خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل آب منطقه ای تهران:

تهرانی‌ها فقط ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب دارند / اهرم‌های برخورد با پرمصرف‌ها بی‌مصرف است

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۶۱۷

قیمت آب شبکه شهری و اهرم برخورد با مشترکین پرمصرف از کارآیی لازم برخوردار نیست اما ما آمادگی داریم که مردم بتوانند از سفره های آب به صورت خام استفاده کرده و از شبکه استفاده نکنند و در این راستا به ۱۰۰۰ حلقه چاه مجوز داده شده است.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران گفت: از ۴۲۰ میلیون متر مکعب آبی که در سدهای تهران وجود دارد تنها حدود ۲۵۰میلیون مترمکعب قابل استحصال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا خسرو ارتقایی مدیر عامل آب منطقه ای تهران در نشست خبری با بیان اینکه از ابتدای سال آبی تاکنون در حوزه ا ستان تهران بارندگی جدی نداشته ایم گفت: جمع بارندگی به کمتر از ۲ میلیمتر رسیده است. علیرغم اینکه سازمان هواشناسی استان تهران پیش بینی بارندگی نرمال را برای سال آبی جدیدکرده بود.

وی ابراز امیدواری کرد که اواخر مهر و آبان بارندگی داشته باشیم.

ارتقایی تصریح کرد: ورودی سدها به دلیل نبود بارندگی نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنظیم آب اکثر سدها بیش از مقدار حجم آن است مثلا سد امیر کبیر ۲۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد اما ۴۰۰ میلیون متر مکعب را تنظیم می کند و یا سد لتیان حدود ۸۰ میلیون متر مکعب مخزن مفید دارد درحالی که در زمان ترسالی ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم می کند بنابراین ذخایر سدها به این شکل نیست که بتوانیم از یک سال آب را برای سال آینده نگه داریم.

وی خاطر نشان کرد: میزان آورد و ورودی سدهای استان تهران در سال جاری نسبت به سال گذشته با توجه به کمبود بارندگی ها کاهش معنی داری را نشان می دهد چرا که ما دو سال پی در پی خشکسالی داشته ایم.

یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب کاهش ورودی سدها نسبت به سال نرمال آبی

وی در ادامه با مقایسه سه سال آبی ۹۱-۹۰،۹۲-۹۱،۹۳-۹۲ تصریح کرد: در سال آبی گذشته ما در سدهای استان تهران یک میلیارد و ۳۹ میلیون متر مکعب آب داشته ایم. در سال ۹۲-۹۱ یک میلیارد و ۲۹۴ میلیون متر مکعب آب در مخازن سدها وجود داشت و در سال ۹۱-۹۰ که سال نرمال آبی بود دو میلیارد و ۲۷۴ میلیون مترمکعب ورودی آب به سدها داشته ایم که این ارقام نشان می دهد که ۴۰ درصد نسبت به سال نرمال کاهش داشته ایم.

ارتقایی خاطر نشان کرد: البته ورودی سدها به این معنا نیست که تمام آب به مصرف شرب می رسد بلکه این میزان جهت استفاده در کشاورزی و محیط زیست مصرف می شود.

وی ادامه داد: ریشه دل نگرانی و خطری که مخازن سدها را تهدیدمی کند این است که ورودی سدها از سال ۹۱-۹۰ که سال نرمال آبی بود تا سال گذشته میزان ورودی یک میلیارد متر مکعب کاهش یافته و در سال جاری این میزان به عدد یک میلیارد متر مکعب رسیده است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان تهران خاطر نشان کرد: این میزان ورودی به سدها نه تنها ذخایر سدها می خورد بلکه فقط منتظر است آب جدید وارد شود چون آبی در سدها باقی نمانده است.

۵۰ میلیون متر مکعب کاهش ذخایر سدها نسبت به سال گذشته

وی میزان ذخیره آب سدها را در مهر ماه سال جاری ۴۲۰میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: در سال گذشته میزان آب موجود در پنج سد استان تهران ۴۷۰ میلیون متر مکعب بوده و در چنین شرایطی در سال نرمال ۷۶۰میلیون متر مکعب آب در سدهای تهران داشته ایم لذا در سال جاری نسبت به سال قبل ۵۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته ایم.

وی یادآور شد: البته از ۴۲۰ میلیون متر مکعب آبی که در سدهای تهران وجود دارد تنها حدود ۲۵۰میلیون مترمکعب قابل استحصال است.

۱۷۰ میلیون متر مکعب آب مرده از ۴۷۰ میلیون متر مکعب ذخایر سدها

وی ادامه داد: در حال حاضر سد طالقان ۱۰۲ میلیون مترمکعب، ‌لتیان ۳۴ میلیون مترمکعب، لار ۲۸ میلیون مترمکعب، امیر کبیر ۱۵۷ میلیون متر مکعب، ماملو ۹۷ میلیون متر مکعب آب دارند اما از میزان آبی که در سدها موجود است در سد طالقان ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب مرده، ‌لار ۱۰ میلیون متر مکعب، لتیان ۱۵میلیون مترمکعب، ‌امیر کبیر ۲۰میلیون متر مکعب آب مرده موجود است بنابراین بالغ بر ۱۷۰ میلیون متر مکعب از آب پنج سد تهران قابل استفاده نیست.

ارتقایی همچنین گفت: در حال حاضر چشمه های ارتفاعات تهران که در سی سال گذشته هیچ گاه خشک نبوده اند به خشکیدگی گراییده‌اند زیرا سه سال پی در پی خشکسالی شرایط سختی را بوجود آورده است.

آب تهران ۳۴ درصد از چاه و ۵۴ درصد از سدهاست

وی در ادامه گفت: در حال حاضر ۳۶ درصد آب مورد نیاز از چاهها و ۵۴ درصد از سدها بدست می آید.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد چاههای آب و فاضلاب به ۵۰۰حلقه رسیده است در حالی که قبلا ۱۵۰ حلقه چاه داشتیم لذا از سال گذشته که وضعیت آب بحرانی شد تعداد زیادی از چاههایی که از مدار خارج شده بود به مدار آمد.

ارتقایی تصریح کرد: در سال جاری مجوز ۷۴ حلقه چاه داده شده که از این تعداد ۲۰ حلقه حفاری شده و ۱۰ حلقه نیز در حال حفاری است لذا مابقی این تعداد با تعاملاتی که با شهرداری خواهیم داشت به بهره برداری خواهد رسید وامیدواریم که با به بهره برداری رساندن ۷۴ حلقه چاه ۴۰میلیون متر مکعب آب جدید وارد مدار شود.

وی تصریح کرد: بنابراین بین ۴۰ تا ۵۰میلیون مترمکعب از چاههای جدید استفاده می شود.

وجود نیترات در آب چاه ها منتفی است

مدیر عامل آب منطقه ای استان در خصوص امکان آلوده شدن آب چاهها به نیترات در صورت حفر زیاده چاه خاطر نشان کرد: با حفر چاه آب شرب از عمق بیش از ۲۰ متر استحصال می شود در حالی که فاضلاب در عمق ۲۰متری باقی می ماند بنابراین هیچ فاضلابی به چاهها نفوذ نمی کند.

وی میزان مصرف آب کشاورزی در استان تهران را ۴۰ درصد و ۶۰ درصد آب مصرفی را مربوط به شرب و صنعت عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۱۵ میلیون مترمکعب از آب کرج و ۶۰ میلیون مترمکعب از ماملو به کشاروزی اختصاص داده شده است.

ارتقایی در خصوص میزان هزینه ای که بابت جلوگیری از هدر رفت آب خواهد شد گفت: برای هر یک درصد ۱۵۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم که از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به میزان حجم آب سدها و بارندگی حتی اگر امسال سال پر بارشی باشد باز هم یکسال زمان می برد تا بتوانیم به شرایط یکسال پیش باز گردیم.

اهرم برخورد با پرمصرف ها کارایی ندارد

مدیر عامل آب منطقه ای استان با بیان این که مدیریت مصرف آب دریکی دو سال آینده اجتناب ناپذیر است خاطر نشان کرد: قیمت آب شبکه شهری و اهرم برخورد با مشترکین پرمصرف از کارآیی لازم برخوردار نیست اما ما آمادگی داریم که مردم بتوانند از سفره های آب به صورت خام استفاده کرده و از شبکه استفاده نکنند و در این راستا به ۱۰۰۰ حلقه چاه مجوز داده شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مصرف بیش از ۵۰ متر مکعب در روز شامل پرمصرفها خواهد شد که ممکن است در مراحل بعدی به ۳۰ متر مکعب برسد.

ارتقایی در خصوص برخورد با کشاورزانی که اقدام به حفر چاه جدید کنند گفت: طبق آنچه در قانون آمده کشاورزی که چاه داشته باشد و حفر آن مربوط به قبل از سال ۸۵ بوده و فعال باشد پروانه داده شده و اجازه فعالیت دارند و در حال حاضر ۲ هزار حلقه چاه در استان تهران و البرز شناسایی شده و قرار است که سه لیتر اجازه برداشت داشته باشند اما هنوز قانون آن معلق است.

۳۰ حلقه چاه شهرداری مسدود شد

مدیر عامل آب منطقه ای استان تصریح کرد: در شهر تهران حدود سی حلقه چاه شهرداری را نیز مسدود کرده ایم و گفته ایم که باید سراغ قنوات و پسآب بروند.

برداشت ۷۰ میلیون متر مکعب آب غیر قانونی توسط شهرداری

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری از ۲۴۰ حلقه چاه مجاز ۱۴۰ میلیون متر مکعب و از ۳۲۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز ۷۰ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌کند.

۲ میلیارد اعتبار برای باروری ابرها

ارتقایی در خصوص باروری ابرها برای بهبود اوضاع آبی تهران نیز گفت: این اقدام نیز ۲ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که اگر این میزان اختصاص داده شود پرواز خواهیم داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز