خبرگزاری کار ایران

جزئیات آزمون سراسری سال ۹۳ اعلام شد؛

تاثیر قطعی ۲۵ درصد سوابق تحصیلی / توزیع کارت ورود به جلسه از امروز

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۱۲۰

ساعت ۲ بعداز ظهر امروز(اول تیرماه) کارت ورود به جلسه آزمون سراسری سال ۹۳ بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده می شود و داوطلبان می توانند نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون سراسری امسال با رقابت یک میلیون و ۳۱ هزار و ۳۲۲ داوطلب طی روزهای ۵،۶ و ۷ تیر در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی، در ۳۶۴ شهرستان و ۱۵ حوزه امتحانی خارج از کشور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم خدایی در نشست خبری که امروز در محل سازمان سنجش برگزار شد، گفت: ‌ ساعت ۲ بعداز ظهر امروز(اول تیرماه) کارت ورود به جلسه آزمون سراسری سال ۹۳ بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده می شود و داوطلبان می توانند نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاعیه مربوط به رشته های خاص نیز بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده می شود، افزود: داوطلبان علاقه مند به این رشته ها از ساعت ۲ بعداز ظهر امروز(اول تیرماه) تا سه شنبه(۱۰ تیر ماه) می توانند اظهار علاقه مندی خود را اعلام کنند.

خدایی با اشاره به اینکه تعداد نفرات آزمون سراسری سال ۹۳ نسبت به سال گذشته حدود ۵۲ هزار نفر کاهش داشته است، افزود: حدود ۲۱ درصد داوطلبان در گروه آزمایشی ریاضی وفنی، ۵۱ درصد از داوطلبان در گروه آزمایشی علوم تجربی، ۲۶۳ هزار نفر یعنی حدود ۲۶ درصد از داوطلبان در گروه آزمایشی علوم انسانی، ۱۲۸ هزار نفر یعنی حدود ۱۳ درصد داوطلبان در گروه آزمایشی زبان های خارجه و ۵۷ هزار نفر یعنی حدود ۵.۶ درصد داوطلبان در گروه آزمایشی هنر شرکت کرده اند.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکنون ۶۷۹ هزار و ۵۲ نفر ظرفیت در آزمون سراسری امسال وجود دارد.

خدایی با اشاره به اینکه در آزمون سراسری امسال شانس قبولی داوطلبان به طور متوسط ۶۸ درصد است افزود: شانس قبولی در گروه های آزمایشی علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی به ترتیب؛ ۳۴،۸۱، ۴۵ و ۳۳ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در آزمون سراسری امسال دو تغییر عمده در نحوه گزینش داریم، افزود: درآزمون سراسری سال ۹۳تنها یک نمره کلی برای داوطلبان در نظر گرفته ایم به طوری که ۷۵ درصد نمره آزمون و ۲۵ درصد سوابق تحصیلی شامل امتحانات نهایی در سال سوم متوسطه است و بنابراین تاثیر قطعی ۲۵ درصد سوابق تحصیلی را درآزمون امسال خواهیم داشت.

وی همچنین به تغییر در اجرای قانون ایثارگران اشاره کرد و افزود: پیش ازاین فرزندان جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد در صورتی که سهمیه شاهد خالی می ماند از آن استفاده می کردند، اما امسال برای کل ایثارگران شامل فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان و ایثارگران غیر از رزمندگان ۲۰ درصد سهمیه تعیین شده است.

خدایی با اشاره به اینکه کلید سئوالات آزمون بعداز ظهر یکشنبه ۸ تیرماه بر روی سایت سنجش قرار می گیرد، افزود: دفترچه سئوالات نیز دوساعت بعد از اتمام فرآیند آزمون بر روی سایت قرار داده می شود.

رئیس سازمان سنجش افزود: ‌داوطلبانی که به رشته های پیام نور وغیر انتفاعی اظهار علاقه مندی نکرده اند ازامروز سایت سنجش برای این دسته از داوطلبانی باز است و می توانند با پرداخت وجه ثبت نامی ۵۸۰۰ تومان به این رشته ها اظهار علاقه مندی کنند.

وی تصریح کرد: درمورد برگزاری آزمون، تعداد سوالات، زمان پاسخگویی به سوالات و سطح دشواری سوالات تغییرات محتوایی نداریم و آزمون امسال در این زمینه ها مشابه سال گذشته است.

خدایی با اشاره به اینکه داوطلبان در همه گروههای آزمایشی یک دفترچه عمومی شامل ۱۰۰ سوال با ۷۵ دقیقه زمان پاسخگویی دریافت می کنند، افزود: دروس اختصاصی گروه ریاضی و فنی ۱۳۵ سوال و ۱۷۵ دقیقه زمان پاسخگویی، گروه آزمایشی علوم تجربی ۱۷۰ سوال و ۱۷۵ دقیقه زمان پاسخگویی، گروه علوم انسانی ۱۸۰ سوال و ۱۶۵ دقیقه زمان پاسخگویی، گروه آزمایشی هنر ۱۶۰ سوال و ۱۶۵ دقیقه زمان پاسخگویی و گروه آزمایشی زبانهای خارجه ۷۰ سوال و ۱۰۵ دقیقه زمان پاسخگویی دارند.

رئیس سازمان سنجش به مسن ترین و جوان ترین داوطلب آزمون سراسری امسال اشاره کرد و گفت: ابوتراب صالحی از شهرستان کبودرآهنگ با ۷۹ سال سن مسن ترین داوطلب و مهرداد سعیدی از شهرستان بوکان با ۱۵ سال سن جوانترین داوطلب آزمون سراسری امسال است.

وی در مورد زمان اعلام نتایج آزمون سراسری سال ۹۳ گفت: نتایج اولیه آزمون قبل از ۱۳ مرداد ماه و زمان انتخاب رشته داوطلبان نیمه دوم مرداد ماه و نتیجه نهایی نیمه دوم شهریور ماه اعلام می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز