خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

پای آنچه که مجوز می دهیم، می‌ایستیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۵۵۸

در دولت تدبیر و امید، دلگرمی و امید در بین اهالی فرهنگ و هنر تقویت شده است. / تشکیل بانک اطلاعاتی دقیق و منظم، متشکل از تمامی اهل قلم، فرهنگ و هنر، فرهیختگان و هنرمندان استان البرز ضروری‌ست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان این مطلب که گسترش آزادی در بیان و قلم، به معنای ولنگاری نیست، تغییر دیدگاه در عرصه فرهنگ و هنر در دولت تدبیر وامید را، تا اندازه زیادی باعثتقویت و دلگرمی و امید، در بین اهالی فرهنگ و هنر دانست.

به گزارش ایلنا در کرج، علی جنتی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره عکس طبیعت استان البرز گفت: بسیاری از ناشران و نویسندگانی که در اثر خرده گیری های نابه‌جا از گرفتن مجوز نشر محروم شده بودند، کتاب هایشان چاپ شده و در اختیار عموم قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: در عین این تغییر دیدگاه، وزارت ارشاد با دقت کتاب ها را مطالعه می کند و از چاپ رمان هایی که بعضا بسیار سخیف و مضر هستند، جلوگیری می شود تا غذای مسموم فکری به جامعه داده نشود.

جنتی به تغییر این دیدگاه در حوزه های مختلف فرهنگی هنری اشاره کرد و ادامه داد: اهالی هنر در حوزه های مختلف سینما، نمایش و موسیقی آثار خود را عرضه می کنند و دولت نیز از لحاظ برگزاری، اجرای برنامه، کمک های بیمه ای، حمایت های رفاهی، معافیت های مالیاتی و… آنها را کمک می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به وجود نخبگان فرهنگی هنری فراوان در استان البرز اشاره کرد و یادآور شد: این استان یکی از استان های پراستعداد در زمینه مسایل فرهنگی است که با توجه به نوپا بودن و تازه تاسیس بودن آن بایستی تلاش کنیم تا در مرحله اول به شناسایی نخبگان و اهل فرهنگ و هنر بپردازیم.

وی ضروری ترین وظیفه فرهنگ و ارشاد استان، را برای شناسایی این نخبگان ایجاد یک بانک اطلاعاتی دقیق و منظم متشکل از تمامی اهل قلم، فرهنگ و هنر، فرهیختگان و هنرمندان دانست و افزود: پس از تشکیل این بانک، بایستی انجمن های مختلف فرهنگی هنری تشکیل شوند و به ثبت برسند.

جنتی اضافه کرد: انجمن های مختلف پس از ثبت و کسب هویت مستقل فرهنگی، در سایه این هویت با انسجام بیشتر می‌توانند کارهای ارزنده ای را عرضه کنند و از کمک های دولتی بهره مند شوند که امیدواریم با همت مدیرکل ارشاد استان این مهم در آینده ای نه چندان دور محقق شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به یکی از شعارهای ریاست جمهوری در دوران تبلیغات انتخاباتی اشاره کرد و خاطرنشان کرد که تقویت نشاط و امید در بین فرهیختگان و هنرمندان از جمله این شعارها بوده که فکر می کنم در طول ۱۶ ماه گذشته این مهم تا اندازه ای محقق شده است.

وی گفت: ناشران در سطح کشور روحیه جدیدی پیدا کرده اند و امسال با دلگرمی بیشتری در تمامی نمایشگاه‌های کتابی که در سطح کشور برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص موسیقی نیز اظهارداشت: در این حوزه نیز تلاش می شود تا از اجرای موسیقی مبتذل جلوگیری شود و در حوزه نمایش و فیلم نیز هیات نظارت بر روی این آثار مطالعه می کند و آنها را بازبینی می کند تا آنچه را که مناسب با فرهنگ اصیل ایرانی است به جامعه ارایه شود.

وی گفت: آنچه را که مجوز می دهیم دولت پای آن می ایستد و از آن کوتاه نمی آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر سخنان خود، خاطرنشان کرد: آنچه که برای ما ملاک و معیار است به خصوص در مسایل شرعی، دیدگاه ها و نظرات مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: در طول دو سه دهه گذشته مقام معظم رهبری در زمینه های مختلف فرهنگی هنری سخن گفته اند که متن تمامی آنها منتشر شده و در اختیار اهالی فرهنگ قرار گرفته است پس ما نباید از رهبری جلوتر باشیم و پشت سر رهبر بایستی باشیم.

جنتی ادامه داد: رهبری در مورد هنر نظرشان این است که جذاب ترین و رساترین ابزار برای انتقال فرهنگ، هنر است همچون هنر خوشنویسی، نقاشی، موسیقی و هنرهای نمایشی و باید از این ابزار با تمام توان استفاده کنیم.

وی افزود: ما یک ملت صاحب تمدن چند هزار ساله هستیم و زمان به سرعت می گذرد و تحولات جهانی در حوزه فرهنگ و هنر به سرعت رخ می دهد و باید خودمان را همگام با این تحولات جلو ببریم و از همه ابزارها برای رساندن پیام فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: مقام معظم رهبری در دروس خارج فقه بیش از ۷۰ جلسه در خصوص موسیقی سخن گفته اند و ایشان موسیقی ای را فقط دارای مشکل می دانند که موسیقی لهوی باشد و محتوای شعر آن به گونه ای باشد که انسان را از راه خدا دور کند.

وی افزود: ما بایستی از تمامی ابزار و فضای مجازی برای معرفی و گسترش فرهنگ و هنر خود در سطح جهان استفاده کنیم و فعالیت ۵۰ شبکه تلویزیونی جمهوری اسلامی بر روی آنتن های ماهواره ای نشان از این تلاش هاست هرچند که تعداد زیادی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و خارجی فرهنگ ایران اسلامی را نشانه رفته اند.

همچنین در این آیین که جمع کثیری از فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر حضور داشتند، تاکید کرد: یکی از سیاست های راهبردی ای که براساس قانون آن را دنبال می کنیم پاسداری از ارزش های فرهنگی است.

جنتی گفت: با الهام از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی بایستی دائما مراقب باشیم این اصالت را حفظ کنیم و نگذاریم مورد هجوم قرار گیرد.

جنتی اظهارداشت: بایستی بر فرهنگ و ارزش های اسلامی و ملی خود تکیه کنیم و عرصه کار سازنده و مثبت را برای تمامی اقشار جامعه جذاب و آماده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، یکی دیگر از سیاست های راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با توجه به نامگذاری سال ۹۳ به اقتصاد و فرهنگ و مدیریت جهادی، فرهنگ سازی برای اقتصاد مقاومتی را ضروری دانست و گفت: اگر این سیاست های کلان را راه نجات کشور می دانیم و برای توسعه کشور راهی جز توسعه اقتصاد مقاومتی نمی دانیم لذا بایستی اول فرهنگ آن را در جامعه جا بیاندازیم.

وی گسترش فرهنگ ساده زیستی و مقابله با اسراف کاری و مقابله با مصرف گرایی و وجدان کاری را جزو فعالیت ها در این حوزه دانست و افزود: در این صورت هر آنچه در حوزه اقتصادی تلاش کنیم به بار می نشیند.

جنتی اظهار داشت: عدالت فرهنگی و ایجاد امکانات برابر برای همه شهروندان جزو مواردی است که بایستی دنبال شود زیرا متاسفانه محرومیت فرهنگی در سطح کشور بسیار زیاد است طوری که در بسیاری از مراکز استانها حتی یک سالن سینما و یا یک کتابخانه عمومی مناسب دیده نمی شود.

وی در پایان به اجرای فعالیت های عمرانی در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ مجتمع فرهنگی هنری در سراسر کشور در حال ساخت است که عموما ناتمام هستند و سیاست دولت بر اتمام طرح هایی است که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند تا سرمایه ای که روی زمین مانده مورد استفاده قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز