خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد:

تشکیل اولین شرکت اقماری پژوهشگاه صنعت نفت؛ تا ۳ ماه آینده

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۸۵

اگر با همین نرخ افزایش مصرف گاز جلو برویم در افق ۱۴۰۴ که قرار است به یک کشور مترقی تبدیل شویم به بزرگ‌ترین مصرف کننده و واردکننده گاز دنیا تبدیل خواهیم شد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از شکل گیری اولین شرکت اقماری در این پژوهشگاه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تشکیل شرکت های اقماری و دانش بنیان، گامی بلند به سوی تجاری سازی فناوری ها در پژوهشگاه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری رویکرد نوین مدیریت پژوهشگاه صنعت نفت در اصلاح ساختار و سیستم در جهت بهینه سازی چرخه تبدیل علم به فناوری که صبح امروز در محل پژوهشگاه نفت برگزار شد، حمیدرضا کاتوزیان با اشاره به رویکرد دولت جدید در زمینه محور بودن فعالیت‌های پژوهشی اظهار داشت: در پژوهشگاه سعی کردیم روال تخصص محوری را دنبال کرده و در جهت فناوری محوری نیز تلاش‌های زیادی انجام شده و محور فعالیتمان را بر مبنای تقاضاهای صنعت نفت و گاز پایین دستی و بالادستی قرار داده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت افزود: در حال حاضر مازاد بودجه خود را در جهت علوم پایه هزینه می‌کنیم و بیشتر بر اساس تقاضا و نیازهایی که صنعت نفت دارد فعالیت انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در زمینه بین المللی نیز تلاش داشته‌ایم با مجموعه‌های خارج از کشور همکاری‌هایی داشته باشیم که با توجه به حرکت‌های جدید در حوزه سیاست بین الملل به سهم خود فعالیت‌های پژوهشی بر مبنای فناوری را نیز عمق می‌بخشیم.

کاتوزیان در ادامه به بحثتجاری سازی فعالیت‌های پژوهشی وعلمی اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه‌های ما تشکیل شرکت‌های اقماری دانش بنیان است و مجوز لازم را نیز گرفته‌ایم که بعضی از فناوری‌های پژوهشگاه را به سمت تجاری و صنعتی پیش ببریم و در این زمینه با مراکز علمی و دانشگاهی نیز ارتباط داریم و همچنین توافقنامه‌هایی هم داشته‌ایم که در آینده تعمیق خواهد شد.

وی تعامل با شرکت‌های اصلی نفت را از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: در حوزه‌های تخصصی نسبت به جلب توجه و ارتباط با شرکت‌ها تلاش مستمری انجام می‌شود.

کاتوزیان با اشاره به اینکه ساختار پژوهشگاه مناسب است اظهار داشت: مجموعا در پژوهشگاه توافق شده که در جهت اصلاح ساختارها حرکت کنیم و به بالا رفتن سرعت پاسخگویی نیز مصر هستیم.

رئیس پژوهشگاه نفت در ادامه به اقدامات انجام شده در زمینه بحثکاهش آلودگی هوا اشاره و اظهار داشت: این مبحثمربوط به یک مجموعه نمی‌شود حتی در هدفمندی یارانه‌ها نیز با افزایش قیمت حامل‌ها و تعدیل رفتار مصرف کننده درصدد جامه عمل پوشاندن به اهداف کاهش آلودگی هوا بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در بخش صنعت فعالیت‌های فنی و مهندسی، اصلاح سوخت موتور منجر به کاهش آلاینده‌ها می‌شود در مجموعه پایین دستی طرح‌هایی بوده که در زمینه کاهش گوگرد و بحثنانو امولاسیون فعالیت‌هایی در حال انجام است که به صورتی که با افزایش سوخت قدرت بیشتر از سوخت می‌گیرند ضمن اینکه آلاینده‌ها نیز کم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه CNG و گازوئیل مرغوب منجر به کاهش آلاینده‌ها می‌شود توضیح داد: وقتی سوخت احتراق می‌شود محصولاتی تولید می‌شود که برای بشر مفید نیست لذا در این زمینه پژوهشگاه عمده فعالیت خود را برای به کاهش رساندن آلایندگی و سوخت و روغن متمرکز کرده است.

وی در ادامه به مصوبه مجلس در زمینه کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در ارتباط با بهینه سازی مصرف انرژی بسیاری از مفاد در مصوبه مجلس گنجانده شده و حتی الگو‌ها و شیوه‌هایی که در خارج از کشور نیز مرسوم بوده در آن آورده شده است. اما متأسفانه با توجه به اینکه نیاز به آیین نامه اجرایی داشت دستگاه اجرایی قبلی آن را مسکوت گذاشته و کار چشم گیری انجام نشده است.

وی تصریح کرد: این قانون ممکن است هزینه‌هایی داشته باشد اما باید اجرایی شود زیرا بخش بزرگی از مشکلات را رفع کرده و مصرف انرژی را کاهش خواهد داد.

کاتوزیان با اشاره به اینکه مصرف گاز در کشور ما به اندازه کل مصرف صنایع اروپا است افزود: اگر با همین نرخ افزایش مصرف گاز جلو برویم در افق ۱۴۰۴ که قرار است به یک کشور مترقی تبدیل شویم به بزرگ‌ترین مصرف کننده و واردکننده گاز دنیا تبدیل خواهیم شد.

وی در ادامه به بحثتجاری سازی شرکت‌های اقماری اشاره و اظهار داشت: شرکت‌های اقماری به عنوان کمبودی در ارتباط با فعالیت‌های پژوهشگاه مطرح بوده لذا موانع قانونی آن بررسی شده و مطالعات انجام شده و تصمیم براین شد که عمده فعالیت شرکت‌های اقماری توسط اعضای هیئت علمی سروسامان داده شود.

زئیس پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: مهم‌ترین فاکتوری که باید در شرکت‌های اقماری در نظر گرفته شود این است که فعالیت شرکت‌ها باید تأمین کننده باشد و در بازار خریدار داشته باشند. و اگر بتوانیم هرچه زود‌تر به جمع بندی برسیم می‌توانیم به تدریج به شکل اقماری در آمده و بخشی نیز برون سپاری می‌شوند.

وی درادامه خاطرنشان کرد: تا سه ماه آینده اولین شرکت اقماری شکل گرفته ضمن اینکه یک سری از پارامتر‌ها باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

کاتوزیان همچنین گفت: پژوهشگاه صنعت نفت در سال جاری از ٢٨ پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و ٩ پایان نامه در مقطع دکترا حمایت کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز