خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت:

ارزش ۳۰ هزار میلیارد دلاری منابع هیدروکربوری موجود در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۶۶

استفاده از انرژی های خورشیدی، باد و ژئوترمال باید جایگزین مصارف انرژی در داخل شود و از نفت و سایر منابع هیدروکربوری تنها باید به عنوان خوارک در زنجیره تولید ارزش استفاده کرد.

مقدم گفت: هم اکنون ارزش منابع هیدروکربوری موجود بیش از ۳۰ هزار میلیارد دلار است که با استفاده از دانش و تکنولوژی روز می توان درآمد حاصل از فروش فرآورده های آنها را به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد دلار افزایش داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رضا مقدم، معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت در همایش تفکر بسیجی، پژوهش و اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در حال حاضر در اقتصاد کشور، نفت تولید یک محصول و فروش آن درآمد تلقی می شود. در صورتی که نفت منابع تجدید ناپذیر و هیدروکربوری است و از بین می رود و محصول بشر هم نیست. به عبارتی نفت و هیدروکربوری از جمله منابع طبیعی است که برای ما به ارثرسیده و یک دارایی و متعلق به تمام نسل‌ها است.

وی با بیان اینکه سرمایه، فناوری و انرژی سه عامل کلیدی توسعه اقتصادی کشور است گفت: رشد اقتصادی کشور را هیچ وقت بدون امنیت انرژی در نظر نمی گیرند انرژی که سنبل منابع طبیعی است و به طور کلی دستاورد بشر نیست و طبق فقه اسلامی اولا حقوق بین نسلی است یعنی همه نسل‌ها بایستی از آن بهره ببرند.

مقدم افزود: باید با علم و دانش از فناوری‌های روز به خوبی بهره برداری کرده تا بتوانیم ارزش افزوده بالاتر را نصیب اقتصادی کشور کینم. به عبارتی بالاترین حد از فناوری را برای تبدیل این منبع خدادادی به سایر محصولات بکار بریم و در نتیجه بهترین ضریب شدت انرژی یعنی نسبت انرژی مصرف شده به تولید ناخالص را داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت تاکید کرد: باید در مسیر زنجیره ارزش تولید مواد حرکت کرده و به حلقه های آخر محصولات حاصل از هیدروکربوری برسیم و از سرمایه در تکمیل زنجیره ارزش باید حداکثر کالا و تجهیزات و دانش فنی(فرایندها و محصولات) را داشته باشیم و از طرفی بتوانیم این کالا و تجهیزات را در داخل کشور بسازیم.

وی درآمد حاصل از تولید و فروش نفت، گاز و میعانات گازی را از ابتدا تاکنون با فرض قیمت بشکه ای ۱۰۰ دلار، ۸ هزار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: هم اکنون ارزش منابع هیدروکربوری موجود بیش از ۳۰ هزار میلیارد دلار است که با استفاده از دانش و تکنولوژی روز می توان درآمد حاصل از فروش فرآورده های آنها را به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد دلار افزایش داده و به یک اقتصاد درون زا و فناوری محور تبدیل شد.

مقدم با بیان اینکه باید به دنبال تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا باشیم، افزود: با استفاده از علم و دانش، فناوری های نوین و کارآمد و استفاده از روش های بهینه تولید، می‌توان محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تولید کرد که نتیجه آن به ارمغان آوردن رفاه و عدالت برای نسل های بعدی است.

وی گفت: هم اکنون در اقتصاد کشور به نفت به عنوان یک محصول تولیدی که از فروش آن درآمد حاصل می شود، نگاه می شود در حالی که نفت، یک منبع تجدید ناپذیر هیدروکربوری است و دارایی محسوب می شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت ضمن تاکید بر استفاده از انرژی های پایدار، نو و تجدید پذیر، گفت: استفاده از انرژی های خورشیدی، باد و ژئوترمال باید جایگزین مصارف انرژی در داخل شود و از نفت و سایر منابع هیدروکربوری تنها باید به عنوان خوارک در زنجیره تولید ارزش استفاده کرد.

مقدم، صاردات نفت خام و انتقال منابع درآمد کلان ارزی خارجی به اقتصاد کشور و مصرف آن در هزینه‌های دولت و ایجاد فشار و تقاضا، عدم توازن عرضه و تقاضا به دلیل بنیه ضعیف اقتصادی در جذب منابع حاصله از درآمدهای صادرات نفت و ایجاد تورم قیمت ها، رویکرد واردات در کالاها و موادد قابل مبادله و انتقال و کاهش نسبی قیمت این نوع کالا در هنگام افزایش درامدهای نفتی و عدم نیاز به علم و تجاری‌سازی دانش بومی بدلیل واردات ارزان کالا و تجهیزات خارجی و تبدیل شدن تولید ناخالص داخلی به عنوان یک فعالیت پرمخاطره اقتصادی را از چالش‌ها و تهدیدهای وضعیت مطولب اقتصادی عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز