خبرگزاری کار ایران

یک معلم و فعال صنفی معلمان درگفتگو با ایلنا:

مدارس دولتی دیگر رایگان نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۹۸

درخواست مدارس از والدین برای کمک مالی همچنان در دوره جدید وزارت آموزش و پرورش مشاهده می‌شود / جهت‌گیری تازه‌ای در وزارت آموزش و پرورش دولت جدید در برخورد با مباحثاقتصادی و مالی ندیدم و اجرای‌‌ همان بخشنامه‌ها کج‌دار و مریز ظاهرا ادامه پیدا می‌کند.

ایلنا: یک معلم و فعال صنفی معلمان با اشاره به اصل ۳۰ قانون اساسی که بر رایگان بودن تحصیل دانش آموزان تا اخذد یپلم اشاره دارد، گفت: این درحالی است که مدارس دولتی به نام هیئت امنایی و همچنین کمک هزینه به مدارس از والدین پول می‌گیرند و به نظر نمی‌رسد وزیر آموزش و پروش برای تصحیح این روند ساز و کار ویژه‌ای اتخاذ کند.

" مهدی بهلولی " در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه درخواست مدارس از والدین برای کمک مالی همچنان در دوره جدید وزارت آموزش و پرورش مشاهده می‌شود‏ گفت: به‌عنوان مثال مدرسه فرزندم درخواست ۲۰۰ هزارتومان بابت مناسب سازی فضای کلاس‌ها و مدرسه، تهیه امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی و هزینه‌های جاری مدارس مانند آب، برق، کاغذ، تکثیر، تلفن، انرژی(سوخت) کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سوال این است آقای فانی در ابتدای سال تحصیلی عنوان کردند که «قرار نیست پولی از والدین گرفته شود و اعلام کردند سرانه مدارس پرداخت شده تا کارشان راه بیافتد.» اما مدرسه‌ای که در آن تدریس می‌کنم سرانه‌ای دریافت نکرده است و اگر هم به مدارس سرانه داده‌اند مطمئنا کفایت نکرده است.

این معلم و فعال صنفی معلمان تصریح کرد: اطلاع دارم که مدارس برای دادن کارنامه " میان ترم " دانش آموزان از والدین درخواست کمک مالی کرده‌اند از همین رو آقای قانی باید تکلیف خود را با سرانه مدارس مشخص کند آیا می‌خواهند همچنان همانند گذشته با روش‌های گوناگون از مردم پول بگیرند و این روال را ادامه دهند یا سیاست جدیدی اتخاذ می‌شود.

وی ادامه داد: برخی همکاران نیز می‌گفتند که مدارس فرزندانشان از آن‌ها درخواست کمک مالی ۱۵۰ هزار تومانی و همچنین ۶۰ هزار تومانی کرده‌اند و همه این‌ها به خاطر مشکل سرانه مدارس است که باعثشده به هر دلیل و هر عنوانی از خانواده‌ها پول بگیرند.

به گفته بهلولی‎ درخواست مدارس از فرهنگیان برای کمک مالی به مدارس فرزندانشان در حالی است که اضافه کار اردیبهشت و خرداد فرهنگیان کل کشور هنوز پرداخت نشده است و فقط ۹ روز از ماه اردیبهشت را داده‌اند که این نوع پرداخت(چند روز از یک ماه) پدیده عجیب و جدیدی است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش همچنین سهم خود را از یک سال(سال۹۱) بیمه طلایی فرهنگیان نداده است، افزود: من شخصا حدود ۳۰۰ هزار تومان از آموزش و پرورش به ازای آن یک سال طلب دارم.

این معلم و فعال صنفی معلمان خاطرنشان کرد: همچنین در خرداد ماه که آزمون‌های نهایی برگزار شد حوزه تصیح و اجرایی هنوز پول معلمان را نداده‌اند که با چنین وضعیتی وقتی از مدارس فرزندمان نیز درخواست ۲۰۰ هزار تومان پول می‌کنند ظلم مضاعفی به فرهنگیان وارد می‌شود.

وی با اشاره به اصل ۳۰ قانون اساسی که بر رایگان بودن تحصیل دانش آموزان تا اخذدیپلم اشاره دارد، گفت: این درحالی است که مدارس دولتی به نام هیئت امنایی و همچنین کمک هزینه به مدارس از والدین پول می‌گیرند.

بهلولی خاطرنشان کرد: من جهت گیری تازه‌ای در وزارت آموزش و پرورش دولت جدید در برخورد با مباحثاقتصادی و مالی ندیدم و اجرای‌‌ همان بخشنامه‌ها کج‌دار و مریز ظاهرا ادامه پیدا می‌کند.

وی با تأکید براینکه مدارس دولتی واقعا دیگر رایگان نیست، افزود: اگر رایگان بود که دیگر این حرف‌ها در قالب کمک مالی به مدارس مطرح نبود.

این معلم و فعال صنفی معلمان افزود: مگر فرهنگیان چقدر حقوق می‌گیرند که بابت کمک به مدارس نیز پولی پرداخت کنند و این درحالی است که طلبشان از سوی آموزش و پرورش به موقع پرداخت نمی‌شود که این مورد اعتراض طیف گسترده‌ای از فرهنگیان است.

بهلولی در پاسخ به این سوال که مگر کمک مالی به مدارس از سوی والدین اجباری است، افزود: نه اجباری نیست اما وقتی در زمان کارنامه گرفتن درخواست کمک مالی می کنند، خوب به هر حال فرد در معذوریت می‌ماند و مجبور به پرداخت پول می‌شود و یا زمانی که سر کلاس اعلام می‌کنند که باید ۲۰۰ هزار تومان برای کمک مالی به مدارس بیاورید دانش‌آموزان را به جان خانواده‌ها می‌اندازند تا والدینشان به مدارس کمک کنند چرا که می‌گویند دوست من این پول را پرداخت کرده است و من هم باید آن را پرداخت کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز