خبرگزاری کار ایران

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری:

کاهش ارتباط کلامی در خانواده‌ها، آسیب فضای مجازی است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به گسترش روزافزون شکاف بین نسلی و دورن نسلی در خانواده‌ها، کاهش ارتباط کلامی در خانواده‌ها را به دنبال استفاده غیر اصولی از فضای مجازی نگران کننده عنوان کرد.

به گزارش ایلنا در البرز، شهیندخت مولاوردی امروز با بیان اینکه در جشنواره کودک و خانواده بهزیستی استان گفت: نهاد خانواده موثر در توسعه پایدار و همه جانبه کشور از آرمان های مترقی انقلاب است از این روی خانواده امروزه مهمترین نهاد اجتماعی است که در سلامت جامعه و تربیت سرمایه‌های انسانی یک کشور نقش و جایگاه والا و اثرگذاری دارد.

وی با بیان اینکه نهاد خانواده بزرگترین سرمایه انسانی و پشتوانه توسعه کشور است و نقش خانواده در همبستگی ملی، انتقال ارزش‌های اخلاقی کاهش فقر بسیار تعیین کننده است افزود: نمی‌توان یک نسخه واحد برای خانواده ایرانی پیچید، بلکه مولفه‌های مختلفی دراین زمینه متناسب با تعدد خانواده‌ها و نیازهایشان موثر است.

وی با اشاره به سیاست‌های برنامه چهار، پنجم و ششم توسعه در تقویت نهاد خانواده خاطرنشان کرد: متاسفانه همچنان جایگاه زن درعرصه‌های مختلف اجتماع و حتی در برنامه ششم بصورت ملموسی دیده نشده است.

مولاوردی با بیان اینکه مشارکت همه جانبه زنان و مردان، تضمین برخوداری زنان و مردان و همچنین تشریک مساعی آنها باعث پایداری جامعه می‌شود، گفت: دولت در این مدت تلاش کرده است به کمک زنان ایفاگر نقش‌های چند گانه در جامعه و خانواده باشد و فشاری که مسئولیت‌های اجتماعی بر زنان وارد می‌کند را تا حد نسبتا مطلوبی با مقررات خاصی در کار و زندگی زنان توازن ببخشد.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری در 16 بندی و  مسئولیتی که برای سه قوه در این خصوص به تناسب تعیین شده است افزود: تحقق سیاست های ابلاغی از سوی رهبری نیازمند شکل گیری یک عزم ملی ست، لذا می طلبد یک تقسیم کار ملی برای تحقق این فرامین صورت پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت در عملکرد سه ساله خود به دنبال اجرایی شدن سیاست‌های خانواده پایدار است، گفت: دولت دراین مدت تلاش کرد بسیاری ازسیاست‌ها را در برنامه ششم توسعه جاری و این سیاست‌ها را درحوزه خانواده پایدار اجرایی کند که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد محقق شدن این سیاست‌ها و تدابیر در حوزه خانواده باشیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه نهضت فراگیرملی برای ازدواج، از موارد و نکات مهم گوشزد شده در سیاست‌هاست افزود: سازمان‌های ذیربط می‌بایست  شرایط تسهیل امر ازدواج را در این خصوص فراهم کنند.

وی با اشاره به لزوم پیگیری و هم افزایی تدابیر و سیاست‌های کلی سازمان‌ها و مجموع‌های مختلف کشور مثل آموزش و پرورش و صدا سیما برای تحقق فرامین سیاست‌های کلی خانوداه خاطرنشان کرد: با اجرا و پیگیری برنامه‌هایی مثل دوستدار خانه و کودک، بسته جامع حمایتی از زنان شاغل، سند حمایت اجتماعی زنان و سند توان افزایی زنان در مورد آسیب‌های اجتماعی در راستای تحقق این مهم پیگیری و اجرا می‌شود.

مولاوردی در بخش دیگری با اشاره به آسیب های اجتماعی و خانوادگی بوجود آمده بخاطر استفاده بی ضابطه و بدون هدف از فضای مجازی گفت: متاسفانه به دلیل افراط و تفریط در استفاده از این فضا، ارتباط کلامی خانواده به واسطه استفاده از فضای مجازی به 17 دقیقه در روز رسیده، از این روی خانواده‌های ما دو فضایی شده‌اند و فضای مجازی و واقعی ارتباط کلامی خانواده ها را تحت تاثیر قرار داده است که این موضوع می‌تواند تهدید مهمی برای بقا و موجودیت خانواده ها باشد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع عدم درک و فهم صحیح بین والدین وفرزندان در درون نهاد خانواده افزود: متاسفانه در حال حاضر شاهد شکاف بین نسلی و درون نسلی در خانواده ها هستیم و با توجه به این که این شکاف بر جوانان بیشتر تاثیر گذار است نگرانی های بسیاری در این خصوص داریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مقابله با کار اجباری، کودک آزاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق و اعتیاد هم جهت با سیاست‌های تحکیم خانواده در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته است.

کد خبر : ۴۱۴۵۲۹