خبرگزاری کار ایران

تولید میدان گازی مشترک بی پی و ایران در دریای شمال ازسرگرفته می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۴۵۶

س از آن که دولت بریتانیا این میدان را تحت یک طرح مدیریتی موقت قرار داد که به موجب آن سهم ایران از درآمدهای حاصله از فروش گاز آن تا زمان لغو تحریمها، در حسابی جداگانه بلوکه می‌شود، شرکت بی پی مجوز دولت بریتانیا را برای ازسرگیری تولید از میدان رهوم در اختیار گرفته است.

سخنگوی شرکت بی پی از آغاز دوباره تولید از میدان گازی مشترک این شرکت با ایران در دریای شمال موسوم به میدان رهوم در هفته جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا وبه نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، سخنگوی شرکت بی پی انگلیس روز جمعه(٢٥ مهرماه) اعلام کرد: تولید دوباره از میدان گازی مشترک بی پی و شرکت ملی نفت ایران در دریای شمال موسوم به میدان رهوم پس از ۴ سال تعطیلی به دلیل تحریمهای غرب علیه ایران آغاز می شود.

پیش بینی می‌شود که تولید از میدان رهوم که ۴ تا ٥ درصد از تقاضای بریتانا را پیش از تعطیلی آن تامین می کرد، در تعطیلات آخر هفته میلادی(شنبه، و یکشنبه) ازسرگرفته شود.

این سخنگو گفت: پس از آن که دولت بریتانیا این میدان را تحت یک طرح مدیریتی موقت قرار داد که به موجب آن سهم ایران از درآمدهای حاصله از فروش گاز آن تا زمان لغو تحریمها، در حسابی جداگانه بلوکه می‌شود، شرکت بی پی مجوز دولت بریتانیا را برای ازسرگیری تولید از میدان رهوم در اختیار گرفته است.

میدان رهوم(Rhum) در سال ١٩٧٧ میلادی در دریای شمال و در ٣٩٠ کیلومتری شمال شرق آبردین(Aberdeen) کشف شد و توسعه آن به صورت سرمایه گذاری مشارکتی میان ایران و شرکت BP انگلیس در دستور کار قرار گرفت به نحوی که ٥٠ درصد سهم در اختیار شرکت BP به عنوان توسعه‌دهنده و ٥٠ درصد سهم در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار داده شد.

تولید گاز از این میدان از سال ۲٠٠۵ تا ۲٠١٠ روزانه حدود ۴, ٥ میلیون متر مکعب بوده است که در سال ۲٠١٠ دولت انگلستان به دلیل اعمال تحریم علیه ایران، تولید گاز از این میدان را متوقف کرد.

گاز میدان رهوم توسط سه حلقه چاه تولید و از خط لوله جریانی ۸ اینچ به چند راهه مرکزی زیر دریا(Central Subsea Manifold) فرستاده می‌شود و از آنجا به وسیله خط لوله ١۶ اینچی به طول ۴۴ کیلومتر به سکوی فرآورشی Bruce که راهبری آن در دست شرکت BP است، ارسال می‌شود. درنهایت نیز گاز فرآورشی حاصل از این جریان جهت توزیع و صادرات مورد بهره برداری قرار می گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز