خبرگزاری کار ایران

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛

تنها با قدرت مغز می‌توان پیشرفت کرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۴۸۶

این جرات و جسارت را در جوانان کشور ایجاد کنیم تا آن‌چه که در ذهنشان وجود دارند به عمل مبدل کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم بیستمین سالگرد عروج شهید منصور ستاری فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش و گرامی‌داشت یاد و خاطره همرزمانش گفت: اکنون در آستانه یک اصلاح ساختار جدی در اقتصاد کشور قرار داریم.

به گزارش ایلنا، مراسم بیستمین سالگرد عروج فرمانده فقید نیروی هوای ارتش و گرامی‌داشت یاد و خاطره همرزمانش، امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و فرزند این فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با حضور خانواده معظم شهدا در پادگان شهید خضرایی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی نائب رییس مجلس شورای اسلامی، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی فقیه و رییس عقیدتی سیاسی کل ارتش، امیر سرتیپ خلبان حسن شاه‌صفی فرمانده نهاجا و جمعی از امیران، فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح و خانواده‌های معظم شهدای هشت سال دفاع مقدس در این مراسم حضور داشتند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن قدردانی از ارتش جمهوری اسلامی ایران برای گرامی‌داشت و زنده نگاه داشتن یاد شهدا ابراز کرد: بسیاری از قهرمانان ارزشمند دفاع مقدس را در این جمع مشاهده می‌کنم و به همین دلیل، صحبت کردن در حضور ایشان برایم دشوار است.

ستاری با بیان این که اکنون در آستانه یک اصلاح ساختار جدی در اقتصاد کشور هستیم افزود: برای نخستین بار در کشور میزان وابستگی اقتصاد به نفت، به زیر سی درصد رسیده است و باید از این فرصت طلایی برای این فرصت ایجاد شده برای تغییر جهت اقتصاد کشور از یک اقتصاد مبتنی بر نفت، به اقتصاد دانش‌بنیان بهترین استفاده را ببریم. تکیه اقتصاد کشور بر منابع نفتی، مشکلات بسیاری طی سال‌های گذشته برای کشور ایجاد کرده است و این تفکر بعد از صد سال می‌بایست اصلاح شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که اخلاق نفتی باید از سبک زندگی کشور حذف شود اظهار کرد: اصلی‌ترین سرمایه‌های کشورمان در حقیقت مغز جوان‌های ما هستند. تکیه بر نفت اقتصاد کشور را بدعادت و ذهن‌ها، رفتارها و اقتصاد کشور را آلوده کرده است. تنها با قدرت مغز است که می‌توان پیشرفت کرد. این جرات و جسارت را در جوانان کشور ایجاد کنیم تا آن‌چه که در ذهنشان وجود دارند به عمل مبدل کنند.

وی با اشاره به این که دانش در اولویت اصلی برای پیروزی در عرصه‌های مختلف قرار می‌گیرد بیان کرد: مهم نیست چه تجهیزاتی در اختیار داشته باشیم بلکه باید بدانیم چگونه فکر کنیم تا با همین تجهیزات و امکانات موجود و با قدرت دانش، اقتصاد را بهبود ببخشیم. اگر درست فکر کنیم می‌توانیم اقتصاد را متحول کنیم.

فرزند شهید منصور ستاری با اشاره به اهمیت دانش و چگونگی استفاده از آن توسط فرماندهان در طول جنگ تحمیلی گفت: در زمان جنگ تحمیلی نیز، دانش و توانمندی فکری فرماندهان و رزمندگان کشور ما را توانمند ساخت. مهم نبود ما چه سلاحی داریم یا این‌که طرف مقابل از چه تجهیزات و سلاحی استفاده می‌کند، بلکه چگونگی استفاده و بهره‌مندی از دانش ما را در مسیر پیروزی یاری می‌کرد. زمانی که دشمن به طور کامل از سوی متحدانش مورد حمایت قرار می‌گرفت، تمام تجهیزات و پایگاه‌های هوایی و انواع و اقسام تجهیزات به یاری دشمن متخاصم شتافته بودند، دانش نیروهای کشورمان بود که ما به پیروزی های چشمگیر می رساند.
دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان گفت: اکنون مهم این است که بدانیم چگونه می‌توانیم با کمک دانش، اقتصادمان را بهبود ببخشیم و تنها راه این است که جهت اقتصاد را به سوی یک اقتصاد دانش‌بنیان تغییر دهیم.

ابوترابی فرد، نائب‌رییس مجلس شورای اسلامی، در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به این که همه راهبردهای نظام جمهوری اسلامی در اتحاد و اقتدار امت اسلامی تعریف شده است اظهار داشت: همه امت‌های مسلمان باید اقتدار خود را در گرو اتحاد جمعی و متعلق به منافع امت اسلامی بدانند و این موضوع در راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران به خوبی تعریف شده است.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از مهمترین سرمایه‌های کشور بیان کرد: امروزه قدرتهای بزرگ با ابزار علم و فناوری دیگر کشورها را مورد تهدید قرار می‌دهند و قدرت‌ نمایی می‌کنند. باید ملت ایران قله‌های دانش را فتح کنند و این امر یکی از مهم ترین دغدغه‌های نظام جمهوری اسلامی است. اگر چنین دغدغهای نبودف امثال شهید ستاری و هم‌سنگران وی راه را برای یک دگرگونی، یک اقتدار و برتری با تکیه بر دانش و توان و فناوری هموار نمی‌ساختند.

وی با اشاره به این که شهید ستاری محصول چنین تفکری بود اظهار داشت: شهید ستاری و همسنگرانش با استفاده از دانش و توانمندی هفتم اذر ۵۹ را به حماسه‌ای بزرگ و به یاد ماندنی تبدیل کنند.

ابوترابی با تأکید بر این که باید بتوانیم در تولید علم و فناوری در قله‌ها قرار بگیریم و فاصله با دانش و فناوری را به حدأقل کاهش دهیم افزود: اقتصاد دانش‌بنیان یکی از اصلی‌ترین راهبردهای اقتدار جمهوری اسلامی است. باید بر مبنای اقتصادی پویا که دانش در آن موج بزند دستاوردها و منابع را با بالاترین ارزش افزوده ممکن به فروش برسند. کشور ایران باید با این راهبرد در هزینه‌های جاری و هزینه‌های توسعه‌ای به نفت متکی نباشد.

در بخش دیگری از مراسم، از تارنمای شهید ستاری فرمانده شهید نیروی هوایی ارتش رونمایی شد. این سایت به همت و تلاش جمعی از علاقمندان طراحی شده است. این تارنما از طریق آدرس اینترنتی m - satari. ir قابل دسترسی است و این قابلیت وجود دارد که عموم علاقمندان مطالب مرتبط را از طریق این لینک دنبال کنند.


قدردانی و تجلیل از خانواده‌های فرمانده شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و همراهان بخش پایانی این مراسم بود. پس از پایان مراسم در قرارگاه شهید خضرایی، مهمانان با حضور در قطعه شهدا بهشت زهرا، ضمن غبارروبی و عطرافشانی، مزار این شهیدان را با شاخه‌های گل مزین ساختند. همچنین مهمانان با حضور در مرقد مطهر امام خمینی با آرمان‌های امام راحل(ره) تجدید بیعت کردند.

شهید امیر سرلشکر منصور ستاری، از فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و فرمانده پدافند هوایی بود که ۱۵ دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی به شهادت رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز