خبرگزاری کار ایران

برگزاری دومین هم‌اندیشی نقش دیپلماسی علم و فناوری در پیشبرد روابط خارجی

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۴۹۹

اگر علم و فناوری بخواهد در خدمت دیپلماسی باشد، تشخیص و استفاده از آن به عهده وزارت خارجه است.

دومین هم‌اندیشی از سلسله هم‌اندیشی‌های دیپلماسی علم و فناوری با موضوع «نقش دیپلماسی علم و فناوری در پیشبرد روابط خارجی؛ بررسی موردی ایالات متحده آمریکا» برگزار شد.

به گزارش ایلنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقش دیپلماسی علم و فناوری در پیشبرد روابط خارجی با نگاه موردی به ایالات متحده آمریکا در دومین هم اندیشی از سلسله هم اندیشی های دیپلماسی علم و فناوری و با حضور کارشناسان و دست اندرکاران این عرصه مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این هم‌اندیشی مروری بر فعالیت‌ها و نهادهای فعال آمریکا در حوزه دیپلماسی علم و فناوری شد و پس از آن شرکت‌کنندگان به بیان نظرات خود و تحلیل وضعیت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پرداختند.

محمدحسن شیخ‌الاسلامی رئیس دانشکده روابط بین‌الملل با بیان سه بعد مطرح برای دیپلماسی علم و فناوری گفت: اگر بخواهد دیپلماسی برای علم و فناوری عمل کند، مدیریتش با نهادهای علمی و فناوری است، و اگر علم و فناوری بخواهد در خدمت دیپلماسی باشد، تشخیص و استفاده از آن به عهده وزارت خارجه است.

وی تاکید کرد: ماموریت وزارت خارجه تسهیل روابط خارجی است و بر اساس قانون تمامی تعاملات خارجی با هماهنگی این وزارت خانه باید صورت گیرد.

سعید بنی‌هاشمی عضو هیئت علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در مجارستان به بیان تجربیاتی از دوران سفیری خود پرداخت. وی تاکید کرد که برای هماهنگی در داخل کشور نیازمند یک فرماندهی هستیم.

علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اقداماتی که در معاونت علمی و فناوری با همکاری وزارت امور خارجه در راستای توسعه دیپلماسی علم و فناوری کشور انجام شده است، بر ضرورت انجام فعالیت‌های نظری در کنار توجه به فرصت‌های عملی تاکید کرد.

همچنین موسی‌زاده استاد دانشکده وزارت امور خارجه، امید زمانی رییس اداره همکاری های علمی و فناوری وزارت امور خارجه، علی بنیادی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، میرعمادی مسوول مرکز پژوهشی مطالعات سیاستگذاری و دیپلماسی علم و فناوری و نوآوری، هادی نیل‌فروشان عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، حسین احمدی مدیر امور بین الملل مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، بیژن پیروز عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و جمعی از صاحب‌نظران این حوزه در این نشست هم اندیشی حضور داشتند.

دومین هم‌اندیشی از سلسله هم‌اندیشی‌های دیپلماسی علم و فناوری در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و به همت گروه دیپلماسی شبکه کانون‌های تفکر ایران(ایتان) برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز