خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل توانیر در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد؛

سرمایه گذاران در بخش نیروگاهی نفت جایزه می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۸۳۵

دولت هر کیلو وات ساعت برق تولید شده توسط بخش خصوصی را با قیمت تومان ۴۳۳ تومان خریداری می‌کند که رقمی مناسب برای ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش است.

مدیر عامل توانیر با اشاره به سیاست وزارت نیرو برای تولید ۶۰۰ مگاوت برق از نیروگاه های با انرِژی پاک گفت: دولت هر کیلو وات ساعت برق تولید شده توسط بخش خصوصی را با قیمت تومان ۴۳۳ تومان خریداری می‌کند و همچنین در ازای صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی، نفت در اختیار سرمایه گذار قرار می‌گیرد.

همایون حائری مدیر عامل توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص سیاست‌های وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه‌های مقیاس گوچک اظهار داشت: مقیاس نیروگاه‌های مقیاس کوچک از ۱۰۰ کیلو وات تا ۲۵ هزار کیلو وات متفاوت است ضمن اینکه بستگی به اینکه نیروگاه با انرژی خورشیدی و یا بادی تغذیه شود میزان هزینه و سرمایه مورد نیاز متفاوت خواهد بود.

وی افزود: نیروگاه‌های خورشیدی توان تولید تا ۵۰۰کیلووات ساعت برق را دارند و ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های بادی از ۵۰۰ کیلووات تا ۴ مگاوات و توان تولید نیروگاه‌های پراکنده و دی جی از یک تا ۲۰ مگاوات است.

حائری نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را بهترین منابع تولید برق در مقیاس کوچک عنوان و تصریح کرد: وزارت نیرو هدف گذاری کرده که تا پایان سال ۹۳ تولید برق از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را به ۶۰۰ مگاوات برساند و در این راستا در بند ۱۹ بودجه ۹۲ و ۹۳ شرایط خوبی نیز برای بخش خصوصی لحاظ شده است.

وی توضیح داد: از محلی صرفه جویی سوخت در بخش نیروگاه‌های با سوخت پاک یعنی معادل سوخت گازوئیلی که صرفه جویی می‌شود به سرمایه گذار نفت داده می‌شود که مشوق خوبی برای ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنعت برق خواهد بود.

مدیر عامل توانیر تصریح کردَ: دولت هر کیلو وات ساعت برق تولید شده توسط بخش خصوصی را با قیمت تومان ۴۳۳ تومان می خرد که رقمی مناسب برای ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش است.

وی در خصوص مکان یابی احداثنیروگاه های مقیاس کوچک و سوخت پاک گفت: در این خصوص مناطق کشور پتانسیل سنجی می‌شود و دستگاه‌هایی برای اندازی گیری وزش باد و تابش نور خورشید در هز متر مربع بکار گرفته می‌شوند و در این خصوص در نقشه راه انرِژی‌های نو جایگاه مناسبی در نظر گرفته شده است بطوری که در حال حاضر سیتان و بلوچستان و مشهد و دشت مرکزی پتانسیل مناسبی برای نیروگاه بادی و کلیه فلات مرکزی برای احداثنیروگاه خورشیدی موقعیت خوبی دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز