خبرگزاری کار ایران

صادق زیبا کلام در گفتگو با ایلنا:

استیضاح وزیر علوم، فراری رو به جلو برای اصولگرایان است

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۷۷۰

در هیچ کجای قانون اساسی ذکر نشده که تنها کسانی می توانندتحصیلات عالیه داشته باشند که طرفدار دولت باشند و یاخط سیاسی خاصی را دنبال کنند و از رئیس جمهور انتقاد نکنند. مجلس هیچگاه چنین قانونی تصویب نکرده است که تحصیل در دانشگاه با شرط عدم سوء پیشینه سیاسی است.

صادق زیباکلام با بیان اینکه درخواست استیضاح نمایندگان مجلس از وزیر علوم نوعی فرار به جلو از سوی اصولگرایان است که می خواهند توجه مردم را از عملکرد غیر قانونی وزارت علوم در دوره احمدی نژاد پرت کنند.

صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ایلنا درمورد استیضاح وزیر علوم گفت: من معتقدم استیضاح وزیر علوم و حمله به فرجی‌دانا فراری به جلو از سوی محافظه‌‌کاران و اصولگرایان است.

وی ادامه داد: محافظه‌کاران قصد دارند توجه مردم را از عملکرد وزارت علوم در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد منحرف کنند تا مشخص نشودکه اصولگرایان در آن دوره چه بر سر دانشگاه آورده‌اند.

زیباکلام ادامه داد: تنها یک بخش از عملکرد وزارت علوم دوره گذشته ماجرای سه هزار بورسیه غیر قانونی است که اگر بخواهیم توضیح ساده‌ای درباره آن بدهیم باید بگوییم که کسانی برای گرفتن بورسیه تحصیلی خارج از کشور بدون آزمون پذیرفته شده‌اند که بعد از آن به دلایلی از استفاده از این بورسیه انصراف دادند.

وی در ادامه توضیح داد: به همین دلیل کمیته‌ای تحت عنوان موارد خاص ایجاد شد که کسانی که نمی‌توانند به خارج از کشور بروند از دانشگاههای داخلی پذیرش بیاورند و ادامه تحصیل دهند در حالی که برای تحصیل درا ین مقطع در داخل کشور افراد بایدآزمون دکتری می دادند و در واقع این افراد این آزمون را دور زدند.

این استاد دانشگاه گفت: بسیاری از این افراد از این طریق به دانشگاه وارد شدند بدون آنکه گروههای آموزشی در دانشگاه آنها را تایید کرده باشند و این یک تخلف اساسی است زیرا کمیته‌ای که بورسیه‌های خارج از کشور را تعیین می کند براساس ضوابط خاصی مانند معدل، تعداد مقالات علمی و… بایدعمل کند درحالی که بسیاری از این ضوابط در مورد این افراد رعایت نشده بود و خلاف دوم نیز آن بودکه توانستند بدون گذارندن مراحل معمول وارد دانشگاههای داخل کشور شوند.

زیباکلام ادامه داد: کسی که در دانشگاههای دولتی در مقطع دکتری پذیرش می‌شود تعهد خدمت دارد و قاعدتا جذب دانشگاه خواهد شد بنابراین کم کم این افراد که با تخلف وارد دانشگاه شده بودند جذب هیات علمی نیز شدند. بنابراین در این پرونده بیش از یک امر خلاف قانون رخ داده و در طی این مدت نمایندگان مجلس و اصولگرایان سکوت کرده بودند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: اکنون یکی از دلایلی که اصولگرایان فرجی دانا را مورد هجمه قرار می‌دهند رفع ممنوعیت تحصیل دانشجویان ستاره دار است در حالی که این جوانان که به دلیل آنکه به خط و مشی دولت قبلی نقد داشتند از تحصیل محروم شدند این جوانان فرزندان ملت هستند و حق دارند که در دانشگاه تحصیل کنند.

وی ادامه داد: در هیچ کجای قانون اساسی ذکر نشده که تنها کسانی می توانندتحصیلات عالیه داشته باشند که طرفدار دولت باشند و یاخط سیاسی خاصی را دنبال کنند و از رئیس جمهور انتقاد نکنند. مجلس هیچگاه چنین قانونی تصویب نکرده است که تحصیل در دانشگاه با شرط عدم سوء پیشینه سیاسی است.

وی با بیان اینکه مبنای کمیته انضباطی خلاف قانون است افزود: این کمیته چه در دوره سازندگی، اصلاحات، احمدی نژاد و امروز در دانشگاهها وجود داشت تا دانشجویان منتقد را از تحصیل محروم کند و در واقع این کمیته در ۹۰درصد موارد پرونده دانشجویانی را بررسی می کنند که بامسائل سیاسی در ارتباط باشند.

زیباکلام گفت: در دوره گذشته عملکرد این کمیته در دانشگاهها به ویژه در دوره دوم اخراج یک یا دو نفر نبود بلکه صدها دانشجو را برای همیشه و یا برای چندترم محروم کرد و اکنون که فرجی دانا بساط این اعمال غیر قانونی و ظالمانه را برچیده است فریاد اصولگرایان بلند شده است.

وی با اشاره به ممنوع التدریس شدن برخی از اساتید و یا بازنشستگی اجباری شان گفت: در دوره گذشته تعداد قابل توجهی از اساتید را به دلایل مختلف از دانشگاه خارج کردند برای نمونه این اتفاق در دانشگاه علامه طباطبائی بسیار پررنگ بود آنهاهر استادی را که غیر خودی تشخیص دادند از دانشگاه کنار گذاشتند به طوری که این دانشگاه که از مراکز علمی بارز علوم انسانی بود اکنون دیگر جایگاه گذشته خود را ندارد.

وی ادامه داد: آیا مجلس خودش را در قبال این دانشجویان محروم از تحصیل و استادان ممنوع التدریس و بورسیه های خلاف قانون و استخدام استادانی که صلاحیت علمی ندارند مسئول و پاسخگو نمی داند و به گونه ای عمل می کند که انگار تمامی این اتفاقات در کشور دیگری رخ داده است.

این استاد دانشگاه افزود: مجلس شورای اسلامی در میان بهت و ناباوری مردم به جای آنکه مسئولان این اعمال ظالمانه را مورد خطاب قرار دهد تصمیم به استیضاح فرجی دانا گرفته که گناهش تلاش برای بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل و استادان ممنوع التدریس به دانشگاه است.

وی ادامه داد: من مطمئنم که این استیضاح رای نخواهد آورد زیرا در غیر اینصورت نمایندگان چگونه می خواهند جوابگوی مردم حوزه انتخابیه خود باشند. من از فرجی دانا تقاضا می کنم که درخواست جلسه علنی داشته باشد و تاریخ آن را نیز به مردم اعلام کند تا مردم نیز شاهد آنچه در مجلس رخ خواهد داد باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز