خبرگزاری کار ایران

با هدف بررسی دستاوردهای زیست محیطی و فرصت‌های سرمایه گذاری؛

سمینار راهکارهای کاهش انتشار و مصرف دی اکسید کربن برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۶۱۳

اگر کشوری بیش از حد مجاز تولید گاز co۲ داشته باشد جریمه خواهد شد؛ از این رو با توجه به میزان انتشار co۲ در کشور‌مان باید به این الزامات توجه ویژه کرد.

سمینار راهکارهای کاهش انتشار و مصرف دی اکسید کربن در تاسیسات عسلویه روز ۷ آبان ماه با حضور نمایندگانی از سازمان محیط زیست، پتروشیمی، شرکت‌های ملی نفت و گاز، سرمایه‌گذاران، بخش خصوصی و پژوهشگاه صنعت نفت در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

اکبر زمانیان، رییس پژوهشکده توسعه فناوری‌های گاز درباره چگونگی شکل‌گیری این سمینار گفت: پژوهشگاه پس از بررسی روش‌های جدا سازی دی اکسید کرین در فاز اول طرحی که با کارفرمایی شرکت توسعه مهندسی صادرات گاز انجام شد، تصمیم گرفت در فاز دوم با انجام طراحی مهندسی از منابع موجود در عسلویه، co۲ جداشده را از طریق خط لوله به مخزن منتقل کرده و به چاه برای ازدیاد برداشت تزریق کند.

رییس پژوهشکده توسعه فناوری‌های گاز با اشاره به موفقیت پژوهشگاه در فاز اول این طرح گفت: برای فاز دوم این طرح قرار شد سمیناری برگزار شود تا ضمن ارایه دستاوردهای فاز اول در آن، با جمع آوری نقطه نظرات ذینفعان برای جلب نظر سرمایه گذاران، ادامه کار در فاز دوم با قدرت هر چه بیشتر آغاز شود.

وی در ادامه از دیگر اهداف این سمینار را اطلاع‌رسانی، بررسی روش‌های موجود و شناسایی مبادی انتشار و مصرف دانست به گونه‌ای که بتوان در آینده کارهای بزرگ‌تر و بهتری در حوزه جلوگیری از انتشار دی اکسید کربن انجام داد.

زمانیان با بیان این‌که الزامات بین المللی کشور‌ها را ملزم کرده است تا سال ۲۰۲۰ میزان انتشار گاز دی اکسید کربن را به مقدار مجاز برسانند، گفت: اگر کشوری بیش از حد مجاز تولید گاز co۲ داشته باشد جریمه خواهد شد؛ از این رو با توجه به میزان انتشار co۲ در کشور‌مان باید به این الزامات توجه ویژه کرد.

وی با اشاره به این‌که گاز co۲ نه تنها می‌تواند آلاینده نباشد بلکه می‌تواند در صورت استفاده بهینه، فایده هم داشته باشد، گفت: این گاز در صورت جدا‌سازی و انتقال مناسب می‌تواند ارزش اقتصادی داشته و از آن مصارف مناسبی داشت.

زمانیان ازدیاد برداشت را یکی از راهکارهای عمده مصرف co۲ برشمرد و گفت: این گاز به دلیل سازگاری با هیدروکربن‌های موجود در مخازن نفتی، قابلیت تزریق به چاه به منظور ازدیاد برداشت دارد؛ که این امر یکی از نیازهای روز کشور ما است.

وی افزود: co۲ علاوه بر کاربرد در ازدیاد برداشت مصارف دیگری هم دارد، برای نمونه در صنعت پتروشیمی برای تولید متانول از گاز طبیعی و تولید اوره امونیاک از این گاز استفاده می شود و همچنین در قسمت اول فرایند تولید جی تی ال برای تولید گاز سنتز از co۲ استفاده می شود.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه مباحثتخصصی این سمینار را شامل دستاوردهای فاز اول طرح دی اکسید کربن، اهمیت ازدیاد برداشت، تزریق co۲ به چاه جهت ازدیاد برداشت، اقتصاد روش های ذکر شده، روش‌های استفاده از co۲ دانست.

وی در پایان تصریح کرد: این سمینار با برگزاری پنل تخصصی به پایان خواهد رسید که در آن اکثر مدیران و متخصصان حضور خواهند یافت و مسایل حقوقی و مالی مرتبط با انتشار و مصرف دی اکسید کربن را به صورت پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار خواهند داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز