خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG؛

افزایش قیمت بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصدی باعثورشکستگی جایگاه هایCNG می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۴۳

از تعداد ۴۰۰ سرمایه گذاری که آماده احداثجایگاه بودند هم اکنون فقط ۳۰ نفر باقی مانده‌اند که این موضوع به عدم برنامه‌ریزی صحیح واصولی بر می‌گردد.

دادرس گفت: هر گونه افزایش بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصدی باعثورشکستگی و عدم تمایل مصرف کننده به ویژه در بخش حمل ونقل به مصرف می شود لذا افزایش بیش از این میزان سوء تدبیر بزرگی است که در تاریخ ثبت خواهدشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا اردشیر دادرس رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG در نشست خبری با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد جایگاههای CNGتعطیل کشور به ۳۰۰ رسید اظهار داشت: این تعداد تعطیلی جایگاهها رکورد شکنی تاریخی است و به تدریج تمام جایگاهها در حال خروج از مدار هستند.

وی افزود: امروز بعد از سه سال از هدفمندی یارانه ها دوباره قیمت بنزین و یک بطری آب معدنی برابر شده و به دوران قبل از هدفمندی رسیده ایم که باید گفت این برابری نوعی خیانت تلقی می شود که درحال افزایش نیز هست.

دادرس تصریح کرد: در ۲۸ کشور مصرف کنندهCNGنسبت قیمت بنزین به سی ان جی ۲۵ الی ۳۰ درصد است، امادر کشور ما این نسبت ۶۵ درصد است.

وی با بیان اینکه مادر حال حاضر بالاترین قیمت سی ان جی رابرای حمل ونقل عمومی می دهیم ادامه داد: امروز درکلان شهرهای کشور برای رسیدن به جایگاه سی ان جی باید حداقل سیزده کیلو متر پیمایش جاده‌ای داشته باشیم درحالی که این مسافت در کشورهای همسایه ۵ تا ۶ کیلومتر است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی خاطر نشان کرد: کشور ما به لحاظ کمی و کیفی جایگاهها با بحران مواجه است به طوری که در ۱۸ کشور تولید کننده رتبه ۱۱ را به لحاظ تعداد به خود اختصاص داده ایم واز نظر کیفیت نیز درجه ۳ و۴ هستیم.

وی با بیان اینکه کشور ما ۵ الی ۶ هزار جایگاه بنزین و ۱۵۰۰ جایگاه سی ان جی کمبود دارد خاطر نشان کرد: به ازای هر متر مکعب مصرف سی ان جی در خودروها ۵۵ سنت سود عاید دولت می‌شود که اگر دولت تعداد جایگاهها را افزایش می‌داد مصرف سی ان جی به ۳۵ میلیون متر مکعب می‌رسید که باعثمیشد ۵۰در صد در مصارف صرفه جویی شود.

دادرس با اشاره به اینکه یک چهارم مصرف گاز کشور مربوط به جایگاه‌ها است گفت: ۲۵ درصد در آمد شرکت گاز از طریق جایگاه‌ها تامین می‌شود به طوری که میزان در آمد واریزی جایگاه‌ها به شرکت گاز ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که می‌توان با این رقم یک فاز پارس جنوبی را راه اندازی کرد.

وی با بیان اینکه امروز ۲هزار جایگاه سی ان جی در کشور تمامی مشکلات را بدوش می کشند گفت: تعداد کم جایگاه‌ها میراثعقب ماندگی‌های گذشته است ضمن اینکه جایگاه‌داران جدید نیز با اطمینان خاطر وارد این حوزه کاری نمی شوند. به طوری که از تعداد ۴۰۰ سرمایه گذاری که آماده احداثجایگاه بودند هم اکنون فقط ۳۰ نفر باقی مانده‌اند که این موضوع به عدم برنامه‌ریزی صحیح واصولی بر می‌گردد.

دادرس ادامه داد: دولت می‌بایست که تعداد جایگاه‌ها رابه ۲۵۰۰ می‌رساند که در حال حاضر تنها به ۲۱۰۰ جایگاه رسیده است لذا تا زمانی که بخش خصوصی ورود پیدا نکند مشکلات کمی جایگاه‌ها حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در بحثکمپرسور و مخزن سازی مشکل داریم خاطر نشان کرد: جایگاه‌های ما به لحاظ شرایط ایمنی نیز در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۲ هزار نفر در بخش جایگاه‌ها شاغلند که ۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری شده و از ابتدای تاسیس جایگاه‌های سی ان جی ۲۴ میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی شده است واگر نسبت‌های امسال هم اضافه شود این میزان صرفه جویی به ۳۰ میلیارد دلار می رسد. لذا از دولت می‌خواهیم که نسبت به رفع مشکلات جایگاه‌داران سی ان جی اقدام عاجلی داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲ هزار ۶۰۰ میلیون خودرو در سطح کشور وجود دارد که زمان بازرسی آنها فرارسیده توضیح داد سه تا چهار سال است که خودروها باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند که تاکنون این اقدام نیز صورت نگرفته است. که لزوم پیگیری جدی دولت را می‌طلبد.

دادرس در ادامه به بحثمالیات بر ارزش افزوده اشاره و اظهار داشت: ما تنها کالایی را عرضه می کنیم که مالیات آن را جایگاه داران از جیب می پردازند ونمی توانند روی قیمت نهایی کالا اضافه کنند. که دولت در این زمینه نیز باید رسیدگی‌های لازم را انجام دهد و مالیاتهایی که جایگاه داران طی چند سال گذشته پرداخت کرده اند بازگرداند.

وی بر لزوم ایجاد شورای عالی سوخت و انرژی تاکید کرد وگفت: در بسیاری از کشورهای دنیا این شورا تشکیل می شود ودر ایران نیز مجلس ایجاد آن را تصویب کرده امادر دولت گذشته تنها یک بار این جلسه برگزار شد و این شورا همچنان مسکوت است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی افزود: وزیر نفت قبلا قول تشکیل شورای تشکل‌های بخش خصوصی را در وزارت نفت داده بود که می‌بایست به عنوان مشاورین وزارت نفت فعالیت کنند که این مسئله نیز عملیاتی نشده است.

وی تصریح کرد: بحثساماندهی جایگاه‌های سی ان جی نیز از جمله مباحثی است که بیش از ۴ ماه است که در شورای اقتصاد مانده و منتظر اجرایی شدن است.

وی همچنین به بحثکیفی درجه بندی جایگاه‌ها اشاره و تاکید کرد: جایگاه‌ها باید به صورت ممتاز، درجه یک و دو و سه تعریف شود وبراساس آن کارمزد پرداخت شود.

دادرس برگزاری مناقصه را از دیگر اقداماتی برشمرد که می‌بایست اجرایی شود و در این باره گفت: مناقصه ها باید به صورت فنی و حرفه ای توسط بخش خصوصی برگزار شود و وزارت نفت و کشور در این زمینه باید کمیته ای تشکیل دهد ومناقصات را به نحو احسن انجام دهند.

وی در ادامه بر لزوم تشکیل صندوق سپرده ایمنی فنی بازسازی و نوسازی ومجاری خودروها تاکید کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی همچنین به بحثهدفمندی یارانه ها اشاره و اظهار داشت: هدفمندی یارانه ها با شکل کنونی در واقع آزاد سازی یارانه ها بود و چون آزاد سازی شد هدفمند نشد. درحالیکه باید منابع انرژی از مبادی تامین کنترل شوند و اگر جایگاهی در تهران یا شهر ری باشند باید افزایش نرخ حمل ونقل متفاوت تعریف شود.

وی در ادامه بااشاره به اینکه کشورهای دنیا یکی از دلایل استفاده از سوخت گاز را مسائل زیست محیطی تعیین کرده اند و این رویکرد را با جدیت دنبال کرده اند خاطر نشان کرد: در ایران یکی از اهداف استفاده از سوخت گاز مسائل زیست محیطی بوده اما در حال حاضر این هدف فراموش شده و تنها به دنبال توجیه اقتصادی هستیم.

دادرس با تاکید بر لزوم تقویت ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت گفت: در این زمینه باید با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت هم افزایی داشته باشیم و در بحثانرژی نیز کارت‌های انرژی اجرایی شود و از پرداخت یارانه نقدی جلوگیری بعمل آید و در بحثاقتصاد انرژی کنترل حمایت شود.

وی با بیان اینکه حداقل کارمزد یک جایگاه دار باید صد تومان به بالا باشد تاتشویق شود توضیح داد: با توجه به اینکه کمپرسور رایگان نیست باید شصت تا هشتاد تومان بابت تعمیر کمپرسور به جایگاه دار پرداخت شود تا بتواند استهلاک کمپرسور را تامین اعتبار کند.

دادرس خاطر نشان کرد: اگر وضعیت احداثجایگاه جدید بنزین وسی ان جی به شیوه کنونی ادامه پیداکند ظرف دوسال آینده باید صنعت خودور سازی متوقف شود.

وی با بیان اینکه شخصیت وزارت نفت در جایگاههای سوخت شناخته می شود توضیح داد: مردم عسلویه را نمی بینند لذا عدم جایگاه‌های مکانیزه وپیشرفته وضعیت اسفناک جایگاهها را به نسل جوان معرفی می کند و نمی توانند شناخت صحیحی از صنعت نفت کشور داشته باشند. و این برای کشوری که دومین منبع نفت و گاز جهان را داراست تاسف آور است. ضمن اینکه صف های طولانی برای سوختگیری اتومبیل‌ها چهره زشتی از صنعت نفت کشور ارائه می دهد.

دادرس گفت: در کلیه کشورها فضای تجاری تعریف شده و استفاد ه کنندگان از جایگاه‌های سوخت احساس امنیت و آرامش میکنند در کشور مانیز باید تدابیری اندیشیده شود تا جایگاه‌ها مکانیزه شده و از این چهره زشت خارج شود و در این زمینه باید فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز گفت: هر گونه افزایش بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصدی باعثورشکستگی و عدم تمایل مصرف کننده به ویژه در بخش حمل ونقل به مصرف می شود لذا افزایش بیش از این میزان سوء تدبیر بزرگی است که در تاریخ ثبت خواهدشد.

هیچ یک از جایگاه های CNG استاندارد نیستند

به گزارش خبرنگار ایلنا ابراهیمی دبیر انجمن سی ان جی همچنین درادامه این نشست خبری که صبح امروز برگذار شد، اظهار داشت: ‌از ابتدای آذرماه ۸۹ که قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شد قرار بود که کارمزد جایگاههای سی ان جی تغییر کند که این اتفاق نیفتاد و هر ساله اوضاع جایگاه داران وخیم‌تر شد در این رابطه اگر حتی خود جایگاه دار را نادیده بگیریم تبعات آن این است که ۲هزار میلیارد تومان از منابع داخلی نفت نیز که صرف خرید کمپرسور شده به هدر خواهد رفت.

وی ادامه داد: جایگاه‌ها توان نگهداری و تعمییر کمپرسور را ندارند و این باعثشده عمر کمپرسور‌ها ۵۰درصد کاهش یابد.
ابراهیمی با اشاره به اینکه جایگاه‌ها به لحاظ ایمنی در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارند تصریح کرد: در حال حاضر جایگاههای سی ان جی پتانسیل ده‌ها حادثه مثل خیابان جمهوری را دارند که اگر دولت و شورای اقتصاد اقدامی جهت بهبود وضعیت کارمزد‌ها انجام ندهند باید منتظر ده‌ها حادثه مثل خیابان جمهوری باشیم.

وی خاطر نشان کرد: سازمان ملی استاندارد ۶۰ جایگاه را جهت پایلوت استاندارد سنجی انتخاب کرد که هیچ یک از این تعداد جایگاه در شرایط مطلوب استاندارد قرار نداشتند که پیامد جانی متوجه کسانی است که بهبود شرایط ایمنی جایگاه‌ها را به تاخیر انداخته‌اند.

دبیر انجمن سی ان جی در ادامه به اظهار نظر زنگنه درخصوص لزوم افزایش مصرف سی ان جی به سی میلیون متر مکعب اشاره و اظهار داشت: وزیر نفت ضرورت افزایش نرخ کارمزد را به نوبت اعلام کرده و از آن زمان تاکنون بیش از چهار ماه می‌گذرد اما این مسئله هنوز درشورای اقتصاد مطرح نشده است.

وی درادامه بر لزوم جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در جهت ساخت جایگاه تاکید کرد و گفت: تنها با سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌توانیم بخش جایگاههای کشور را رونق دهیم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴ کارخانه ساخت کمپرسور سازی داریم که ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ کمپرسور را دارند که تقریبا به حالت تعلیق در آمده‌اند و همچنین ۹ کارخانه مخزن سازی هم که ظرفیت تولید ۶۵۰ هزار مخزن را در سال را دارند تقریبا تعطیل شده‌اند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران منتظر تصمیم شورای اقتصاد هستند و تصمیم گیری این شورا می‌تواند صنعت سی ان جی را از رکود نجات دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز