خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شرکت ملی گاز در گفتگو با ایلنا:

افزایش مصرف گاز خانگی چاره ای جز محدودیت در صنایع نگذاشته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۸۱

وقتی در زمستان مصرف بخش خانگی بیش از ۳ برابر افزایش یافته و حجم گاز در ۳ سال گذشته افزایشی نداشته، بنابراین چاره‌ای جز محدود کردن سوخت صنایع برای سرویس‌دهی بهینه به بخش خانگی وجود ندارد.

سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: امسال مصرف مشترکین به ۴۸۵ میلیون متر مکعب رسیده و با توجه به اینکه ۲۶ استان دما زیر صفر است و حجم مصرف نیز افزایش یافته چاره‌ای جز محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع نداریم.

مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت صنایع با قطع یا محدود شدن ارسال سوخت گاز به این مراکز اظهار داشت: وقتی در زمستان مصرف بخش خانگی بیش از ۳ برابر افزایش می‌یابد و حجم گاز در ۳ سال گذشته افزایشی پیدا نکرده چاره‌ای جز محدود کردن سوخت صنایع برای سرویس‌دهی بهینه به بخش سوخت خانگی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در بخش افزایش تعداد مشترکین و تولید گاز تعادلی وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک‌ ردیف از فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با حدود ۱۰ میلیون متر مکعب به تولید رسیده در حالی که باید پروژه‌های پارس جنوبی به بهره برداری می‌رسید تا پاسخگوی افزایش تعداد مشترکین گاز باشد.

۴۰ میلیون افزایش مصرف گاز خانگی در سال جاری

بوجارزاده ادامه داد: اکنون ۱.۵ میلیون مشترک جدید در بخش خانگی به مصرف کنندگان گاز اضافه شده و اگر هر مشترک ۲۵ متر مکعب مصرف داشته باشد ۴۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی افزایش مصرف داشته‌ایم و این در حالی است که باید میزان افزایش مشترکین و مصرف گاز در سالهای گذشته را نیز در نظر بگیریم.

تغییر سوخت زمستانی صنایع از گاز به مایع گریزناپذیر است

وی خاطرنشان کرد: طبق معاهدات، وزارت نفت تامین کننده انرژی است و مقرر شده که باید ۳ تا ۴ ماه در فصل سرد بخشی از سوخت نیروگاه‌ها محدود شود یعنی تا جایی که قرارداد تعیین کرده می‌توانیم گاز نیروگاه‌ها را کم کنیم.

سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان اینکه وزارت نفت در کل سوخت مورد نیاز صنایع را چه بصورت مایع و چه گاز تامین می‌کند، افزود: در فصل تابستان حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ارسال می‌شود که در فصل سرما شکل سوخت رسانی تغییر و از گاز به مایع مازوت، و یا گازوئیل تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش صنایع و نیروگاهی باید ذخیره سوخت داشته باشند تا در فصل زمستان با کمبود مواجه نشوند، یادآور شد: امسال مصرف مشترکین به ۴۸۵ میلیون متر مکعب رسیده و با توجه به اینکه ۲۶ استان دما زیر صفر است و حجم مصرف نیز افزایش یافته چاره‌ای جز محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع نداریم ضمن اینکه قبل از قطع گاز از طریق انجمن‌ها به صنایع اعلام می‌شود تا بتوانند نسبت به تامین سوخت دوم اقدام کنند.

بوجارزاده با بیان اینکه طی ۳ تا ۴ سال اخیر صنایع گاز سوز از ۵ هزار به ۵۴ هزار صنعت افزایش یافته، گفت: هرسال تعداد بیشتری از صنایع گازسوز می‌شوند و با توجه به اینکه قیمت گاز در مقایسه با سوخت فسیلی و مایع پایین است و میزان آلودگی آن نیز کمتر است لذا لازم است توازنی بین تولید و مصرف ایجاد شود که لازمه آن به بهره برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی است.

بخاری‌های خانگی با ۱۰۰درصد مصرف فقط ۳۰ درصد راندامان دارند

وی با تاکید بر لزوم اصلاح مشکلات هدررفت انرژی در بخش نیروگاهی و صنعت و همچنین سیستم‌های گرمایشی خانگی خاطرنشان کرد: در بخش صنعت پرت حرارتی بالاست لذا باید سیستم‌ها استاندارد شوند ضمن اینکه در بخش مصرف خانگی نیز برند انرژی بسیاری از بخاری‌ها در رده G و یا F است و در حالی که راندمانشان ۳۰ درصد است ۱۰۰درصد مصرف دارند بنابراین اگر مشکلات هدر رفتن انرژی در بخش صنعت و خانگی رفع شود بسیاری مشکلات نیز رفع خواهد شد.

سخنگوی شرکت ملی گاز خاطرنشان کرد: باید مشکلات داخلی کشور که از جمله آن اصلاح تجهیزات گازسوز و ساختمان‌ها رفع شود و همچنین طرح جامع انرژی اجرایی شود و همچنین استفاده از انرژی‌های نو و خورشیدی در بسیاری از مناطق کشور در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر هزینه انشعاب گاز در برخی روستا‌ها ۴ تا ۵ میلیون به دولت تحمیل می‌کند در حالی که اگر از سوخت دیگر یا انرژی خورشیدی و یا زمین گرمایی استفاده شود علاوه بر کاهش هزینه‌ها با کمبود گاز نیز مواجه نمی‌شویم.

بوجارزاده در خاتمه صادرات گاز را در مصرف خانگی آن بی‌تاثیر دانست و گفت: در بحثقراردادهای گازی با دیگر کشور‌ها اولا باید به قراردادهای بین المللی و پروتکل‌ها پایبند باشیم ضمن اینکه صادرات گاز تاثیری در مصرف خانگی ندارد زیرا بحثصادرات گاز ترانزیت است و این مسئله نمی‌تواند دلیلی بر کاهش یافتن ذخایر گاز و ایجاد مشکل در گازرسانی به کشور شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز