خبرگزاری کار ایران

برای اولین بار در کشورتوسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد؛

طراحی، ساخت و راه اندازی اولین سیستم راکتوری ارزیابی کاتالیستهای فرآیند کلاوس

کد خبر : ۱۹۱۴۲۴

کاتالیسبرای اولین بار در کشورتوسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد؛ تهای اصلی و پرمصرف فرآیند کلاوس، آلومینای فعال و تیتانیتا هستند که فعالیت بالایی را برای تبدیل H۲S و SO۲ به گوگرد و هیدرولیز ترکیبات گوگردی کربنی شامل COS و CS۲ از خود نشان می‌دهند.

برای اولین بار در کشور پایلوت ارزیابی کاتالیست‏های آلومینا و تیتانیای فرآیند کلاوس توسط محققان پژوهشکده کاتالیست و نانوفن‏آوری پژوهشگاه صنعت نفت راه اندازی شد.

به گزارش ایلنا، سپهر صدیقی، مسئول پروژه پژوهشکده کاتالیست و نانو فناوری پژوهشگاه صنعت نفت، گاز استحصالی از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دارای مقدار قابل توجه‏ای گاز سولفید هیدروژن است که به دلیل خورندگی تجهیزات خطوط انتقال و تخریب کاتالیست فرآیندهای پایین دستی، باید جداسازی شود.

وی افزود: گاز سولفید هیدروژن جدا شده از این منابع به‏دلیل سمی و اسیدی بودن، آلاینده بسیار مخرب محیط زیست بوده و امکان دفع مستقیم آن در محیط وجود ندارد؛ از این رو یکی از فرآیندهای مورد استفاده در حذف سولفید هیدروژن و دیگر ترکیبات گوگردی که منجر به تولید گوگرد می شود، فرایند کلاوس است.

سپهر صدیقی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در لزوم توسعه صنایع نفت و گاز داخلی و لزوم بومی سازی فن آوریهای مربوطه در داخل کشور به منظور اجرای اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به منابع خارجی گفت: طرح مشترکی مابین پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهش و فن آوری شرکت ملی گاز ایران مصوب شده که هدف اصلی آن بومی سازی تکنولوژی کلاوس است.

مسئول پروژه پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه کاتالیست، ماده اصلی مصرفی در راکتورهای این فرآیند است اظهار داشت: ساخت و ارزیابی کاتالیست‌های آلومینا و تیتانیای فرآیند کلاوس بر عهده پژوهشکده کاتالیست و نانو فن آوری پژوهشگاه صنعت نفت، قرار داده شده است.

صدیقی توضیح داد: کاتالیستهای اصلی و پرمصرف فرآیند کلاوس، آلومینای فعال و تیتانیتا هستند که فعالیت بالایی را برای تبدیل H۲S و SO۲ به گوگرد و هیدرولیز ترکیبات گوگردی کربنی شامل COS و CS۲ از خود نشان می‌دهند.

وی در ادامه افزود: مشابه تمامی کاتالیست‌های ساخته شده، پس از تایید خواص فیزیکی از جمله سطح، دانسیته و قطر حفرات کاتالیست، فعالیت کاتالیست نیز باید در شرایطی نزدیک به شرایط عملیاتی و با استفاده از روش‌های استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشکده کاتالیست و نانوفن آوری پژوهشگاه صنعت نفت با داشتن انواع سیستم پایلوتی منحصر به فرد، تنها مرجع معتبر شناسایی و ارزیابی کاتالیستهای مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور است گفت: تعیین کارایی کاتالیستهای تجاری(خارجی) و بررسی عملکرد کاتالیستهای ساخته شده کلاوس در داخل، همواره در اولویت برنامه‌های این پژوهشکده بوده است؛ بنابراین به منظور پیشبرد طرح راهبردی فوق، اولین پایلوت ارزیابی کاتالیست‏های آلومینا و تیتانیای فرآیند کلاوس در پژوهشکده کاتالیست و نانوفن آوری در پژوهشگاه صنعت نفت، طراحی، ساخت و راه اندازی شد.

صدیقی افزود: در این پایلوت می‌توان تمامی کاتالیست‏های آلومینا و تیتانیای مورد استفاده فرآیند کلاوس در صنایع نفت و گاز را مورد ارزیابی قرار داده و فعالیت آنها را با دقت بالا بررسی کرد.

وی در تشریح ویژگی های پایلوت ساخته شده در پژوهشگاه چنین گفت: از ویژگیهای این پایلوت، ساخت خوراک گازی با درصدهای متفاوت از H۲O، H۲S، CS۲ و SO۲، بارگذاری مقدار ۵ تا ۳۰ سی سی کاتالیست، مجهز بودن به سیستم آنالیز گاز به صورت بر خط(on - line) برای خوراک و محصول، سیستم کنترل پروفایل دمای داخلی و خارجی بستر کاتالیستی، سیستم جدا ساز آب و گوگرد بطور جداگانه با کنترل دما، جداسازی کامل آب از محصول برای آنالیز گاز خشک و رعایت کلیه نکات ایمنی مطابق با استانداردهای بین المللی است.

سپهر صدیقی در خاتمه تصریح کرد: آزمونهای اولیه‌ای که برای ارزیابی کاتالیست تیتانیای شرکت Axens در این پایلوت انجام شده نشان می‌دهد که میزان تبدیل به‌دست آمده با مقدار گزارش شده توسط این شرکت، کاملا مطابقت دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز