خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:

تلاش در جهت حذف تنبیه انضباطی دانش آموزان / لزوم رعایت متقابل حقوق معلمان و دانش آموزان

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۷۴

تلاش ما این است که همه باهم کمک کنیم با نگاهی واقع بینانه تنبیه انضباطی دانش آموزان به صفر برسد در خصوص تنبیه بدنی هم اعتقاد راسخ داریم که برخلاف اصول تعلیم و تربیت و قوانین موجود آموزش و پرورش است.

ایلنا: مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه تنبیه صرفاً تنها به منظور آگاهی بخشی و روشن کردن ابعاد یک مسئله است به کار می رود، گفت: هر عملی که برای آگاهی بخشی باشد، تنبیه است. در برابر تنبیه تشویق است یعنی عملی که موجب انگیزش و زمینه ساز یک عمل مثبت می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، " سید رحیم میرشاه ولد "، گفت: نه دامنه تنبیه محدود است و نه دامنه تشویق، کسانی که در حوزه تعلیم و تربیت کار می کنند قاعدتا بیش از دیگران بایستی با تعریف قواعد و آثار تربیتی این دو مقوله آشنا باشند.

با نگاهی واقع بینانه تلاش می کنیم تنبیه انضباطی دانش آموزان به صفر برسد

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در ادامه گفت: تلاش ما این است که همه باهم کمک کنیم با نگاهی واقع بینانه تنبیه انضباطی دانش آموزان به صفر برسد. در مورد تنبیه بدنی هم اعتقاد راسخ داریم که برخلاف اصول تعلیم و تربیت و قوانین موجود آموزش و پرورش است.

وی، با بیان اینکه عموم معلمان با دلسوزی و مهربانی به امر آموزش و تربیت دانش آموزان مشغول هستند، تصریح کرد: همکاران ما زحمات زیادی تحمل می کنند. معلمی کاری پررنج و پرزحمت است، خیلی وقتها ما چهره ظاهری معلم را می بینیم اما دریافتی از آن نمی توانیم داشته باشیم. معلم ها با همه وجودشان برای بچه ها کار می کنند. معلم از وضع تحصیلی، از مشکلات خانوادگی دانش آموز، در تنهایی خود رنج می برد، غصه می خورد، ما اینها را نمی بینیم. هیچ کس این ها را نمی بیند.

معلمان ما سفره هایی از عشق به وسعت ایران برای دانش آموزان پهن کرده اند

میرشاه ولد افزود: معلم برای آرامش بچه ها پیگیری هایی خارج از کلاس دارد، دلسوزی ها می کند، اما کسی به این ها نمی پردازد که پرداختن به این کارها که در هیچ دستور العمل و آیین نامه و بخشنامه ای بر معلم تکلیف نشده، شایسته تقدیر است.

تنبیه بدنی قابل پذیرش نیست

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تصور کنید معلمی را که در روستا بیتوته می‌کند و هفته ها به شهر نمی آید، معلمی که در روستا زمین گیر برف می‌شود، اینها با عشق کار می‌کنند، هزاران خطر را به خاطر بچه ها به جان می خرند و کسی به این ها اشاره نمی‌کند. معلمان ما سفره هایی از عشق به وسعت ایران برای دانش آموزان پهن کرده اند، اما متاسفانه با وجود این همه ایثار گاهی تنبیه بدنی هم در مدارس دیده می شود که قابل پذیرش نیست.

در اعمال تنبیهات انضباطی نباید بین دانش آموزان تبعیض و استثنایی باشد

به گفته این مسئول، در آیین نامه اجرایی مدارس تاکید بر تنبیه انضباطی است و تنبیه بدنی در مقررات و آیین نامه ها هیچ جایی ندارد. در متن آیین نامة اجرایی مدارس آمده است: ‹‹ اعمال تنبیهات انضباطی باید با رعایت نکات زیر انجام پذیرد: روشنگرانه باشد، آگاه کننده باشد، به شرایط جسمی وروحی و سنی و خانوادگی و اجتماعی دانش آموزان توجه داشته باشد با تخلف متناسب باشد. خیرخواهانه بودنش برای دانش آموز یا ولی او روشن باشد. فاصله زمانی بین وقوع تخلف و تنبیه نزدیک باشد. ››

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، در ادامه با اشاره به ماده۷۷ مبنی بر اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی، تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است، افزود: در اعمال تنبیهات انضباطی نباید بین دانش آموزان تبعیض و استثنایی باشد و این صراحت آیین نامه اجرایی مدرسه است.

آموزش و اطلاع رسانی؛ یکی از راهکارهای جلوگیری از تنبیه دانش آموزان

میرشاه ولد به نگاه رئیس جمهور مبنی بر اینکه " دانش آموزان باید بدانند از احترام و کرامت برخوردار هستند " و تمامی دانش آموزان از امنیت جسمانی و امنیت روحی در مدرسه برخوردار هستند، اشاره کرد و یادآور شد: بنا به گفته دکتر روحانی؛ «هیچ معلمی نباید به دانش آموزان توهین کند. اگر در گوشه ای از کشور، دولت تدبیر و امید مواجه با تنبیه بدنی شود با اشد مجازات با آن برخورد می کند. باید دانش آموزان با حقوقشان آشنا باشند و در کنار آن تکالیف شان، تکلیف نظم کلاس، تکلیف احترام به معلم، تکلیف درست درس خواندن و تکلیف آن که در داخل کلاس به همکلاسی احترام بگذارند. تکلیف آن که یک دانش آموز حق ندارد با همکلاسی خود به دعوا و مشاجره بپردازد. ››

وی گفت: این سخنان ریاست جمهوری، حقوق و تکالیف دانش آموز است و باید همه ما آنها را رعایت کنیم. اما در مورد اینکه به چه روشی و با چه راهکارهایی تنبیه بدنی بیشتر کاهش پیدا می کند؛ یکی از این روش ها بحثآموزش و اطلاع رسانی است.

لزوم تدوین برنامه های آموزشی از سوی مدیران مدارس

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت: ما از مدیران مدارس می خواهیم که برنامه آموزشی داشته باشند و معلمان را در جریان آیین نامه های مربوطه قرار دهند و اعلام کنند؛ تنبیه بدنی ممنوع است. آموزش و اطلاع رسانی اصل مهمی در مسیر کاهش این پدیده است.

حقوق معلمان و فرهنگیان هم باید توسط دانش آموزان رعایت شود

میرشاه ولد همچنین با اشاره به ضرورت حفظ حقوق معلمان گفت: آموزش کاری دوطرفه است. ما به حقوق معلمان و فرهنگیان هم باید فکر کنیم و به آن احترام بگذاریم. همکاران ما هم حق و حقوقی دارند. برخی از حقوق معلم در آیین نامه اجرایی و در رفتار و وظایف دانش آموزان بیان شده است.

وی افزود: براساس آیین نامه اجرایی مدارس دانش آموزان در دوران تحصیل موظف هستند؛ موازین اسلامی و قوانین را در اخلاق و رفتار خود رعایت کنند. شعائر دینی را رعایت کنند. به حقوق مدرسه احترام بگذارند. ادب و احترام را نسبت به مدیر و معلمان و کارکنان رعایت کنند، سعی شایسته در تحصیل داشته باشند، مقررات آموزشی و تربیتی را رعایت کنند و…›› بنابراین این حق معلم است تا دانش آموز به او احترام بگذارد، حق معلم است که دانش آموز درس بخواند و اگر نخواند به حقوق معلم بی احترامی کرده است ما در آموزش ها به معلمان بایستی این گونه موارد را به بحثبگذاریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز