خبرگزاری کار ایران

در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای:

برای شرایط سخت تحریم‌ها برنامه‌های جدی و اساسی داریم

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۶۱۴

اقتصاد متکی به علم و فناوری جایگزین اقتصاد نفتی شود / متاسفانه انتقال تکنولوژی در احداثکارخانه‌ها به طور کامل صورت نگرفته و تحقق این امر از طریق نهادهای واسطه‌ای بهتر انجام می‌پذیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مهمترین رسالت در توسعه علم و فناوری تبدیل ایده به ثروت و یا تجاری‌سازی ایده و تولید است.

به گزارش ایلنا در کرج، اسحاق جهانگیری در جمع محققان و مسوولان واحدهای جهاد دانشگاهی کشور در کمالشهر البرز افزود: فعالیت در جهاد دانشگاهی در سال‌های اولیه پس از انقلاب از برگ‌های افتخار بنده محسوب می‌شود.

وی گفت: امروز در یک شرایط ویژه ای قرار گرفتیم، تحریم های ظالمانه بخش های اصلی اقتصاد را ار جمله نفت، پول، نقل و انتقال کالا را نشانه گرفته که البته ما برای برون رفت از این وضعیت برنامه هایی را پیش بینی کرده ایم.

وی افزود: اعمال تحریم های اقتصادی دشمن و در کنار آن برخی تصمیم های نادرست در بخش اقتصادی سبب شده تا فشارهای اقتصادی به مردم و کشور وارد شود.

جهانگیری گفت: ولی در عین حال تلاش ما این است که تحریم ها را از پیش روی برداریم و طرف مذاکره هسته ای را به این سمت وادار کنیم که مثل سایر ملل در چارچوب حقوق بین الملل حق مسلم ملت ایران در بخش هسته ای مانند سایر حقوق را بپذیرد.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه افزود: امیدوار هستیم که در گفتگو هسته ای به نتیجه برسیم اما چنانچه تحریم ها ادامه پیدا کرد برای آن نیز چاره جویی کرده ایم و برای وضعیت سخت تر از امروز نیز برنامه داریم.
جهانگیری افزود: برای شرایط سخت تحریم‌ها برنامه‌های جدی و اساسی داریم و در کنار مقابله با تحریم ها، قطار اقتصادی کشور باید به مسیر صحیح خود در بخش کنترل شاخص های اقتصادی مثل تورم و خروج از رکود و در بخش فعال کردن تولید کشور باز گردد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در مسیر کنترل شاخص‌های اقتصادی با فعال کردن تولیدات داخلی و رفع موانع پیش‌رو و برنامه‌های درازمدت سعی در ارتقاء توان اقتصاد کشور را داریم.
وی ادامه داد: در این راستا جهت گیری ها و تصمیم گیری های دولت در بخش های مختلف و برنامه توسعه ای برای دراز مدت است زیرا باید به فکر آینده کشور بود.
معاون اول رییس جمهوری، گفت: از جمله؛ در مسیر برنامه توسعه ای، اقدامات احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با دستور رییس جمهوری برای برنامه های بلندمدت انجام شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور یکی از اصلی‌ترین جهت‌گیری‌ها را که می‌تواند جایگزین اقتصاد متکی بر نفت شود را تکیه بر اقتصاد علم و فناوری دانست و گفت: باید به چیزی متکی باشیم که پایان ‌ناپذیر بوده و به مغز و اندیشه انسان متکی باشد.

جهت گیری اقتصاد کشور به سمت علم و فناوری است
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به برنامه های دولت در بخش اقتصادی گفت: اکنون جهت گیری اقتصاد کشور به سمت استفاده از علم و فناوری است.

وی بیان کرد: دولت برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت در بخش های مختلف برای اینکه بتواند اقتصاد ایران را به بهبود برساند، در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه برخوردهای لحظه ای با مسایل مختلف از جمله بخش اقتصادی امکان پذیرنیست، گفت: سیاست های کلی باید به سیاست ها و برنامه های اجرایی تبدیل شود.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه تاکنون دولت ۲۰ نشست در زمینه سیاست های اقتصاد مقاومتی برگزار کرده است، افزود: در این زمینه در شورای عالی اقتصاد برنامه های درازمدت پیش بینی شده است.

وی اظهارداشت: راهکارها و روش های اقتصاد مقاومتی نیز در بودجه سال آینده و برنامه ششم توسعه دیده شده است.
جهانگیری گفت: در برنامه ششم توسعه مهم ترین جهت گیری برنامه، مساله و جامع محور است، مسایلی مانند اشتغال جوانان و تبدیل آنها به نیروی کارآمد از اولویت ها است.

معاون اول رییس جمهوری، خشکسالی و کمبود آب را یکی دیگر از دغدغه ها در کشور برشمرد و افزود: مساله آب به عنوان یک سرمایه کمیاب در برنامه ششم باید بصورت جدی به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: بخش محیط زیست بویژه مشکلات زیست محیطی شهرهای بزرگ کشور و پایتخت از دیگر مباحثی است که در برنامه ششم توسعه باید به آن توجه جدی کرد.

معاون اول رییس جمهوری به برنامه پیش بینی شده دولت تدبیر و امید در بخش نفت وگاز اشاره کرد و افزود: در این بخش به اعتبارات کلانی برای سرمایه گذاری نیاز است که باید شرکت های بخش خصوصی را در حوزه نفت و گاز فعال کرد.

جهانگیری با بیان اینکه، اصلی ترین جهت گیری ها در اقتصاد کشور، اقتصاد متکی به علم و فناوری است، بیان کرد: نباید به منابع نفتی که پایان پذیر هستند، متکی بود، ما باید به بستری متکی شویم که پایان ناپذیر بوده و آن تفکر علمی انسان است.

وی ادامه داد: ایران اسلامی در این بخش سرمایه های بزرگی دارد که نمونه آن جهاد دانشگاهی و شرکتهای دانش بنیان است.

جهانگیری گفت: اکنون فعالیت تولیدی شرکت های دانش بنیان در کشور آغاز شده و می توانند جایگزین منابع درآمدی طبیعی شوند.

وی تاکید کرد: باید بسترهای مناسب برای فعالیت این شرکت ها فراهم کرد، امروز جهاد دانشگاهی، نهاد عمومی و دانش بنیان است و تاکنون مهم ترین نقش را بین دانشگاه ها و نیازهای جامعه ایفا کرده است.

معاون اول رییس جمهوری گفت: جهاد دانشگاهی با برخورداری از نیروهای با روحیه بالا و توانمند علمی، کارنامه درخشانی دارد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: مهم ترین رسالت در بحثعلم و توسعه فناوری زنجیره تجاری سازی ایده تا تولید است، اگر بتوانیم مراحل تولید، پژوهش و تجاری سازی را انجام دهیم می توانیم موفقیت های بزرگ کسب کنیم.

جهانگیری با تأکید بر شناسایی ایده‌هایی که توانایی تبدیل به صنعت در بازار را دارند، اظهار کرد: دولت بازار بزرگی که در اطراف کشور است را دست‌کم می‌گیرد.

وی افزود: عراق با ۳۵ میلیون نفر جمعیت کشور ثروتمندی است که بیش از ایران نفت صادر می‌کند و به همین سبب کشورهای منطقه و شرق آسیا بازار بزرگی است که فرصت مناسبی در اختیار ما قرار می‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: یکی از بهترین دستاوردهای جهاد دانشگاهی نقش واسطه‌ای آن است که نباید نادیده گرفته شود یا از بین برود.

جهانگیری با اشاره به لزوم انتقال تکنولوژی به داخل کشور خاطرنشان کرد: انتقال تکنولوژی در احداثکارخانه‌ها به طور کامل صورت نگرفته و تحقق این امر از طریق نهادهای واسطه‌ای بهتر انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: مهم ترین ویژگی جهاد دانشگاهی این است که شعار ما می توانیم را زنده کرده و عینیت بخشیده است و این روند چه در دوره جنگ تحمیلی و چه اکنون که در سیستم های الکترونیکی، رایانه ای، صنعت نفت، سلولهای بنیادین به شکل کارهای بزرگی خودنمایی کرده و می کند.

وی تاکید کرد: استفاده از کالاهای خارجی را نباید به عنوان افتخار برای خودمان تلقی کنیم، باید از دستاوردهای تولیدی داخل استفاده کرد و در این بخش تولید کالای با کیفیت و مصرف آن در کشور از پیام های اقتصاد مقاومتی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز