خبرگزاری کار ایران

بررسی دستمزد ماهانه ۲۹ هزار متخصص‌نشان داد:

اختلاف ۲۰۰ درصدی مزد کارکنان هم رده در سازمان‌های مختلف

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۰۷۴

با مطالعه دریافتی‌های افراد در ۲۳ گروه شغلی، مشخص شد تفاوت حداقل و حداکثر میزان دریافتی افراد در هر رده سازمانی ۲۰۰ درصد است.

نتایج یکی از تازه‌ترین پژوهش‌های مربوط به بررسی حقوق و دستمزد بیانگر تفاوت آن است حداقل و حداکثر مزد دریافتی افراد در هر رده سازمانی ۲۰۰ درصد اختلاف دارد.

به گزارش ایلنا، طبق اولین آمار سراسری حقوق و دستمزد کشور که از سوی موسسه «ایران تلنت» منتشر شده است، با مطالعه دریافتی‌های افراد در ۲۳ گروه شغلی، مشخص شد تفاوت حداقل و حداکثر میزان دریافتی افراد در هر رده سازمانی ۲۰۰ درصد است.

در این گزارش که نتیجه ارزیابی دستمزد ماهانه ۲۹ هزار نفر از جامعه متخصصان کشور در بهمن ۹۲ بوده، خالص دریافتی در هر گروه شغلی، برای سه رده کار‌شناس، سرپرست و مدیر ارائه شده و در هر رده شغلی، میزان دریافتی افراد به تفکیک سابقه کار مشخص شده است.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی افراد، متوسط دریافتی در جامعه و همچنین بازه رایج مزد در رده های متخصصان، کارشناسان و مدیران مشخص شده است.

به عنوان مثال در سال ۹۲ یک مدیر مالی در تهران با سابقه کاری بین ۷ تا ۱۵ سال، ماهانه به طور متوسط ۳۰ میلیون ریال دریافتی داشته که این مبلغ در موارد مختلف بین ۱۵ میلیون ریال تا ۵۳ میلیون ریال متغیر بوده است.

نتایج نشان می‌دهد که مزد افراد برای یک سمت مشابه در شرکتهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال کار‌شناسان، درشرکت‌های حسابداری و حمل و نقل کمترین دریافتی و در بانک‌ها و شرکتهای نفت و گاز بیشترین دریافتی را دارند.

در این گزارش، متغیرهای اثرگذار بر سطح درآمد افراد نیز بررسی شده است. درحالیکه سابقه کار و رده سازمانی دو پارامتر اصلی و تعیین کننده سطح حقوق در شرکت‌ها محسوب می‌شوند، آمار‌ها نشان می‌دهد که عوامل دیگری نیز بر دریافتی افراد تأثیرگذارند. نوع شرکت، سطح تحصیلات و نوع دانشگاه از جمله مواردی هستند که به طور معمول تغییراتی بر دریافتی افراد ایجاد می‌کنند.
عکس ۲
از نتایج قابل توجه در این گزارش، پائین‌تر بودن دستمزد زنان نسبت به مردان است. آمار‌ها در تهران حاکی از آن است که زنان در سمتهای مشابه با مردان، به طور میانگین ۲۳ درصد حقوق کمتری دریافت می‌کنند. به گفته برخی مدیران از جمله دلایل این تفاوت مزدی، مذاکره بیشتر مردان در مورد سطح درآمدشان و یا در بعضی موارد ساعات حضور بیشترشان در محل کار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز