خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش:

پژوهش‌هایمان به یک سوم کاهش پیدا کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۴۹

نتایج پژوهش در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها را به آموزش و پرورش ارائه کردیم اما بخشی از آن اجرا و بخشی دیگر اجرایی نشد / تحقیقات ما نشان داد در خیلی از کشور‌ها یک روز در هفته کلاس و نه مدرسه را تعطیل می‌کنند و در آن روز به کارهایی همچون چکاب پزشکی، بررسی وضعیت دانش‌آموزان ضعیف، برگزاری المپیادهای ورزشی، ارائه خدمات مشاوره‌ای پرداخته می‌شود.

ایلنا: رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: به دلیل شرایط بودجه‌ای، پژوهش‌های ما به یک سوم کاهش پیدا کرده است اما بودجه افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مجید قدمی در نشست خبری که امروز(سه شنبه) به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، با بیان اینکه مقوله پژوهش سند تحول بنیادی یکی از زیر نظام‌ها تعریف شده است، گفت: سند زیر نظام پژوهشی و ارزشیابی که از ستاد تا مدرسه وضعیت آموزش و پرورش را تعریف و همچنین ساختارهای مربوط به آن را تبیین می‌کند در حال تدوین است و تا پایان امسال آماده می‌شود.

وی با بیان اینکه یک تیم ۱۲ نفره از صاحب‌نظران مشغول تدوین این سند هستند، افزود: آینده‌پژوهی، مستندسازی تجربیات تربیتی، آموزش پژوهشگری به معلمان، ایجاد بانک اطلاعات پژوهشی، ایجاد زمینه برای کاربست پژوهش‌های صورت گرفته از جمله موضوعات مورد توجه است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش شعار هفته پژوهش در آموزش و پرورش را پژوهش مبنای تصمیم‌گیری اعلام کرد، افزود: انتخاب معلمان پژوهشگر، انتخاب پژوهشگر بر‌تر، انتخاب مدیر پژوهشی بر‌تر، انتخاب دانش‌آموزان پژوهنده بر‌تر، انتخاب طرح پژوهشی بر‌تر و همچنین انتخاب ۴ نفر از مدیران پژوهش ‌سرا‌ها و تقدیر از آن‌ها در دستور کار هفته پژوهش خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در ارتباط با افت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: معلم نقش اساسی در افت تحصیلی دانش‌آموزان دارد به طوری که معلم باکیفیت کتاب درسی ضعیف را پوشش می‌دهد و همچنین بسیاری از عواملی که می‌تواند مخرب یادگیری دانش‌آموزان باشد را کنترل می‌کند.

قدمی به تحقیق انجام گرفته در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها اشاره کرد و افزود: تحقیقات ما نشان داد در خیلی از کشور‌ها یک روز در هفته کلاس و نه مدرسه را تعطیل می‌کنند و در آن روز به کارهایی همچون چکاب پزشکی، بررسی وضعیت دانش‌آموزان ضعیف، برگزاری المپیادهای ورزشی، ارائه خدمات مشاوره‌ای پرداخته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مدرسه در تعطیلی روز پنج شنبه‌ها باید باز باشد، افزود: این در حالی است که در اجرای تعطیلی پنجشنبه‌ها علاوه بر اینکه کلاس‌ها تعطیل شد مدارس نیز تعطیل شدند.

قدمی با بیان اینکه یک نوع رضایت عمومی در مخاطبین از تعطیل کردن پنجشنبه‌ها بوجود آمد، افزود: البته رضایت والدین شاغل نسبت به والدین غیرشاغل و رضایت دانش‌آموزان ابتدایی نسبت به دبیرستانی و همچنین رضایت مدارس غیرانتفاعی نسبت به دولتی از تعطیل کردن پنجشنبه‌ها کمتر بود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یادآور شد: نتایج پژوهش در مورد تعطیلی روز پنجشنبه‌ها را به آموزش و پرورش ارائه کردیم اما بخشی از آن اجرا و بخشی دیگر اجرایی نشد.

قدمی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ مورد فعالیت را برای روز پنجشنبه در این تحقیق پیشنهاد دادیم افزود: روز پنجشنبه باید روز غنی‌سازی فعالیت تربیتی بشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز