خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان خبر داد:

مردم اصفهان۲۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنند؛ گاز جایگزین بنزین شده و آلودگی کاهش می یابد

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۳۰۶

سالیانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز در استان اصفهان جایگزین بنزین می شود که این امر نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با اشاره به اینکه این شرکت در حال حاضر سالانه حدود ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی توزیع می کند و از این نظر بالاترین میزان توزیع گاز را در سطح کشوربه خود اختصاص داده است اظهار داشت: از این تعداد ۴۶ درصد در بخش صنعت، ۱۵ درصد در نیروگاه ها، ۶ درصد در پالایشگاه ها، ۳ درصد در سی ان جی ها و حمل و نقل، ۴ درصد در بخش تجاری و ۲۶ درصد در بخش خانگی مصرف می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سعید مومنی، با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۱۲۵۰ روستا از مجموع ۱۴۳۵ روستای سطح استان و۴۲ شهرک صنعتی از گاز طبیعی، بهره مند هستند گفت: توزیع گاز استان در ۳ بخش خانگی، تجاری و صنعتی جزء ماموریت های این شرکت قلمداد شد و با توجه به ماهیت صنعتی استان اصفهان بخش زیادی از گاز تولید شده در بخش صنعت و تولید به کار گرفته شده که کمک شایانی به توسعه اقتصادی استان و کشور می کند.

وی بابیان اینکه هم اکنون ۹۹.۵ درصد جمعیت استان اصفهان بالغ بر یک میلیون و ۵۱۶ هزار مشترک از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند تصریح کرد: اگر مردم اصفهان ۱۰ تا ۲۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنند با جایگزینی گاز به جای بنزین در خودرو ها می توانیم نقش موثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشیم.

مومنی؛ با اشاره به آلودگی هوای شهر اصفهان در زمستان سال گذشته به این نکته تاکید کرد که فقط ۱۷ درصد از آلودگی هوای شهر اصفهان در زمستان سال گذشته مربوط به نیروگاه ها و مابقی مربوط به خودروها و دیگر آلاینده ها بوده است و افزود: در حال حاضر ۱۴۸ جایگاه سی ان جی در استان اصفهان موجوداست که سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز جایگزین بنزین شده و این در حالی که در سال ۸۳ رقم جایگزینی یک میلیون متر مکعب بود.

وی گفت: سالیانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز در استان اصفهان جایگزین بنزین می شود که این امر نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته است.

وی ازمشکلات عمده این استان در بحثگاز را راه اندازی ۱۰۰ ایستگاه TBS عنوا ن کرد واظهار داشت: برای حفظ شبکه های گازرسانی موجود باید بیش از ۱۰۰ ایستگاه TBS در سطح استان راه اندازی شود که برای هر ایستگاه حداقل ۵۰ متر مربع زمین مورد نیاز است که تامین این نیاز اساسی حمایت و همکاری شهرداری ها را می طلبد. البته مکان یابی محل احداثاین ایستگاه ها انجام شده که اغلب در قسمت های بدون استفاده خیابان ها است.

مومنی با اشاره به اینکه۱۵۳ پروژه بااعتباربیش از۵۳۳ میلیون ریال توسط شرکت گازاستان اصفهان آماده بهره برداری است تاکید کرد: گاز رسانی به ۱۴۱ روستا، بهره برداری از ۱۱۷ کیلو متر خط انتقال وخطوط تغذیه، گازرسانی به۱۰۰ واحد گلخانه ومرغداری؛ گازرسانی به شهرک مسکونی امام علی یزدانشهر و پروژه های مسکن مهر شهرستان اردستان، همچنین افتتاح ساختمان اداری گاز منطقه ۱۴ اصفهان از جمله پروژه هائی است که در هفته دولت مورد بهره برداری قرارخواهد گرفت.

وی به شاخص های گاز رسانی در سطح استان اصفهان اشاره کرد و گفت: اشتراک پذیری بیش از یک میلیون و ۵۱۶ هزار مشترک، نصب ۹۵۰ هزارانشعاب گاز، بهره مند سازی۱۰۳ شهر و بیش از۱۲۵۰ روستا گاز رسانی به ۴۲ شهرک صنعتی، ۶۶۳۰ واحد صنعتی ۴۲ شهرک صنعتی ۱۴۸ جایگاه، و راه اندازی ۸۰۰ ایستگاه تقلیل فشار و حفاظت از زنگ زدگی را از جمله شاحص های عمده در شرکت گاز استان اصفهان است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مصارف خانگی گاز در سطح استان بسیار بالا است اما نمی توان با این وجود در مواقع هشدار و میزان مصرف بالا گاز منازل را قطع کرد زیرا مانند شرکت برق نیست که با یک کلید برق تمام منازل را در یک محدوده زمانی قطع کرد.

وی گاز را یک سرمایه ملی دانست که نمی توان در شرایط عادی مردم را از سرمایه قانونی خود محروم کرد و گفت: خوشبختانه منابع گازی کشور در مجموع ذخایر نفت و گاز به رتبه نخست دنیا رسیده است، کشور ما بعد از روسیه با داشتن ۳۳ هزار میلیارد متر مکعب گاز رتبه دوم را در دنیا دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان؛ به عدم تعادل میزان مصرف و تولید گاز درکشوراشاره کرد و افزود: به رغم اینکه یک درصد جمعیت دنیا در کشور ما وجود دارد اما میزان انرژی که مصرف می شود حدود ۹ درصد و میزان گازی که مصرف می شود حدود ۴ درصد است. البته متوسط استفاده خانوارهای شهری از گاز طبیعی ۶.۱ مترمکعب در روز و متوسط مصرف خانوارهای روستایی نیز ۶.۵ مترمکعب در روز است.

وی گفت: ۴ شهراز استان اصفهان در منطقه کویر واقع شده اند که شرکت گاز استان اصفهان تاکنون نتوانسته به دلیل عدم همجواری به خطوط لوله اصلی گاز به آن ها خدمات ارائه دهد اما با اتمام خط لوله انتقال سراسری گاز از یزد به کرمان عملیات اجرایی و طراحی و شبکه گذاری خطوط گاز در شهرهای جندق، خوروبیابانک و چوپانان در سال جاری آغاز می شود.

وی تصریح کرد: ایران بعد از کشورهای آمریکا، شوروی و کانادا چهارمین کشور تولیدکننده گاز دنیا است اما از نظر میزان مصرف نیز چهارمین کشور مصرف کننده گاز در دنیا است که با ایان رویه اگر مصرف گاز در جهت ایجاد ارزش افزوده و تولید باشد ارزش دارد اما بخش قابل توجهی از میزان تولیدات ما در بخش های خانگی، صنعتی و تجاری به هدر می رود.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه تنها درنیروگاه شهید منتظری مصرف گاز در سال ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است ادامه داد: به طور میانگین روزانه ۴۱.۶ میلیون متر مکعب گاز در استان اصفهان مصرف می شود که به سبب عدم محدودیت نیروگاهی این عدد به ۵۳ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

وی درباره محدویت هایی که بعضا در طول سال برای گاز رسانی به صنایع ایجاد می شود گفت: درشرایطی مانند سرمای سال قبل که درمناطق شمال و غرب کشور بود نمی توان گاز شهری و کارگاه های تجاری یا صنعتی کوچک را قطع کرد، زیرا آسیب اقتصادی زیادی بر آنها وارد می شود اما در کارخانجات بزرگ اقتصادی مانند فولاد اگر گاز یک یا دو کوره آن قطع شد تنها میزان تولیدات آن کاهش می یابد و ضررو مشکلی برای آن ها ایجاد نمی شود.

مومنی تصریح کرد: روستاهایی که هم اکنون در استان اصفهان گاز رسانی نشده اند به دلیل آن است که عملیات گاز رسانی در این روستا ها دارای توجیه اقتصادی نبوده به جهت طول مسافت زیاد و یا جمعیت کم. همچنین در سطح شهر نیز برخی مغازه های تجاری مانند بوتیک داران هستند که مجموعا در شبانه روز تعداد کمی مراجعه کننده دارند و نداشتن گاز خلالی به کار آنها وارد نمی سازد، در نتیجه به این صنوف هم گاز رسانی صورت نمی گیرد، اما برای مغازه های فست فود، طباخی ها وداروخانه ها این کار انجام می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز