خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با ایلنا خبر داد؛

انتخاب رشته در دوره‌های کار و دانش و فنی‌ و‌ حرفه‌ای دو مرحله‌ای می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۴۵۵

به منظور تعادل در سیستم آموزشی کشور و همچنین توسعه نامتوازن رشته‌های تحصیلی، هدایت تحصیلی در مدارس باید به گونه‌ای صورت گیرد که بین علاقه دانش‌آموز و نیاز کشور یک تعادل ایجاد شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش از دو مرحله‌ای‌ شدن انتخاب رشته دانش‌آموزان در دوره‌های کار و دانش و فنی‌ و‌ حرفه‌ای خبر داد.

علی زرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که بالاخره هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش‌‌آموزان در دوره‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای به چه صورت انجام می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر بحثبر سر این است که آیا دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از پایه نهم وارد رشته مورد نظر شوند یا خیر؟

وی افزود: در شاخه نظری رشته‌های ما محدود و انتخاب برای دانش اموزان راحت‌تر است، اما در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به جهت تعدد بیش از اندازه رشته‌ها، شاید انتظار انتخاب رشته یک مرحله‌ای صحیح نباشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس توافقاتی که تاکنون صورت گرفته، قرار است؛ برای دانش آموزان رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای، هدایت تحصیلی دو مرحله‌ای شود؛ به این صورت که یک مرحله ورود به شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و مرحله دوم ورود به گروه‌های بزرگ آموزش مهارتی است.

زرافشان در توضیح بیشتر این طرح گفت: معتقدیم هدایت تحصیلی یک دفعه‌ برای دانش آموزان پایه نهم مناسب نیست، بلکه در ابتدا باید دانش‌آموزان با گروه‌های بزرگ مهارتی آشنا شوند و در داخل گروه دست به انتخاب بزنند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای دو مرحله‌ای هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان در شاخه کار و دانش از ضرورت بیشتری برخوردار است؛ چرا که آنها بعد از دیپلم مستقیما وارد بازار کار می‌شوند و به نوعی آینده شغلی خود را رقم می‌زنند، بنابراین لازم است، انتخاب‌ها با تامل و دقت بیشتری صورت گیرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اضافه کرد: از سوی دیگر بخشی از دانش‌آموزان رشته فنی و حرفه‌ای که قصد ادامه تحصیل ندارند، وارد بازار کار می‌شوند، بنابراین دو مرحله‌ای کردن هدایت تحصیلی می‌تواند؛ روش مناسب‌تری برای شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش باشد.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی برای مشاوران و مدیران مدارس در دوره اول متوسطه در تابستان ۹۴ خبر داد و گفت: این دوره‌های آموزشی به جهت آشنایی دانش آموزان و اولیاء آنها نسبت به شیوه جدید هدایت تحصیلی برگزار می‌شود.

زرافشان در ادامه تاکید کرد که به منظور تعادل در سیستم آموزشی کشور و همچنین توسعه نامتوازن رشته‌های تحصیلی، هدایت تحصیلی در مدارس باید به گونه‌ای صورت گیرد که بین علاقه دانش‌آموز و نیاز کشور یک تعادل ایجاد شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز