خبرگزاری کار ایران

گزارش ویژه؛

کارگران کارخانه‌های سیمان به قطع تولید کلینکر معترض‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۷۱۱

«دلیل تصمیم دولت از قطع گاز مصرفی کارخانه‌های سیمان صرفا به خاطر استفاده کارخانه‌های سیمان از مواد اولیه انباشته شده نیست. / دولت می‌خواهد برای رفع مشکلات مصرف کنندگان گاز خانگی کشور در مناطق سردسیر مانع کار تولید کنندگان سیمان شود. از سوی دیگر کاهش ناگهانی قیمت نفت در این تصمیم دولت بی‌تاثیر نیست، چرا که دولت قصد دارد با صادرات گاز به کشور‌های اروپایی به نوعی کسری قیمت نفت را جبران کند.»

بر اساس ابلاغیه اخیر وزارت صنعت، معدن وتجارت، از امروز(۲۵ دی ماه) سوخت همه کارخانه‌های سیمان کشور بمدت حداقل یک ماه قطع می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با دستور اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، که با هماهنگی وزارت نفت و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به تمامی واحد‌های تولید کننده سیمان کشور ابلاغ شده است از بامداد امروز سوخت گاز و مازوت همه کارخانه‌ها سیمان قطع و مخازن مازوت پلمپ می‌شوند.

بر اساس نامه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور، به دلیل دپوی بیش از ۱۸ میلیون تن کلینکر و سیمان در کارخانجات سیمان کشور و پیش‌بینی ادامه این روند در ماه‌های آتی مقرر شده است تا با هماهنگی وزارت نفت نسبت به تولید کلینکر اقدام شود.

کلینکر یکی از مواد اولیه تولید سیمان و یک محصول فرایندی است و برحسب نوع سیمان، در ترکیب آن استفاده می‌شود.

صادرات گاز به جای نفت

این تصمیم در حالی از ساعت ۲۴ شب گذشته(۲۴ دی ماه) لازم‌الاجرا شده است که کارگران کارخانه‌های سیمان معتقدند در صورت قطع گاز کوره‌ها و پلمپ مخازن، هیچ تضمینی وجود ندارد که حقوق دریافتی آنان در این مقطع زمانی کاهش نیابد.

«محمد اسماعیل دشمن‌زیاری» عضو نهاد کارگری کارخانه سیمان دشتستان واقع در استان بوشهر در گفتگو با ایلنا اجرای این طرح را به زیان کارگران شاغل در کارخانه‌های سیمان کشور دانست.

او با بیان اینکه از بامداد امروز(۲۵ دی) این طرح در کارخانه سیمان دشتستان اجرا شده است، در باره دلایل مخالفت کارگران توضیح داد: قطعی گاز کارخانه‌های سیمان کشور به بهانه انباشت بیش از حد ماده اولیه تولید سیمان(کلینکر) انجام می‌شود و این در حالی است که موجودی کلینکر در برخی شرکت‌های سیمانی همانند سیمان دشتستان به قدری زیاد نیست که دولت بخواهد برای جلوگیری از انباشت کلینکر، گاز مصرفی کارخانه‌ را قطع کند.

این کارگر کارخانه سیمان دشتستان با بیان اینکه به نظر من و همکارانم، دلیل تصمیم دولت از قطع گاز مصرفی کارخانه‌های سیمان صرفا به خاطر استفاده کارخانه‌های سیمان از مواد اولیه انباشته شده نیست، افزود: دولت می‌خواهد برای رفع مشکلات مصرف کنندگان گاز خانگی کشور در مناطق سردسیر مانع کار تولید کنندگان سیمان شود. از سوی دیگر کاهش ناگهانی قیمت نفت در این تصمیم دولت بی‌تاثیر نیست، چرا که دولت قصد دارد با صادرات گاز به کشور‌های اروپایی به نوعی کسری قیمت نفت را جبران کند.

او در ادامه در خصوص وضعیت کارگران شاغل در صنعت سیمان کشور گفت: آنچه در اجرای این طرح حائز اهمیت است، بلاتکلیفی کارگران شاغل در کارخانه‌های سیمان و ضرری است که در این بین به آنان تحمیل می‌شود. قرار است در طول اجرای این طرح که حداقل یکماه طول می‌کشد همه مزایای حقوقی کارگران همانند حق شیفت، اضافه کاری و سایر مزایای شغلی‌شان قطع می‌شود و حقوقی که آنان می‌گیرند پایه حقوق خواهد بود.

او با بیان اینکه چرا باید کارگران در همه تصمیمات دولت نادیده گرفته شوند افزود: اجرای این طرح کار‌شناسی شده نیست، چرا که میزان دپو مواد اولیه در برخی کارخانه آنقدر کم است که نیاز به قطع گاز مصرفی آنان ندارد.

خطر کاهش حقوق کارگران

در همین رابطه یک فعال کارگری در کارخانه سیمان داراب واقع در استان فارس با تایید خبر قطع گاز و پلمپ مخازن مازوت کارخانه‌های سیمان کشور گفت: قرار بود بامداد امروز گاز کارخانه سیمان داراب را به بهانه دپو مواد اولیه سیمان(کلینکر) قطع کنند.

این کارگر کارخانه سیمان داراب که نخواست نامش منتشر شود با بیان اینکه میزان کلینکر انباشته شده درکارخانه سیمان داراب حدود ۸۰ هزار تن است، گفت: این میزان دپوی کلینکر سیمان داراب در مقایسه با کارخانه‌هایی که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن کلینکر انباشته شده دارند بسیار ناچیز است. از این رو دولت نباید این طرح را در کارخانه سیمان داراب اجرایی می‌کرد.

این کارگر گفت: راه درست این بود که دولت یک میزان مشخص از دپو را معیار قرار میداد و به طور مثال این تصمیم را در کارخانه‌هایی که کمتر از ۱۵۰ هزار تن کلینکر انباشته دارند اعمال نمی‌کرد.

او درباره وضعیت کارگران شاغل در کارخانه سیمان داراب بعد از قطع گاز مصرفی کارخانه گفت: با قطع گاز و پلمپ مخازن مازوت تکلیف کارگران این کارخانه مشخص نیست. اگر قرار است این کارگران در طول اجرای این طرح به کارهای تعمیراتی بپردازند، در این صورت کار تعمیرات کارخانه سیمان داراب بیشتر از ۱۲ روز طول نمی‌کشد. با این وجود مشخص نیست مابقی روزهایی که کارگران بیکار هستند چه وضعیتی خواهند داشت.

این کارگر با بیان اینکه این موضوع باعثنگرانی کارگران شاغل در کارخانه‌های سیمان کشور شده است افزود: شائبه بیکاری کارگرانی که قرار دادهای محکمی با کارفرمایان ندارند در صنعت سیمان کشور قوت گرفته است.

به گفته وی، به نظر می‌رسد سیاست دولت مصرف دپو بیش از حد کلینکر نیست. دولت با اجرای این طرح که زمان پایانش مشخص نیست می‌خواهد به نوعی مصرف گاز داخل کشور را پایین نگه دارد اما در این بین تنها کارگران تاوان می‌پردازند.

او درباره وضعیت حقوقی کارگران سیمان داراب بعد از قطع گاز گفت: وضعیت حقوقی کارگران نامعلوم است. گفته می‌شود تمامی مزایای حقوقی کارگران در این مدت حذف می‌شود.

او در خاتمه گفت: از دولت انتظار می‌رود هماهنگ با راه کارهایی که برای بهبود اقتصادی صنایع کشور می‌دهند به منافع معیشتی و شغلی کارگران شاغل توجه کنند.

مقاومت کارگران سیمان دورود

با وجود ابلاغ قطع گاز کوره های مازوت به تمامی کارخانه های سیمان کشور، اخباری مبنی بر مقاومت کارگران تعدادی از کارخانه‌های سیمان نیز به گوش می‌رسد.

منصور ساکی رییس نهاد کارگری کارخانه سیمان دورود در گفتگو با ایلنا اقدام وزارت نفت مبنی بر توقف تولید کلینکر را نادرست و آن را خیانت در حق کارگران دانست.

وی گفت: نامهٔ انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ارتباط با توقف کلینکر شب گذشته(۲۴ دی) به کارگران ابلاغ شد ولی نمایندگان با کمک سایر کارگران جلوی توقف کار کوره‌های تولید کلینکر را گرفته‌ایم.

این فعال کارگری تصریح کرد: اگر کار کوره‌ها برای تولید کلینکر متوقف شود دیگر کارخانه‌های تولید کننده سیمان نمی‌توانند پابرجا بمانند. برای بار اول در طی ۳۴ ساله اخیر است که این اتفاق می‌افتد. این کار خیانت در حق کارگران کارخانه‌های سیمان است.

ساکی گفت: اگر این اتفاق تولید کلینکر متوقف شود اضافه کاری و حق شیفت و سایر مزایای شغلی کارگران کاهش می‌یابد و دست کارفرما برای هرگونه اجحافی در حق کارگر باز می‌شود. کارگران پیمانکاری امنیت شغلی‌شان را از دست می‌دهند و کارگران رسمی هم سرگردان می‌شوند. وقتی تولیدی نباشد خواه ناخواه نمی‌توان انتظار داشت مطالبات کارگران به موقع پرداخت شود.

ساکی ادامه داد تبعات این کار تنها به شرکت‌های سیمانی محدود نمی‌شود بلکه می‌تواند روی سایر واحدهای تولیدی و صنعتی هم اثر بگذارد.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر در شهرستان دورود ۲۰۰ مرکز سنگ بری داریم که در صورت تعطیلی کارخانه سیمان، امنیت شغلی کارگران آن واحد‌ها هم تهدید می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز