خبرگزاری کار ایران

هم‌اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت اسفندماه برگزار می‌شود

کد خبر : ۱۳۴۲۵۱

علاوه بر تحریم ها، چارچوب های کنونی قراردادهای نفتی عامل دیگری در سوق دادن پیمانکاران بزرگ نفتی به سوی کشورهای رقیب بویژه در عرصه میادین مشترک بوده است.

نخستین هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت ایران، با هدف تبیین چارچوب های تازه وزارت نفتو توسعه تعامل با شرکت های معتبر داخلی و بین المللی در این قراردادها، ۳ و۴ اسفندماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

به گزارش ایلنا، سید مهدی حسینی، رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزرات نفت و رییس این هم اندیشی افزود: " صنعت نفت ایران بیش از یکصد سال تجربه را پشت سر نهاده است و در تمام این سالها ذخیره گرانبهایی از تجربه مشارکت و همکاری در سطح ملی و بین المللی میان بخش های مختلف به دست آمده است. از سوی دیگر نفت کالای استراتژیکی است که بازیگران و عناصر آن مدام در حال تغییرند و ما به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین فعالان این عرصه باید شرایط تعامل خود با سایر ذینفعان را فعالانه و در جهت منافع ملی خود تنظیم کنیم.. "

به گفته حسینی علاوه بر تحریم ها، چارچوب های کنونی قراردادهای نفتی عامل دیگری در سوق دادن پیمانکاران بزرگ نفتی به سوی کشورهای رقیب بویژه در عرصه میادین مشترک بوده است و ضرورت صیانت از انفال ایجاب می کند که همزمان با کاهش دامنه تحریم ها و تمایل شرکت های بزرگ به مشارکت در پروژه های نفت و گاز کشور، چارچوب همکاری مناسبی تعیین و به کار گرفته شود.

دبیر کمیته بازنگری قراردادهای نفتی گفت: " این کمیته همزمان با دستور وزیر نفت، فعالیت خود را از نیمه مهرماه سال جاری آغاز کرده و گروهی از مدیران با تجربه و فعال صنعت نفت، در کنار اعضایی از کمیسیون انرژی مجلس و سازمان بازرسی کشور فرآیندهای تجدید نظر در قراردادهای نفتی را به قصد حداکثر سازی منافع ملی در قراردادهای آتی صنعت، مدیریت و راهبری می کنند. "

رییس هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت، انعطاف پذیری، مشارکت بلند مدت، تضمین منافع طرفین و رویکرد برد – برد، کاهش بروکراسی، شفافیت بیشتر و حداکثر سازی منافع ملی را راهبردهای اصلی کمیته در تغییر چارچوب قراردادها برشمرد و افزود: " در شرایطی که بخش مهمی از منابع ملی کشور در میادین مشترک قرار دارد، توسعه صیانتی مخازن امری ضروری بوده و قراردادهای بلندمدت نیز می تواند به توسعه فناوری های بومی کمک نماید، مساله بهبود رویکرد در همکاری های بین المللی یک اضطرار تلقی شده و از این رو به محض تشکیل دولت یازدهم در قالب تشکیل یک کمیته در حال پیگیری است. "

شایان ذکر است که رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران پیش تر از برگزاری کنفرانسی با هدف معرفی قرار دادهای جدید بازنگری شده صنعت نفت ایران در لندن در مارس ۲۰۱۴(اردیبهشت ۹۳) خبر داده بود.

شرکت ها و پیمانکاران بخش بالا دستی نفت، ارایه دهندگان خدمات تخصصصی در حوزه های حفاری، اکتشاف و توسعه میادین نفتی و گازی و شرکت های دولتی تابعه وزارت نفت مخاطبان اصلی این رویداد هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز