خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنفی جایگاه داران CNG در گفت‌و‌گو با ایلنا؛

سی. ان. جی جایگزین بنزین وارداتی و پتروشیمی‌ها می‌شود / قیمت سی. ان. جی ۶۰ درصد بنزین باشد

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۰۲۸

چنانچه قیمت بنزین سهمیه‌ای ۷۰۰ و آزاد ۱۰۰۰ تومان تعیین شود قیمت سی. ان. جی باید ۶۰ درصد قیمت بنزین سهمیه‌ای در نظر گرفته شود.

دبیر انجمن صنفی جایگاه داران CNG ضمن اعلام مشوق های دولت برای استفاده بیش از پیش از سوخت سی. ان. جی گفت: قیمت سی. ان. جی باید ۶۰ درصد قیمت بنزین درنظر گرفته شود تا صرفه اقتصادی لازم برای سوق دادن مردم به مصرف این سوخت وجود داشته باشد.

مرتضی ابراهیمی دبیر انجمن صنفی جایگاه داران CNG در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص تصمیم اخیر وزیر نفت جهت افزایش ۵۰ درصدی مصرف سی. ان. جی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰ میلیون متر مکعب مصرف سی. ان. جی داریم که قرار است این میزان با ۱۰ میلیون متر مکعب افزایش به ۳۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده و جایگزین بنزین وارداتی و تولید پتروشیمی‌ها شود.

وی افزود: سال گذشته ۳.۵ میلیون لیتر بنزین وارداتی و ۶.۵ میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی‌ها تولید و مصرف شد که مقرر شده سی. ان. جی جایگزین این دو نوع از بنزین شود تا ضمن بی‌نیازی از واردات، بنزین پتروشیمی‌ها نیز به بدلیل آلایندگی‌های زیست محیطی از گردونه خارج شود.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به اینکه باید تمهیدات لازم جهت تحقق جایگزینی سی. ان. جی به جای دو بنزین یاد شده اندیشیده شود، خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد بین قیمت بنزین و سی. ان. جی باید تعادل ایجاد شود تا مردم نسبت به استفاده ازاین سوخت ترغیب شوند.

قیمت سی. ان. جی ۶۰ درصد بنزین باشد

وی با بیان اینکه قیمت سی. ان. جی باید به نحوی تعیین شود که برای مردم صرفه اقتصادی داشته باشد، ادامه داد: چنانچه قیمت بنزین سهمیه‌ای ۷۰۰ و آزاد ۱۰۰۰ تومان تعیین شود قیمت سی. ان. جی باید ۶۰ درصد قیمت بنزین سهمیه‌ای در نظر گرفته شود در حالی که این نسبت در حال حاضر۱۱۰ تومان و ۷۵ درصد بنزین ۴۰۰ تومانی است که باعثشده مردم انگیزه چندانیبه استفاده از آن نداشته باشند.

مشوق‌ها برای ترغیب به احداثجایگاه سی. ان. جی

دبیر انجمن صنفی جایگاه داران CNG در خصوص اینکه آیا تمهیدات لازم به لحاظ دسترسی و تعداد جایگاه‌ها برای تحقق ترغیب مردم به استفاده از سی. ان. جی اندیشیده شده یا خیر، توضیح داد: افزایش کارمزد‌ها از جمله راهکارهای جامه عمل پوشاندن به این هدف است بطوری که در حال حاضر برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و احداثجایگاه در کلان شهر‌ها کارمزد‌ها را برای هر متر مکعب ۱۴۰ تومان و دیگر شهر‌ها ۱۲۰ تومان تعیین کرده‌اند که این امر مشوق خوبی برای احداثجایگاه جدید خواهد بود.

وی افزود: از۱۴۰ تومان تعیین شده برای کارمزد جایگاه‌های جدیدالاحداث۸۰ تومان کارمزد بهره برداری و ۶۰ تومان باقیمانده نیز بابت سرمایه گذاری به مدت ۷ سال به سرمایه گذار بخش خصوصی داده می‌شود.

ابراهیمی گفت: افزایش کارمزد از ۴۰ به ۸۰ تومان برای جایگاه‌های موجود بخش خصوصی و ۷۰ تومان برای شهرداری نیز ازجمله اقدام مناسب دولت برای تداوم فعالیت جایگاه داران سی. ان. جی است.

شناسایی ۲۵۰ نقطه برای احداثجایگاه تک تلمبه‌ای

وی همچنین احداثحایگاه‌های تک تلمبه‌ای را از دیگر راهکارهای سوق یافتن مردم به استفاده از سی. ان. جی دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت بنزین در کلان شهر‌ها بالاست دولت برای جبران این مسئله احداثجایگاه‌های کوچک را پیش بینی کرده که در این خصوص ۲۵۰ نقطه در تهران شناسایی شده که قریب به اتفاق این مراکز برای احداثسی. ان. جی خواهد بود.

دبیر انجمن صنفی جایگاه داران CNG در خصوص انتقاداتی که برای احداثاین جایگاه‌ها با توجه به مکان یابی آن‌ها در محلات، یادآور شد: تیمی متشکل ازشرکت ملی پالایش و پخش و شهرداری مناطق در نظر گرفته شده را به لحاظ ترافیکی، ایمنی، فنی و زیست محیطی مورد ارزیابی و بررسی قرار داده‌اند لذا مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز