصد افزایش داشته‌ایم لذا انتظار داریم سازمان صدا و سیما و نظام مهندسی نسبت به این رقم اسف‌بار توجه ویژه داشته و در زمینه فرهنگ‌سازی در مسائل ایمنی به خصوص در روستاها تلاش بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: مهمترین علت حوادثگاز طبیعی در منازل مسکونی به مرگ‌های خاموش اختصاص دارد که مربوط به تولید گاز مونوکسیدکربن است. به طوری که در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ حدود ۵۰ درصد از این حوادثنسبت به مصرف کل خانوار در کل کشور افزایش داشته ایم.

وی ادامه داد: در زمینه حوادثناشی از اشتعال و انفجار نیز ۱۱.۸ درصد افزایش تعداد حوادثنسبت به تعداد خانوارها داشته‌ایم.

رئیس HSE تولید مونوکسید کربن در منازل را مربوط به مشکلات دودکش و وسایل گازسوز دانست و گفت: حوادثناشی از اشتعال بیشتر به نشتی گاز و عدم رعایت نکات ایمنی بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: در حوادثمرگ خاموش همچنان دودکش مهمترین فاکتور است به طوری که با ۷۶.۳ درصد نقش اول را در ایجاد حوادثمونوکسیدکربن به خود اختصاص داده است که این قضیه از عدم وجود دودکش گرفته تا دودکش غیراستاندارد، عدم کلاهک، طولانی بودن دودکش‌ها و عدم درزبندی مشمول این بند هستند.

یوسفی‌پور نقش دوم در ایفای حوادثمرگ خاموش را مربوط به عدم تهویه مناسب دانست و گفت: ۱۳.۱ درصد از حوادثمونوکسید کربن مربوط به تهویه نامناسب است که میزان حوادثناشی از آن در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱،۷ درصد رشد داشته است که نیازمند فرهنگ سازی به مردم است.

وی با بیان اینکه وسایل گازسوز ده برابر بیش از انسان به هوا نیاز دارد تصریح کرد: تهویه عاملی است برای رساندن هوای سالم به ساکنین و همچنین به‌سوزی وسایل گازسوز است لذا نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

وی ادامه داد: کمبود اکسیژن هم مثل مرگ خاموش و آثار ناشی از مونوکسیدکربن نامحسوس است و حتی ممکن است در حالت بیداری نیز برای انسان اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: تهویه فاکتور مهمی است که سلامت ساکنین منازل مسکونی را تضمین کرده لذا سوخت ناقص وسایل گازسوز سلامت انسان را به مخاطره می‌اندازد.

وی همچنین ۳.۱ درصد حوادثمربوط به گاز مونوکسید کربن را مربوط به استفاده از وسایل پخت و پز به عنوان وسایل گرمایشی عنوان کرد و گفت: این حوادثبیشتر در ساختمان‌های در حال ساخت رخ می‌دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مقام اول تعداد حوادثدر سطح استان‌های کشور مربوط به تهران و آذربابجان شرقی و مازندران در رتبه‌های بعدی قرار دارند اما در مقایسه معنی‌دار با لحاظ کردن تعداد حوادثبا توجه به میزان مصرف سالیانه گاز استان قم اول و سمنان و آذربایجان شرقی در رتبه‌های بعدی قرار دارند ضمن اینکه این مقایسه‌ها نشان می‌دهد که همدان با وجود سردسیر بودن در انتهای جدول واقع شده که نشان می‌دهد نسبت به قم که استان گرمسیری است فرهنگ‌سازی بیشتری شده است.

وی نتیجه‌گیری کرد: سمنان، خراسان شمالی، قم و آذربایجان شرقی از دیگر استان‌ها خطرپذیرترند که مشارکت عمومی تمامی سازمان‌ها را برای تغییر این روند می‌طلبد.

وی در ادامه گفت: واحدهای مسکونی کوچک اگر برای تهویه از سیستم حرارت مرکزی استفاده کنند خطرناک نیستند اما اگر از وسایل گازسوز استفاده می‌کنند موضوع تهویه باید جدی گرفته شود. ضمن اینکه در واحدهای مسکونی کمتر از ۶۰ متر مربع باید نسبت به تعمیر وسایل گازسوز حتما با مسئول فنی مشورت شود.

وی ادامه داد: بعد از هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از مجتمع‌های مسکونی بزرگ که سیستم حرارت مرکزی داشته‌اند خواستار کنتور و دودکش مجزا بودند که این مقوله نیز حتما باید با تایید نظام مهندسی انجام شود.

وی خطاب به سازمان نظام مهندسی تاکید کرد: در زمان طراحی ساختمان‌ها حتما باید موضوع دودکش در بطن دیوار دیده شده و اصول ایمنی رعایت شود.

یوسفی پور از دست‌اندرکاران ساخت و ساز کشور خواست با رعایت نکات ایمنی حادثه را در نطفه خفه کنند.

وی ادامه داد: در ساخت و سازها نیز در زمان تخریب باید مراقب دودکش ساختمان مجاور باشیم.

وی در ادامه دودکش دریچه آیفونی را نیز از جمله عوامل بروز حوادثگازگرفتگی عنوان کرد و گفت: از شهرداری می‌خواهیم نسبت به کنترل فنی این مساله اقدام کرده و به سازندگان ساختمان هشدارهای لازم را بدهند چرا که این دریچه‌ها مانع خروج گاز سمی از وسایل گازسوز می‌شود.

وی همچنین یادآورشد: ساختمان‌های در حال ساخت درز انقطاع که برای پیشگیری از زلزله ایجاد می‌شود به هیچ وجه نباید به محلی برای تعبیه دودکش و هواکش تبدیل شود.

وی همچنین یادآور شد: تمامی وسایل گازسوز و دودکش قبل از شروع به استفاده کنترل شود و از مکش دودکش ساختمان مطمئن شویم. ضمن اینکه لوله رابط به دودکش حتما در زمان سوخت باید داغ باشد و در غیر این صورت مواد احتراق وارد فضای مسکونی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز