خبرگزاری کار ایران

کشورهای حاضر در طرح ساخت خط لوله گازی تاپی گردهم می آیند

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۹۷۹

کشورهای حاضر در طرح ساخت خط لوله گازی ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند(تاپی) هفته جاری در عشق آباد ترکمنستان گردهم می آیند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روزنامه اکسپرس تریبون، مقام هایی از پاکستان، هند، افغانستان و ترکمنستان قرار است هفته جاری برای پیشبرد طرح ساخت خط لوله گازی تاپی، توافق درباره واگذاری قرارداد ساخت این خط لوله و تعیین مدیر کنسرسیوم ساخت آن در شهر عشق آباد، پایتخت ترکمنستان گردهم آیند.
یک مقام ارشد دولتی پاکستان به این روزنامه گفت: آمریکا در حال فشار روی ۴ کشور حاضر طرح ساخت خط لوله تاپی برای واگذاری قرارداد ساخت این خط لوله به شرکتهای نفتی خود است و شرکتهای اکسون موبیل و شورون در رقابت برای مدیر کنسرسیوم ساخت خط لوله تاپی شدن و در اختیار گرفتن قرارداد ساخت و تامین اعتبار آن هستند.
خط لوله تاپی از میدان گازی دولت آباد ترکمنستان آغاز می شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به قندهار خواهد رسید و پس از آن در پاکستان از شهر کویته به مولتان هند امتداد می یابد؛ هر چند بیشتر این مناطق در مسیر خط لوله در شمار مناطق ناامن قرار دارند، کشورهای یادشده با خوش بینی آن را دنبال می کنند.

به گفته مقامهای آگاه، شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان ریاست هیئت پاکستانی را در نشست کمیته راهبری خط لوله تاپی در روز ٨ ژوئیه(سه شنبه ١٧ تیر) در عشق آباد به عهده خواهد داشت.

پیش از برگزاری این نشست، یک گروه فنی در روزهای ۶ و ٧ ژوئیه(١٥ و ١۶ تیرماه) گفتگوهایی را برای حل و فصل موضوع های فنی مربوط به این طرح برگزار خواهند کرد.

هم اکنون اسناد مربوط به مناقصه ساخت این خط لوله با مشاوره بانک توسعه آسیا تهیه شده است و این اسناد به دو شرکت آمریکایی یادشده برای شرکت در این مناقصه ارائه خواهد شد.

این مقامها اعلام کردند که شرکتهای شورون و اکسون موبیل هنوز موضوع قراردادهای استخراج گاز در ترکمنستان را حل نکرده اند. ترکمنستان مجوزهای کشف گاز در خشکی را به شرکتهای خارجی نمی دهد و در حال پیشنهاد حفاری های فراساحلی به آنهاست.

ترکمنستان برای تسهیل کار این شرکتها، پیشنهاد سوآپ گاز استخراجی از میدانهای فراساحلی با گاز میدانهای خشکی برای تامین گاز خط لوله تاپی را مطرج کرده است.

این مقامها همچنین اعلام کردند که چین علاقه مندی خود را برای پیوستن به خط لوله تاپی اعلام کرده است.

یکی از این مقامها گفت: به محض اینکه موضوع قرارداد استخراج گاز حل و فصل شود، ما گفتگوهایی با طرف چینی برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: امتداد خط لوله تاپی به چین از مسیر بندر گوادر به توسعه فعالیتهای اقتصادی در بلوچستان کمک خواهد کرد

یکی دیگر از این مقام ها گفت: بنگلادش نیز علاقه مندی خود را برای پیوستن به این طرح اعلام کرده است و اگر به طور رسمی وارد طرح ساخت این خط لوله شود، خط لوله تاپی منطقه وسیع تری را به هم متصل خواهد کرد.

قرار است روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز ترکمنستان با خط لوله تاپی به افغانستان ترانزیت شود و سهم هر یک از کشورهای هند و پاکستان از گاز ترانزیتی با این خط لوله روزانه یک میلیارد و ٣٢٥ میلیون فوت مکعب خواهد بود.

با آن که پروژه ساخت خط لوله تاپی در صورت اجرایی شدن، جهش بزرگی در ارز آوری برای دولت ترکمنستان ایجاد خواهد کرد، اما نگرانی های امنیتی در افغانستان و پاکستان حاکی از آن است که این پروژه احتمال دارد همچنان در حد یک طرح روی کاغذ باقی بماند و کم کم به باد فراموشی سپرده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز