خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا؛

خطر کم آبی در تهران جدی است / مصرف آب در ایران ۲ برابر میانگین جهانی است

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۶۷۸

ایران به لحاظ ذخایر آب های زیرزمینی نیز با توجه به اینکه زمان جبران آب در این منابع طولانی است با مشکل مواجه شده است که این مشکلات در آینده نیز بیشتر می شود.

عضو کمیسیون انرژی، گفت: میانگین مصرف آب در کشور ۲ برابر میانگین جهانی است که لزوم فرهنگسازی دولت و رسانه ها را برای کاهش مصرف می طلبد.

ابراهیم کارخانه ای، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مشکل کم آبی در کشور، اظهار داشت: ایران در منطقه نیم خشک واقع شده است بطوری که متوسط بارش در جهان ۷۵۰ میلی متر است اما این میزان در کشور ما ۲۵۰ میلیمتر است که این مهم به معنای این است که سهم ما از بارش، یک سوم میانگین جهانی است.

وی افزود: سرعت تبخیر آب های سطحی نیز در کشور ما ۳ برابر میزان تبخیر در جهان است که این امر موجب شده است که کشور ما در این خصوص در نقطه عطف کم آبی قرار گیرد.

کارخانه ای با تاکید بر لزوم مدیریت و بهینه سازی مصرف آب، تصریح کرد: ایران به لحاظ ذخایر آب های زیرزمینی نیز با توجه به اینکه زمان جبران آب در این منابع طولانی است با مشکل مواجه شده است که این مشکلات در آینده نیز بیشتر می شود.

طی ۳۵ سال گذشته تعداد چاه های کشاورزی ۱۸ برابر شد

وی با اشاره به اینکه اگر مصرف آب از همان ابتدای انقلاب مدیریت و هدفمند می شد، امروز پس از گذشت۳۶ سال با مشکلات کنونی مواجه نمی شدیم، گفت: در اوایل انقلاب ۳۷ هزار حلقه چاه کشاورزی داشتیم که این تعداد در حال حاضر به ۶۵۰ هزار حلقه رسیده است.

این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: ۹۳ درصد آب مصرفی کشور در زمینه کشاورزی، ۲ درصد صنعت و ۵ درصد نیز به مصرف شرب می رسد که هر کدام باید با برنامه ریزی جداگانه ای مدیریت شود.

مصرف آب در ایران ۲ برابر میانگین جهانی

وی با اشاره به مصرف بی رویه آب در کشور خاطرنشان کرد: میانگین مصرف آب در کشور ما ۲ برابر میانگین جهانی است که لزوم فرهنگسازی دولت و رسانه ها را برای کاهش مصرف می طلبد.

کارخانه ای گفت: مصرف سرانه آب در کشور ۳۳۰ لیتر در روز است در حالی که استاندارد جهان آن ۱۲۰ لیتر در روز است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کشاورزی ۱۵ روش نوین آبیاری باید استفاده شود، اذعان کرد: در عرصه کشاورزی مصرف آب باید بصورت همه جانبه بهینه سازی و مدیریت شود که از جمله این روش ها می توان به آبیاری تحت فشار و استفاده از تونل اشاره کرد که با استفاده از این روش آب دیگر هدر نمی رود.

خطر کم آبی در تهران جدی است

کارخانه ای با اشاره به جدی بودن بحران کم آبی در تهران، تاکید کرد: خطر کم آبی در کشور بخصوص در کلان شهر تهران جدی است و باید مورد توجه ویژه تمامی دستگاه ها و برنامه ریزان کشور قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز