خبرگزاری کار ایران

نایب رییس کمیته معدن مجلس خواستار شد:

عملکرد بخش خصوصی در معدن چادرملو توسط دستگاه‌های نظارتی بررسی شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۶۴۵

«سازمان بازرسی می‌تواند عملکرد این معدن را بررسی کند و تمام آنچه مطرح می‌شود را مورد رسیدگی قرار دهد و اگر رانت یا مشکلی باشد، متخلف را مشخص کند.»

نایب رییس کمیته معدن مجلس در واکنش به سخنان مدیریت معدن چادرملو مبنی بر «غیر قانونی بودن نظارت بر عملکرد این معدن به دلیل واگذاری به بخش خصوصی»،گفت: اصل معدن قابل واگذاری نیست ولی بهره برداری از آن می تواند خصوصی باشد و دستگاههای بسیاری می توانند بر آن نظارت داشته باشند.

سید هادی حسینی در خصوص مسایلی که در مورد شائبه‌هایی همچون رانت در مزایده ها، فروش سنگ آهن به قیمت پایین و موارد دیگر در معدن چادرملو مطرح می‌شود گفت: اصل مساله در پروانه بهره برداری معدن است، باید بررسی شود که آیا بانک سپه بخش قابل توجهی از سهام معدن چادرملو را خریده یا شرکت سرمایه‌گذاری‌اش این معدن را خریداری کرده است. اگر شرکت سرمایه‌گذاری بانک سپه خریده باشد، باید بررسی کرد که آیا در قالب سهامی بوده است و مردم پول گذاشته‌اند و یا بانک سپه رأسا عامل اجرا یا عامل واسط بوده است.

وی با تاکید بر اینکه موارد ذکر شده و بسیاری موارد دیگر به سازمان بازرسی این اجازه را می دهد که در صورت وجود شائبه رانت‌خواری به موضوع ورود کند، گفت: سازمان بازرسی به هر حال می تواند عملکرد این معدن را بررسی کند و تمام آنچه مطرح می‌شود را مورد رسیدگی قرار دهد و اگر رانت یا مشکلی باشد، متخلف را مشخص کند.

حسینی با یادآوری اینکه بخش قابل توجهی از سهام چادرملو متعلق به بانک سپه است گفت: بانک سپه دستگاه عریض و طویل حراست و بازرسی دارد و آنها حتما می توانند و باید بررسی کنند. زیرا اگر تخلف آن مشخص شود و دستگاه نظارتی بانک مانند حراست و بازرسی آنرا مشخص نکرده باشد، عمکرد آنها زیر سوال می رود.

نماینده قائمشهر و سوادکوه با اعلام اینکه چادرملو و معادن مشابه به ازای برداشت باید حقوق مالکانه پرداخت کنند گفت: وزارت صنایع و سازمان بازرسی باید بر عملکرد این معدن نظارت داشته باشند زیرا دولت حقوقش را از این معدن بر می دارد. بنابر این اگر رانتی در معدن باشد و سود یا زیان معدن کم و زیاد بشود، درآمد دولت نیز کم و زیاد می شود و دستگاههای نظارتی از این طریق هم می توانند وارد حسابرسی بر عملکرد چادرملو بشوند.

نایب رییس کمیته معدن مجلس در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: باید تلاش کنیم صنایع فولادمان را راه بیندازیم. کره جنوبی ۵۰ میلیون تن فولاد تولید می کند در صورتی که ذخایر سنگ آهن و زغال سنگ شان صفر است. آنها از سراسر دنیا آهن قراضه و سنگ آهن می خرند و تبدیل به فولاد می کنند و اکنون فولاد کشور کره یک برند است.

حسینی با طرح این سوال که چرا ما این کار را نمیکنیم گفت: ما امکان تولید، سوخت مناسب و دیگر امکانات را داریم ولی در عمل هنوز نتوانسته‌ایم بیش از ۱۴ میلیون تن فولاد در سال تولید کنیم و این در حالی است که آمار ۱۴ میلیون تن تولید هم مورد سئوال است وما معتقدیم بیشتر از ۱۲ الی ۱۳ میلیون تن تولید نداریم در صورتی که برنامه ما این بوده که به تولید ۵۰ میلیون تن برسیم.

وی در پایان تاکید کرد: می توانیم میزان تولید فولاد را به نقطه مطلوب برسانیم، به شرط آنکه رانتها را ببندیم و بگوییم کسی حق ندارد سنگ آهن را خام صادر کند یا به قیمت مفت بفروشد، بلکه سنگ آهن را به محصول نهایی تبدیل و به صورت ورق یا محصولات دیگر صادر کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز