خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق توانیر خبر داد:

کاهش ۱۹۳۰ مگاواتی پیک برق با انجام اقدام‌های مدیریت مصرف

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۶۵۸

اگر اقدام‌های مدیریت مصرف انجام نمی‌شد، پیک ۴۸۷۹۷ مگاواتی ثبت‌شده در تابستان امسال ۱۹۳۰ مگاوات افزایش می‌یافت.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) از کاهش ۱۹۳۰ مگاواتی پیک برق کشور در تابستان امسال با انجام اقدام‌های مدیریت مصرف خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، " علیرضا احمدی‌یزدی " اظهار داشت: بحثکاهش پیک تابستان از پنج سال گذشته جزو برنامه‌های معاونت هماهنگی توزیع توانیر قرار گرفته است که با شناسایی پتانسیل‌های بهینه‌سازی و مدیریت مصرف بار انجام‌شده در شرکت‌ها، به این نتیجه رسیدیم که می‌توان با تعریف طرح‌هایی برای ۳۱ میلیون مشترک صنعت برق، به میزان قابل‌توجهی از نیاز مصرف برق کشور را کاهش داد.

وی افزود: دبیرخانه کمیته کاهش پیک برق کشور در معاونت هماهنگی توزیع توانیر قرار گرفته که ۱۵ طرح کاهش پیک تعریف شده است.

وی ادامه داد: در ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای و ۳۹ شرکت توزیع کمیته‌های کاهش پیک تشکیل شده است و مجریان نیز به توانیر معرفی شده‌اند و با هماهنگی با آنان، اقدام‌های لازم را انجام می‌دهیم.

احمدی‌یزدی یادآور شد: از ابتدای مهرماه هر سال برنامه‌ریزی برای کاهش پیک تابستان سال آینده آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه برای پیک سال ۹۳ رقمی بین ۵۰ تا ۵۱ هزار مگاوات پیش‌بینی شده بود، گفت: براساس این پیش‌بینی، ۲۳۰۰ مگاوات سهمیه کاهش پیک مصرف برق به معاونت هماهنگی توزیع اختصاص پیدا کرد.

وی اظهار داشت: ما برای دست‌یابی به عدد ۲۳۰۰ مگاوات، برنامه‌ریزی‌ها را براساس کاهش پیک مصرف ۳۵۰۰ مگاواتی انجام داده و به شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای ابلاغ کردیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر میزان سهمیه مدیریت مصرف برای شرکت‌های توزیع را ۲۰۰۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: ۸۰۰ مگاوات سهمیه نیز به شرکت‌های برق منطقه‌ای و ۷۰۰ مگاوات برای سازمان بهره‌وری انرژی ایران(سابا) اختصاص پیدا کرد.

وی از ارایه گزارش عملکرد مدیریت مصرف شرکت‌های زیرمجموعه در هر ۱۵ روز خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰ هزار و ۳۵۶ گزارش ۱۵ روزه از شرکت‌ها دریافت کرده‌ایم که براساس هدف‌گذاری ۳۵۰۰ مگاواتی کاهش مصرف پیک، اقدام‌های مدیریت مصرف صورت‌گرفته موجب کاهش ۳۹۲۵ مگاوات معادل ۱۲۱ درصد به‌صورت غیرهمزمان و به‌صورت همزمان بیش از ۱۹۳۰ مگاوات در پیک بار شده است.

وی یادآور شد: اگر اقدام‌های مدیریت مصرف انجام نمی‌شد، پیک ۴۸۷۹۷ مگاواتی ثبت‌شده در تابستان امسال ۱۹۳۰ مگاوات افزایش می‌یافت.

احمدی با بیان اینکه پیش‌بینی بار ۵۱ هزار مگاواتی بدون اعمال افزایش دمای غیرمتعارف هوا بوده است، گفت: تابستان امسال دمای وزنی به‌طور متوسط در کشور دو درجه افزایش یافته است که به‌ازای افزایش هر یک درجه دمای هوا، ۵۰۰ مگاوات بار شبکه سراسری افزایش یافته است که درصورت تاثیرگذاری آن، پیک بار به حدود ۵۲ هزار مگاوات می‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته همکاری مشترکان با صنعت برق موجب کاهش ۱۶۲۰ مگاوات از نیاز شبکه به‌صورت همزمان شد که برای تحقق این رقم، درمجموع ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کرد؛ درحالی که برای ایجاد ۱۶۲۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی با احتساب هر دلار ۲۵۰۰ تومان، باید دست‌کم چهارهزار میلیارد تومان فقط برای چهار ساعت پیک اعتبار درنظر می‌گرفتیم.

وی یادآور شد: با انجام اقدام‌های مدیریت مصرف، هزینه‌های صنعت برق در سال گذشته دست‌کم ۲۷ برابر کاهش پیدا کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز