خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه آزاد مطرح کرد:

مهلت به واحدها برای خروج از زیان‌دهی تا پایان اسفند ۹۳

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۸۴۴

وی پیشنهاد کرد با توجه به افزایش ۱۵ درصدی شهریه و گسترش تحصیلات تکمیلی هیات امنای استانی به واحدهای زیان ده تا پایان سال ۹۳ مهلت بدهد تا از حالت زیان دهی خارج شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کاهش قابل توجه واحدهای زیان ده این دانشگاه در مدت اخیر و گسترش تحصیلات تکمیلی، به واحدهای زیان ده متذکر شد تا پایان اسفند ۹۳ مهلت دارند از حالت زیان‌دهی خارج شوند.

به گزارش ایلنا، حمید میرزاده در ششمین جلسه هیات امنای استان کرمان گفت: زیان‌دهی واحدها در سال ۹۲ به دلیل افزایش ۳ درصدی شهریه دانشگاه و با وجود تورم بالا در کشوراتفاق افتاد. اما امسال طبق مصوبه هیات امنا برای افزایش ۱۵ درصدی کشور و همچنین گسترش تحصیلات تکمیلی این مشکل و زیان دهی در برخی از واحدهای زیان ده برطرف شده است.

وی پیشنهاد کرد با توجه به افزایش ۱۵ درصدی شهریه و گسترش تحصیلات تکمیلی هیات امنای استانی به واحدهای زیان ده تا پایان سال ۹۳ مهلت بدهد تا از حالت زیان دهی خارج شود در غیر اینصورت هیات امنا پس از این مهلت می تواند در خصوص واحد زیان ده تصمیم گیری کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در دوره جدید واحدهای زیان ۱۰ استان از ۸ واحد به دو واحد کاهش یافته است.

پیشنهاد رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه مبنی بر مهلت به واحدهای زیان ده تا پایان سال ۹۳ به تصویب اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان رسید.

راه‌اندازی پرتال ثبت اطلاعات اعضای هیات علمی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه اندازی پرتال ثبت اطلاعات اعضای هیات علمی واحدها، تاکید کرد: تمامی واحدها تا پایان آذرماه باید نسبت به ثبت اطلاعات اعضای هیات علمی خود اقدام کنند در غیر اینصورت، از پرتال ثبت نام حذف خواهند شد چرا که تا اردیبهشت ۹۴ به وزارت علوم تعهد داده ایم، که کمبود نیروی انسانی را جبران کنیم.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه نیز با بیان اینکه فرایند ثبت اطلاعات ادامه دارد، گفت: ۵۴ هزار و ۲۴۷ نفر عضو هیات علمی با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند که ۲۴ هزار نفر به عنوان تمام وقت و نیمه وقت ثبت شده اند. در استان کرمان نیز تا روز گذشته ۱۴۱۸ نفر به عنوان همکاری ثبت نام شده اند که ۷۳۰ نفر آنها تمام وقت هستند.

سهم مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در طرح های اقتصاد دانش بنیان

میرزاده، در ادامه اظهار داشت: فعالیت های اقتصادی و ایجاد شرکت های دانش بنیان از سال ۹۲ در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده و طبق مصوبه هیات امنای مرکزی واحدهای دانشگاهی مجازند در این دو قسمت، فعالیت کنند.

وی افزود: شرط اصلی دانشگاه برای فعالیت در این دو بخش این است که طرح های مورد نظر توجیه اقتصادی داشته باشند و دانشگاه می تواند تا سقف ۳۵ درصد در این طرح مشارکت داشته باشد که در این خصوص ما نیز از طرح ها با معرفی به بانک برای دریافت وام حمایت می کنیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش استانداران در اجرای طرح های اقتصادی گفت: استانداران به دلیل داشتن نگاه منطقه ای و حتی ملی نقش مهمی در توسعه استان ها دارند، دانشگاه آزاد اسلامی نیز می تواند از این پتانسیل برای اجرای طرح های اقتصادی و سایر طرح ها استفاده کند.

وی با اشاره به شرایطی که درخصوص تامین اعضای هیات علمی برای دریافت مجوز رشته در دانشگاه ها، وجود دارد، گفت: تحقق این شرایط در حال حاضر برای دانشگاه های غیر دولتی تقریبا ممکن نیست، اگر شرایط اقتصاد رشته های دولتی را بخواهند به دانشگاه های غیر دولتی تحمیل کنند بسیاری از آنها منحل خواهند شد.

نامگذاری دانشکده علوم انسانی سیرجان به نام زنده یاد دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی

در این جلسه همچنین اعضای قطعی کمیته نظارت بر حسن اجرای مصوبات هیات امنا و کمیسیون دایمی هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان انتخاب و حکم حسابرس دانشگاه آزاد اسلامی استان به تصویب هیات امنا رسید.

شایان ذکر است، در جلسه هیات امنای استان کرمان دانشکده علوم انسانی سیرجان به نام زنده یاد دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی نامگذاری شد تا از خدمات و مقام علمی ایشان قدردانی و تجلیل شود.

جو امنیتی در دانشگاه آزاد اسلامی دیگر وجود ندارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: مخالفیم که تندروهای جناح چپ و راست بخواهند دانشگاه را ملعبه دست خود قرار دهند، دانشگاه محیطی آرام، باز و محل اعتدال است.

وی افزود: نباید اجازه دهیم که وقت ما صرف حاشیه پردازی شود، مدیران و روسای دانشگاه باید فکرشان را صرف توسعه علمی و دینی کنند و به متن بپردازند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده برای ایجاد فضای باز در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اکنون جو امنیتی در دانشگاه آزاد اسلامی دیگر وجود ندارد، و جوی آرام با نشاط علمی، دینی و فرهنگی همراه با آزاد اندیشی حاکم شده است. که بخش مهمی از آن به خاطر فضای پس از انتخابات و بنا بر تمایلی بود که مردم به اعتدال و آزاد اندیشی نشان دادند.

میرزاده با بیان اینکه نباید فکر کنیم که اگر آزاداندیشی مطرح می شود، برای توسعه اسلامی صحبتی نشده و فعالیتی نمی شود، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی است که سه ویژگی با مسما دارد؛ اول دانشگاه که محلی برای محل دانش افزایی است، دوم آزاد که نشان دهنده فضایی برای آزاداندیشی است و واژه اسلامی که حاکی ازیک دانشگاه دینی و اسلامی است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: توسعه علمی جهان مدیون مسلمانان بوده است. تاریخ اسلام حاکی از آن است که بیشترعلوم در قرون سوم و چهارم هجری رشد کردند که نسبت به سایر قرون شاخص است و اسلام دینی است که توسعه علمی را در ذات خود توصیه می کند همان گونه که این مهم در قرآن نیز مطرح شده است. حال این سه عنصر به همراه کیفیت و تاثیر، پیشرفت علمی را به دنبال خواهند داشت.

با دکتر فرهادی به طور اخص و با دولت به طور اعم رابطه بسیار خوبی داریم

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رابطه دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم، گفت: با دکتر فرهادی به طور اخص و با دولت به طور اعم رابطه بسیار خوبی داریم. دولت باید خوشحال باشد که دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰ درصد از بار آموزش عالی کشور را دوش بردارد. آمادگی داریم که حتی سهمی از فعالیت های علمی وآموزشی دولت را که برای آنها هزینه بر است برعهده بگیریم.

میرزاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه حمایت از شرکتهای دانش بنیان و فعالیت های انجام گرفته در این باره، گفت: هر شرکت دانش بنیانی که طرح تجاری آن توجیه اقتصادی داشته باشد آن را به بانک های طرف قرارداد معرفی می کنیم. همچنین اگر این شرکت ها از فارغ التحصیلان خود دانشگاه باشند می توانند در مراکز رشد مستقر شوند و به فعالیت بپردازند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: در ساختار تمامی واحدهای دانشگاه، شوراهای اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته است تا راهکارهای مناسب برای تبدیل علم و فناوری به ثروت تبدیل یافت شود. با توجه به تاکید رهبری در این خصوص، فرمان ایشان را درک کرده و کارهای اجرایی را آغاز کرده ایم. البته طرح های دانش بنیان به خاطر زمان بر بودن طی یک برنامه ۴ ساله به ثمر خواهند رسید.

مصوبات شمشین جلسه هیات امنای استان کرمان

وی با اشاره به برگزاری شمشین جلسه هیات امنای کرمان، به تشریح مصوبات این جلسه پرداخت و گفت: طرح تولید همزمان برق و گرما از سوی واحد رفسنجان، طرح تولید نئوپان از سرشاخه های خرما و تولید روکش نئوپان در واحد بم و طرح تولید اسانس های شیرین بیان با استفاده از سبزیجات خشک در واحد کرمان در این جلسه به تصویب رسید.

میرزاده ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های طرح های دانش بنیان این است که واحدها می توانند با مشارکت اساتید و دانشجویان در این طرح ها تا ۳۵ درصد مشارکت کنند که این مورد نیز به تصویب جلسه امروز رسید. علاوه بر این به واحد جیرفت اجازه داده شد اموال مازاد خود را برای اجرای طرح های توسعه ای به فروش برساند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در این جلسه به واحدهای بسیاربزرگ، بزرگ و جامع این استان اجازه داده شد تا دوره های کاردانی خود را به سازمان سما واگذارکنند تا این سازمان در جهت مهارت محوری اقدام کند. چرا که دانشگاه به جای مدرک محوری باید به سمت مهارت محوری پیش رود.

امیدواریم تا پایان سال ۹۳ تعداد واحدهای زیان ده به کمتر از ۵۰ واحد برسد

میرزاده در پاسخ به سوالی درباره تعداد واحدهای زیان‌ده، گفت: مهرماه ۹۲ که مسئولیت دانشگاه را پذیرفتیم ۲۳۵ واحد ما زیان‌ده بودند، علت زیان دهی این بود که تورم کشور بالای ۳۰ درصد بود ولی بر میزان شهریه ها تنها ۳ درصد افزوده شده بود اما در اسفند ۹۲ با توجه به فعالیت های صورت گرفته این تعداد به ۱۷۱ واحد کاهش پیدا کرد امیدواریم تا پایان سال ۹۳، به کمتر از ۵۰ واحد برسد.

میرزاده همچنین ادغام ۷۰ واحد دانشگاهی با واحدهای همجوار را یکی دیگر از دلایل کاهش هزینه ها عنوان کرد و گفت: با این ادغام تعداد واحدها به ۴۰۰ رسید و بنا داریم تا جایی که مقدور است این ادغام را ادامه دهیم تا تعداد واحدهای زیان ده کاهش یابد.

تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا پایان ۹۴، به ۵۲۹ هزار نفر می‌رسد

وی با اشاره به برنامه پنج ساله دانشگاه آزاداسلامی در جذب هیات علمی، گفت: طبق برنامه ای که در سال ۸۹ نوشتیم و به تصویب هیات موسس رساندیم، باید تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا پایان ۹۴، به عدد ۵۲۹ هزار برسد، که این رقم در سال جاری محقق شده است. البته ما به کمیت اهمیت نمی دهیم و توسعه کیفی دانشگاه مدنظر قرار دارد.

میرزاده در پاسخ به سوالی در خصوص جذب نیروهای جوان و بانوان در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: اکنون بسیاری از نیروها و بویژه مدیران ما از جوانان انتخاب شده اند و بخشی از مدیران مدیران و معاونان و روسای واحد نیز از زنان فرهیخته انتخاب شده اند همچنان که ۱۳ هزار بانوی فرهیخته دانشمند در دانشگاه داریم که از اعضای هیات علمی هستند و شورای راهبردی زنان فرهیخته در استان ها نیروهای مستعد را شناسایی و معرفی می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز