خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران:

تولید ۴٠٠ هزار بشکه نفت از غرب کارون / سهام عدالت نتیجه عدم وجود بخش خصوصی واقعی

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۰۳۰

بدلیل مشخص نبودن استراتژی، توسعه صنعتی کاملا روشن نیست و به همین دلیل است که چینیها، کره ایها و یا حتی مالزیاییها برای ورود به صنایع ایران جایزه می گیرند اما شرکتهای داخلی باید رقابتی سنگین داشته باشند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: در صورتی که بخش خصوصی واقعی در صنعت کشور وجود نداشته باشد نتیجه آن این می شود که یا سهام عدالت بیرون می آوریم که تنها باعثافزایش تورم می شود و یا مدیران دولتی وارد بخش خصوصی می شوند

به گزارش خبرنگار ایلنا، سلبعلی کریمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در پانل شناخت چالشها و فرصتهای رشد و توسعه صنایع بالادستی نفت با رویکرد توسعه میادین مشترک که در دومین روز کنگره ملی توسعه نظام پیمانکاری در صنعت نفت با بیان اینکه سیاستهای کلی خصوصی سازی که در سالهای ٨٣ و ٨۴ ابلاغ شد در کلیه این سالها متوقف مانده است، گفت: صنعت حفاری طی این سالها رشد قابل توجهی نداشته و وزارت نفت نیز به عنوان مصرف کننده تکنولوژی امکان ورود به این حوزه را نداشت.
وی افزود: وزارت نفت خود نمی تواند به دنبال این کار برود و باید از منابع شرکتهایی که صاحب دکل هستند و یا در این حوزه چه در داخل و چه در خارج از کشور سرمایه گذاری می کنند، استفاده کند.

کریمی تصریح کرد: بدلیل مشخص نبودن استراتژی، توسعه صنعتی کاملا روشن نیست و به همین دلیل است که چینیها، کره ایها و یا حتی مالزیاییها برای ورود به صنایع ایران جایزه می گیرند اما شرکتهای داخلی باید رقابتی سنگین داشته باشند.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس کارهای بزرگی صورت گرفت و شرکتهای بزرگی نیز ایجاد شدند اما چه شد که این شرکتها دوام نیاورده اند و یا در مسیر دیگری حرکت کرده اند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران خاطرنشان کرد: مقوله بخش خصوصی توسط بخش کارفرمایی در سالهای گذشته جدی گرفته نشده و همواره دوست محوری جایگزین قانون محوری شده و صنعت ما را دچار مشکل کرده و خسارتهای قابل توجهی به آن وارد کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در رابطه با آخرین وضعیت برداشت از میادین غرب کارون گفت: میدان آزادگان باوجود این که در سال ٨٢ و ٨٣ پیمانکار خوبی داشت و شرکت اینپکس ژاپن نیز همکاری خود را آغاز کرده بود اما حضور این پیمانکار در میدان مدیریت نشد.

وی با بیان این که این میدان هم اکنون در اختیار شرکت متن است، گفت: میدان آزادگان جزو اولویتهای وزارت نفت است و علاوه بر آن میدانهای یادآوران و یاران و سهراب نیز جزو اولویتهای بعدی قرار دارند.

کریمی تصریح کرد: اگر وزیر نفت در مورد میدانهای مشترک قولی داده است حتما به آن عمل خواهد کرد و سوابق وی نشان می دهد که این قولها حتما اجرایی می شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان این که در حال حاضر اولویت توسعه، تمرکز روی میادین مشترک است، گفت: در حال حاضر ۴٠٠ هزار بشکه نفت در غرب کارون از طریق پروژه های نفتی مشترک به علاوه پروژه آذر در غرب کشور تامین می شود و طی یک تا دو سال آینده بسیاری از پروژه ها نفتی به نتیجه می رسد و از سوی دیگر برای شروع کار درمیادین کوچکتر نیز در حال برنامه ریزی هستیم.

وی همچنین در مورد میادین جفیر و سپهر گفت: این میادین در محدوده میدانهای نفتی شرکت اروندان قرار دارد اما بدلیل این که جزو میادین مشترک نیستند فعلا در اولویت توسعه قرار ندارند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با تاکید بر این که پیمانکاران باید به سمت شکل گیری انجمنهای منسجم و نه انحصاری بروند، افزود: اگر این اتفاق نیفتد قطعا آسیب به آنها بیشتر می شود و در شرایط فعلی باقی می ماند. مشکل عمده بخش خصوصی برآمده از بخش کارفرمایی است اما چنانچه بخش خصوصی نیز برنامه عملی برای خود نداشته باشد به طور قطع به همین شکل منفعل می ماند و چالشهایش بیشتر خواهد شد.

وی یکی از معضلات شرکتهای دولتی و پیمانکاران در ایران و حتی شرکتهای بین المللی را موضوع نگهداشت نیروهای متخصص عنوان کرد و گفت: این مسئله یکی از چالشهای اصلی است که حتی با افزایش حقوق و مزایا هم کم نشده است.

کریمی با تاکید بر این که اگر راس یک سازمان متعهد و به دور از سفارشها و رفاقتها باشد می توان امیدوار بود که بخش خصوصی بر اساس ضرورتها رشد کند، افزود: شرط بقا و تحقق توسعه و اشتغال پایدار در نگاه ملی و اعتماد به بخش خصوصی در این فضا محقق می شود.

وی افزود: در صورتی که بخش خصوصی واقعی در صنعت کشور وجود نداشته باشد نتیجه آن این می شود که یا سهام عدالت بیرون می آوریم که تنها باعثافزایش تورم می شود و یا مدیران دولتی وارد بخش خصوصی می شوند و شرایط شرکت خصوصی را عوض می کنند و یا شرکتهای شبه دولتی خریداری می شود که اصلا فعالیت اقتصادی ندارد و حوزه صنعتی را دچار بی نظمی می کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت مناطق مرکزی اظهار نگرانی کرد که با برداشته شدن فضای تحریم و ورود شرکتهای خارجی اتفاقی که سالها پیش رخ داد مجددا اتفاق بیفتد و شرکتهای پیمانکاری خود را به شرکتهای خارجی متصل کنند و به جای انتقال تکنولوژی و بهره مندی از تکنولوژی آنها تنها ارتزاق مالی داشته باشند.

وی در عین حال از نقش ضعیف رسانه ملی در نشان دادن سهم اقتصاد صنعتی و کارآفرینی به خصوص در حوزه انرژی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در صدا و سیما تنها چیزی که مورد توجه نیست توجه به موضوع انرژی و اقتصاد صنعتی است و برای این کار باید کارشناسان این حوزه در برنامه ها حاضر شوند تا مقدمات ایجاد تغییر در این زمینه ها فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز