خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز:

تردد خودروها عامل اصلی آلودگی هوای کرج

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۸۰۳

با توجه به خشکسالی‌ها و آلودگی هوای تهران، استان البرز از هر دو طرف یعنی غرب و شرق در معرض آلودگی هوا قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، ۶۸ درصد آلودگی هوای کلانشهر کرج را ناشی از تردد خودرو‌ها عنوان کرد.

به گزارش ایلنا در کرج، حسین محمدی در نشست کار گروه محیط زیست استان البرز از مسوولان خواست تا با همکاری محیط زیست طرح‌های کاهش آلودگی هوا دراین کلانشهر اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون هفت ایستگاه سنجش آلودگی هوا دراستان البرز فعال است، افزود: آلودگی هوای کرج در برخی روز‌ها به حدی بالاست که شهرستان‌های نظرآباد و ساوجبلاغ را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

محمدی با اشاره به همجواری کرج با پایتخت و آلودگی هوای این دو کلانشهر گفت: با این اوصاف نمی‌توان برای کلانشهر کرج در خصوص مسایل زیست محیطی و تعطیلی روز پنجشنبه‌ها جدا از تهران تصمیم گیری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: سال گذشته با تعطیلی پنج شنبه‌ها میزان آلودگی هوا در این استان سیر نزولی یافت.

محمدی گفت: به‌ طور متوسط روزانه ۶۷۰ هزار دستگاه خودرو براساس آمار پلیس در کرج تردد دارند که این تعداد درسال گذشته ۵۸۱ هزار خودرو بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، ۷۰درصد منابع آلاینده هوا در کلانشهر‌ها منابع سیار نظیر خودروهای سواری و موتورسیلکت‌ها هستند.

در ادامه این نشست، مدیرکل هوا‌شناسی استان البرز نیز با ارایه گزارشی از وضعیت هوای استان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در فصول پاییز و زمستان وزش باد بیشتر درغرب و شمال غربی استان وزیدن می‌گیرد و در فصل تابستان بیشتراز سمت شرق یعنی تهران می‌وزد.

منصور رحمانیان اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌ها و آلودگی هوای تهران، استان البرز از هر دو طرف یعنی غرب و شرق در معرض آلودگی هوا قرار دارد.

وی اضافه کرد: مطالعات علمی نشان می‌دهد، سال گذشته با تعطیلی پنج شنبه، میزان ذرات آلاینده در البرز و کرج کاهش یافت.

رحمانیان با تاکید براین نکته که باید ساختمان‌های دارای طبقات کمتر درسمت غرب شهر کرج ساخته شود، گفت: این شکل معماری مانع جریان باد درکلانشهر کرج نمی‌شود و با جابجایی هوا شاهد کاهش آلاینده‌ها خواهیم بود.

رحمانیان تاکید کرد: افزایش آلاینده سبب اضمحلال رطوبت و کاهش بارندگی‌ها می‌شود بطوری که به رغم شرایط جوی مطلوب برای بارش اکنون کمترین بارندگی‌ها درالبرز و کرج شاهد هستیم.

این مسئول با اعلام اینکه پایش محیط زیست دراستان البرز عزم ملی می‌خواهد، پیشنهاد اجرای طرح‌های ویژه رسیدگی به وضعیت منابع ثابت آلاینده نظیر کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها را نیز ارایه کرد.

همچنین در پایان این نشست بررسی پیشنهاد اجرایی شدن تعطیلی پنج شنبه‌ها و موضوع طرح جامع ترافیک کرج بررسی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز