خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

۳.۵ میلیون متر مکعب گاز در عسلویه هدر می‌رود / از سوختن گازهای فلر جلوگیری می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۳۳۵

احداثو توسعه مجتمع های گازی علاوه بر اینکه از سوزاندن گاز همراه نفت جلوگیری می کند به لحاظ تامین منابع مالی، صیانت از محیط زیست و بازده اقتصادی نیز مثمر ثمر بوده و برای شرکت ملی نفت درآمدزاست.

سخنگوی کمیسیون انرژی ساخت پالایشگاه های کوچک را با توجه به جمع آوری گازهای فلر و همچنین تامین خوراک پتروشیمی ها اقتصادی و اقدامی در راستای کمک به محیط زیست ارزیابی کرد.

حسین امیری خامکانی، نماینده مردم زرند و کوهبان در مجلس در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در توضیح ساخت پالایشگاه های کوچک موسوم به طرح سیراف گفت: این پالایشگاه ها برای جمع آوری گازهای فلر تاسیس می شوند زیرا این گازها مدت ها در حال سوختن بوده بطوری که برخی مدعی اند روزانه ۳.۵ میلیون متر مکعب گاز در عسلویه سوزانده می شود.

وی با اشاره به اینکه گازهای همراه محصولات جانبی نفت هستند که به جای انتقال به پالایشگاه سوزانده می شوند، تصریح کرد: از مدت ها پیش تصمیم بر این بود که از سوزاندن گازهای همراه جلوگیری شده و از آن بعنوان منبع انرژی استفاده شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: در بودجه سنواتی ۹۲ گنجاندیم که این پالایشگاه ها با یک سوم قیمت در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد اما با توجه به اینکه بخش خصوصی استقبالی از این قضیه نکرد شرکت ملی نفت تصمیم گرفت چند مجتمع پالایشگاهی گاز و گاز مایع طبیعی احداثکند که ۴ مجتمع در حوزه میادین نفتی در حال ساخت و تکمیل است.

وی ادامه داد: احداثو توسعه این مجتمع های گاز علاوه بر اینکه از سوزاندن گاز همراه نفت جلوگیری می کند به لحاظ تامین منابع مالی، صیانت از محیط زیست و بازده اقتصادی نیز مثمر ثمر بوده و برای شرکت ملی نفت درآمدزاست.

خامکانی خاطرنشان کرد: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ۵ کارخانه NGL با ظرفیت وتلید ۳۰۰ هزار بشکه در روز خوراک مایع گازی را در دستور مطالعه دارد که این اقدام نیز علاوه بر اینکه خوراک پتروشیمی ها را تامین می کند، امکان فروش و صادرات فرآورده بخصوص پروپان و بوتان را نیز فراهم می کند.

وی تصریح کرد: سرمایه گزاری در طرح های NGL با همکاری شرکت های پتروشیمی از جمله بندر امام و خلیج فارس و دیگر سرمایه گزاران در راستای تضمین تامین خوراک صنایع پایین دستی است و خوراک پتروشیمی ها از گازهای همراه نفت مناطق نفت خیز جنوب تامین می شود و با این رویه روزانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز تامین می شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی ادامه داد: با راه اندازی این پالایشگاه ها اتان، پروپان، میعانات گازی و گاز سبک تولیدی نیز به میادین نفت خیز جنوب تزریق می شود.

وی خاطرنشان کرد: کارگروهی نیز متشکل از وزارت نفت و پتروشیمی و معاونت برنامه ریزی نفت تشکیل شده که روی نرخ خوراک کار می کنند.

خامکانی هزینه ساخت این پالایشگاه ها برای شرکت ملی نفت را ۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز