خبرگزاری کار ایران

/این خبر به روز رسانی می‌شود/

توقف عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیمای سقوط کرده/ ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما +اسامی مسافران و فیلم

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۰۳۳

با دستور رییس جمهور و بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری، وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت تا با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا گزارش کند.

مجتبی خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سانحه سقوط هواپیما تهران یاسوج گفت: ۴۰ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در نزدیکی محل احتمالی سقوط هواپیما مستقر هستند.

وی با بیان اینکه بارش شدید باران و برودت هوا عملیات تجسس را دشوار کرده است، اظهار داشت: صبح فردا به محض طلوع خورشید در صورت مساعد بودن شرایط جوی بالگردهای اورژانس کشور مجددا به پرواز جهت تجسس می‌پردازند.

شرکت آسمان هزینه فعال بودن سیستم مکان‌یاب‌ هواپیما را نپرداخت، سیستم غیر فعال شد

علیرضا منظری در گفت‌وگو باخبرنگار ایلنا در مورد اینکه چرا سیستم ELT  (سیستم مکان یاب هواپیما) هواپیمای ATR متعلق به شرکت آسمان خاموش است گفت: سیستم ELT بر روی هواپیماها نصب می‌شود تا در شرایط خاص موقعیت هواپیما را اعلام کند. استفاده از این سیستم نیاز به آموزش‌های فنی و عملیاتی خاصی دارد که افرادی در شرکت‌های هواپیمایی این آموزش‌ها را می‌بیند.

شرکت آسمان هزینه فعال بودن سیستم مکان‌یاب‌ هواپیما را نپرداخت، سیستم غیر فعال شد

وی افزود: ماهواره‌های سیگنال‌های ارسال شده از سیستم ELT هواپیما را دریافت می‌کنند و براساس این سیگنال‌ها مشخص می شود که هواپیما در چه نقطه‌ای قرار دارد.

معاون اسبق هواپیمایی کشوری با بیان اینکه این سیستم ماهواره‌ای متعلق به موسسه بین‌المللی است گفت: شرکت‌های هواپیمایی برای دریافت این سیگنال‌ها باید عضو این موسسه بین‌الملل شوند و حق عضویت بپردازند اما گویا شرکت آسمان حق عضویت خود را به این موسسه نپرداخته است .

منظری ادامه داد: حتی اگر شرکت‌های هواپیمایی حق عضویت خود را نپردازند اما سیستم ELT در این هواپیماها فعال و روشن باشد، در شرایط اضطرار می‌توانند حق عضویت معوق را بپردازند و سیگنال‌های ارسال شده از هواپیما برای موقعیت‌یابی را دریافت کنند اما سیستم ELT هواپیمای ATR آسمان فعال و روشن نبوده است که این موسسه بخواهد سیگنال‌ها را بررسی و موقعیت هواپیما را مشخص و اطلاعات را در اختیار شرکت هواپیمایی آسمان قرار دهد.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی کشورمان که مسیرهای کوهستانی و دریایی بسیار متعددی وجود دارد به نظر می رسد سازمان هواپیمایی باید فعال بودن سیستم ELT را برای شرکت‌های هواپیمایی اجباری کند.

منظری در پاسخ این سوال که هزینه حق عضویت در این موسسه برای شرکت های هواپیمایی چقدر برآورد می‌شود، اظهار داشت: فکر می‌کنم برای تمام شرکت‌های هواپیمایی و تمام هواپیماهای کشورمان چیزی حدود ۱۰۰ هزار دلار محاسبه شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد از شرکت‌های هواپیمایی عضو این موسسه هستند و ELT هواپیماهایشان فعال است گفت: تنها چند فروند هواپیما در کشورمان آن هم هواپیماهایی که در مسیرهای خارجی پرواز دارند ELT فعال و روشن دارند چرا که برای تردد در این مسیرهای خارجی ملزم به فعال شدن سیستم ELT هستند و شرط فعالیت آنها در این مسیرها روشن بودن این سیستم است.

جعبه سیاه هواپیما تنها با حضور نمایندگان ATR باز می‌شود/ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره بازگشایی جعبه سیاه این هواپیما با حضور نمایندگان شرکت ATR  اظهار داشت: طبق قوانین بین‌المللی جعبه سیاه باید با حضور نمایندگان شرکت ATR  باز و بازخوانی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر اقدامات برای ویزای نمایندگان شرکت ATR در حال انجام است و احتمالا تا فردا نمایندگان این شرکت وارد ایران می‌شوند.

رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: البته قرار نیست جعبه سیاه تحویل شرکت ATR شود بلکه جعبه سیاه در ایران با حضور نمایندگان شرکت ATR  باز و بررسی خواهد شد.

نماینده مردم جهرم با بیان اینکه این نوع و مدل هواپیما مشکلی برای پرواز در مسیر فرودگاه یاسوج ندارد، اظهار داشت: هواپیمای ATR می‌تواند تا ارتفاع ۲۱ هزار پا پرواز کند و بالاترین نقطه قله کوه دنا ۱۴ هزار پا ارتفاع دارد بنابراین این هواپیما می‌تواند بیش از ۶ هزار پا بالاترین نقطه کوه دنا پرواز کند.

رضایی تاکید کرد: خلبان این هواپیما از خبره‌ترین خلبان‌های صنعت هوانوردی کشورمان است و پرواز با ATR را به سایر خلبان آموزش می‌داد. بنابراین خلبان با مهارتی برای پرواز با ATR   محسوب می شد.

این نماینده مجلس با اشاره به ابهامات بسیار زیاد در این سانحه هوایی اظهار داشت: ۸ دقیقه پس از این که هواپیما ATR  از رادار اصفهان به کنترل پرواز فرودگاه یاسوج تحویل داده می‌شود، از رادار ناپدید می‌شود این در حالی بوده که هنوز هواپیما وارد ارتفاع کوه دنا نشده بود بنابراین نمی‌توان اصابت این هواپیما با کوه را تایید کرد.

رضایی تاکید کرد: در جلسه امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی تمام مکالمات خلبان با مرکز کنترل ارتباط فرودگاهها از زمان تیک‌آف تا زمانی که از رادار محو شد را شنیدیم. ۸ دقیقه پس از اینکه هواپیما وارد مرکز کنترل یاسوج می‌شود خلبان هیچ اظهاری درباره بدی شرایط جوی و یا احساس خطر اعلام نمی‌کند .

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه تمام موضوعات تا ۸ دقیقه پایانی کاملا عادی و نرمال مخابره شده بود گفت: قطعا نمی‌توان گفت علت سانحه شرایط نامساعد جوی بوده چرا که گزارش شرایط آب و هوا پیش از پرواز به خلبان ارایه شده و هیچ مشکلی در شرایط جوی هم نداشته است.

وی ادامه داد: ۸ دقیقه پس از اینکه هواپیما وارد مرکز کنترل ارتباط فرودگاه یاسوج شده کاهش ارتفاع می‌دهد. یک احتمال داده شده این نقطه ابری بوده اما باید خلبان ارتفاع را افزایش می داد تا از نقطه ابری عبور می کرد اما نمی‌دانیم چرا خلبان ترجیح داده ارتفاع خود را کاهش دهد البته در این شرایط هنوز وارد منطقه کوهستانی هم نشده بود.

رضایی تاکید کرد: اگر خطری این هواپیما را تهدید می کرد خلبان فرصت اعلام خطر و گزارش را به مرکز کنترل را داشت اما هیچ صحبتی درباره خطراتی احتمالی و یا احساس خطر خلبان انجام نشده است .

وی ادامه داد: این سانحه بسیار مبهم است و کارشناسان صنعت هوانوردی وقتی عوامل را کنار هم می گذارند تا به گزارشی از علت سانحه برسند نمی‌توانند تحلیل دقیقی داشته باشند بنابراین باید گزارش نهایی با توجه اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تهیه شو .

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا سیستم ELT هواپیما (سیستم مکان یاب) خاموش بوده است گفت: یکی از موضوعات مبهم این سانحه خاموش بودن این سیستم است. اگر این سیستم روشن بود در همان ساعات ابتدای سانحه مکان سقوط هواپیما مشخص می‌شد باید این موضوع توضیح داده شود که چرا سیستم ELT هواپیما روشن نبوده است .

رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: البته بعید است که این سانحه خرابکاری باشد چرا که شواهد و مستندات نشانی از خرابکاری و سانحه اراده را نمی‌دهد .

رضایی همچنین درباره کشف لاشه هواپیما اظهار داشت: احتمال می دهیم امشب لاشه هواپیما پیدا شود.

خلبانان برجسته ایمنی هواپیمای آسمان را تایید کردند/ شرایط جوی مانع کشف لاشه هواپیما شده است

غلام‌محمد زارعی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه همراه با تیم کارشناسی برای کشف لاشه هواپیمای ATR عازم منطقه هستیم اظهار داشت: این هواپیما در سال‌های گذشته توانسته به طور مرتب پرواز به فرودگاه یاسوج را داشته باشد اما اساسا هواپیمای ATR سرعت کمتر نسبت به سایر هواپیماها دارد و امکان ارتفاع گیری را ندارند.

وی افزود: این هواپیما امکان ارتفاع گیری بیشتر از ۲۰ هزار پا را ندارد اما نمی‌توان مدعی شد هواپیمای ایمنی نیست .

زارعی با بیان اینکه امروز خلبانان برجسته و صاحب نظر در جلسه با وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان سازمان هواپیمایی، ایمنی این هواپیما را تایید کردند گفت: به هر حال سانحه اتفاق می‌افتد و بروز سانحه در هوانوردی اجتناب ناپذیر است.

این نماینده مجلس ادامه داد: تیم‌های امداد و نجات در روستای بیده مستقر هستند و جستجو برای کشف لاشه هواپیما در کوه‌های این منطقه در حال انجام است اما شرایط جوی در حال حاضر بسیار سخت است و همین مانع از پیدا کردن لاشه هواپیما شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این سانحه در ۱۴ مایلی فرودگاه یاسوج رخ داده است گفت: هنوز مشخص نیست عامل وقوع سانحه اصابت هواپیما به کوه باشد و این موضوع هنوز تایید نشده است .

زارعی تاکید کرد: هنوز نقص فنی هواپیما هم تایید نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود نامساعد بودن شرایط جوی اجازه پرواز به این هواپیما داده شده است اظهار داشت: در جلسه امروز هم کارشناسان هواشناسی اعلام کردند که شرایط جوی در فرودگاه یاسوج و مسیر پرواز مناسب بوده و خلبان هواپیما گزارش هواشناسی را تایید و امضاء کرده بود و هیچ مشکلی از نظر وضعیت جوی وجود نداشت قطعا اگر شرایط جوی نامساعد بود اجازه پرواز به این هواپیما داده نمی شد.

این نماینده همچنین با بیان اینکه مسافران این هواپیما بیمه شرکت ایران بودند گفت: تمام مسافران بیمه بودند و مشکلی جهت پرداخت بیمه آنها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: به طور قطع اگر کوتاهی از وی مسوولان شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی صورت گرفته باشد که عامل بروز این سانحه محسوب شود، با مسببان آن برخورد خواهیم کرد.

تمام فرودگاه‌های کشور ایمن هستند/ لاشه هواپیما پیدا نشده است

علی عابدزاده در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وضعیت فرودگاه یاسوج و ادعای شرکت هواپیمایی آسمان مبنی بر اینکه این فرودگاه ناایمن است اظهار داشت: تمام فرودگاه‌های کشور ایمن هستند و استانداردهای لازم برای نشست و برخاست هواپیماها را دارند.

وی تاکید کرد: در چند سال گذشته هزینه‌های بسیار زیادی برای ارتقای کیفیت فرودگاه یاسوج انجام شده است و این فرودگاه هیچ مشکلی برای نشست و برخاست هواپیماها ندارد.

رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه اگر شرایط جوی نامساعد بوده چرا اجازه پرواز داده شده است گفت: تا زمانی که جعبه سیاه هواپیما بازخوانی نشود نمی‌توان ادعا کرد شرایط جوی باعث سقوط این هواپیما شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نقص فنی هواپیما عامل بروز این هواپیما است گفت: هر احتمالی در وقوع این سانحه می‌توان داد.

عابدزاده همچنین درباره پیدا شدن لاشه هواپیما گفت: نقطه سقوط هواپیما هنوز مشخص نشده است و هنوز هیچ گونه اطلاعی از مراجع رسمی برای پیدا شدن لاشه هواپیما برای ما ارسال نشده است.

هواپیما نقص فنی نداشت / مشکل از فرودگاه یاسوج است

طباطبایی مدیر روابط عمومی شرکت آسمان در گفت‌وگو با ایلنا گفت:  هواپیمای تهران- یاسوج به شماره پرواز 3704 که صبح امروز از مهرآباد پرواز داشته سقوط کرده است.

وی گفت: در همان ساعات اولیه با هلی کوپتر به گشت زنی‌ پرداختیم.

طباطبایی ادامه داد: هواپیمای تهران ـ یاسوج در منطقه سمیرم در جنوب اصفهان سقوط کرده است.

 

این مقام مسوول در شرکت هواپیمایی آسمان گفت: نقص فنی هواپیمایی ATR کاملا شایعه است و علت سانحه شرایط جوی و منطقه نامناسب فرودگاه یاسوج است.

طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا گفت:‌ نقص فنی این هواپیما کاملا شایعه است چراکه اگر این هواپیما نقص فنی داشت سازمان هواپیمایی اجازه پرواز به آن را نمی‌داد.

وی افزود: علت سانحه شرایط جوی و مکان نامناسب فرودگاه یاسوج بوده است. متاسفانه فرودگاه یاسوج در رشته کوه‌های دنا احاطه شده است و همین موضوع باعث شده فرود هواپیماها بسیار سخت باشد و به طور قطع در شرایط جوی نامناسب امکان سانحه‌های هوایی در این منطقه وجود دارد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال ایلنا که اگر شرایط جوی نامساعد بوده چرا اجازه پرواز به هواپیما داده شده گفت: شرایط جوی به معنای تخصصی آن مفهوم دیگری دارد و خلبان در فرودگاه مبدا دید پروازی داشته و مشکلی از جهت شرایط جوی در فرودگاه یاسوج هم وجود نداشته به این معنا که دید پروازی خلبان در آن فرودگاه هم بررسی شده بود.

وی  ادامه داد: اینکه گفته می‌شود هواپیما نقص فنی نداشته هنوز تایید نشده است.

جعفرزاده ادامه داد: عوامل مختلفی در بروز این سانحه دخیل بوده  که نمی‌توان این موضوع را که نقص فنی نداشته در حال حاضر تایید کرد.

 

فرودگاه یاسوج کاملا ایمن است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به صحبت‌های نمایندگان شرکت هواپیمایی آسمان مبنی بر اینکه فرودگاه یاسوج از عوامل موثر در بروز این سانحه بوده است، گفت: فرودگاه یاسوج کاملا ایمن است و روز گذشته همین هواپیما در این مسیر پرواز داشته و در این فرودگاه فرود آمده است.

اسعدی سامانی ادامه داد: اگر این فرودگاه ایمن نبود یا مشکل فنی داشت هرگز سازمان هواپیمایی آن را تایید نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه ATR آسمان در روستای بیده سقوط کرده است گفت: هنوز به لاشه هواپیما دست پیدا نکردند تا علت اصلی سانحه مشخص شود، ولی به طور قطع این ادعا که فرودگاه یاسوج ناایمن است تحلیل درستی نیست.

وی در باره نقص فنی این هواپیما در سه هفته گذشته اظهار داشت: در این‌باره نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

اسعدی سامانی همچنین درباره سرنوشت مسافران این هواپیما گفت: هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت مسافران و خدمه این هواپیما در دست نیست.

تمام فرودگاه‌های کشور ایمن هستند

علی عابدزاده در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وضعیت فرودگاه یاسوج و ادعای شرکت هواپیمایی آسمان مبنی بر اینکه این فرودگاه ناایمن است اظهار داشت: تمام فرودگاه‌های کشور ایمن هستند و استانداردهای لازم برای نشست و برخاست هواپیماها را دارند.

وی تاکید کرد: در چند سال گذشته هزینه‌های بسیار زیادی برای ارتقای کیفیت فرودگاه یاسوج انجام شده است و این فرودگاه هیچ مشکلی برای نشست و برخاست هواپیماها ندارد.

رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه اگر شرایط جوی نامساعد بوده چرا اجازه پرواز داده شده است گفت: تا زمانی که جعبه سیاه هواپیما بازخوانی نشود نمی‌توان ادعا کرد شرایط جوی باعث سقوط این هواپیما شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نقص فنی هواپیما عامل بروز این هواپیما است گفت: هر احتمالی در وقوع این سانحه می‌توان داد.

عابدزاده همچنین درباره پیدا شدن لاشه هواپیما گفت: نقطه سقوط هواپیما هنوز مشخص نشده است و هنوز هیچ گونه اطلاعی از مراجع رسمی برای پیدا شدن لاشه هواپیما برای ما ارسال نشده است.

 

ادعای نقص هواپیمای ATR قابل استناد نیست/ اعزام 70 کوهنورد به نقاط احتمالی سقوط هواپیما

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با خانواده‌های جان‌باختگان سانحه امروز همدردی می‌کنم، گفت: 70 کوهنورد از گروه‌های امداد و نجات عازم منطقه احتمالی سقوط هواپیما شده‌اند و ادامه کار در روستای دنا در حال انجام است.

عباس آخوندی در پاسخ به این سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا این هواپیما بهمن ماه نقص فنی داشته و از میانه راه به فرودگاه بازگشته، اظهار داشت: این موضوعات و نقص فنی این هواپیما در چند روز گذشته و ارتباط آن با سانحه امروز قابل استناد نیست.

وی با بیان اینکه با خانواده‌های جان‌باختگان سانحه امروز همدردی می‌کنم، گفت: به محض وقوع این سانحه براساس قوانین سازمان هواپیمایی ستاد بررسی سانحه تشکیل شد و در حال حاضر 11 گروه در این ستاد آماده به کار و پیگیری علت وقوع سانحه هستند.

وی از مکاتبات و مذاکره با شرکت ATR خبر داد و گفت: در مذاکراتمان با شرکت ATR قرار بر این شد که این شرکت نمایندگان خود را برای بررسی علت سانحه به کشورمان اعزام کنند و نظر خود را درباره علت وقوع اعلام کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این ستادها ستاد دیگری برای نظارت دقیق بر روی نظارت بر پیگیری‌ها و رسیدگی‌ها ایجاد شده است.

وی درباره یافتن لاشه هواپیمای ATR اظهار داشت: طی تماس تلفنی‌ای که با استاندار و سایر مسوولان استانی منطقه سقوط هواپیما داشتیم هنوز به صورت رسمی پیدا شدن لاشه هواپیما را تایید نکردند.

وی تاکید کرد: 70 کوهنورد از گروه‌های امداد و نجات عازم منطقه احتمالی سقوط هواپیما شده‌اند و ادامه کار در روستای دنا در حال انجام است. البته شرایط جوی بسیار سخت است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هواپیمای ATR یکی از ایمن‌ترین هواپیماهای موجود در جهان است.

 

 اعزام پهپاد به محل حادثه

رئیس جمعیت هلال احمر سمیرم از اعزام پهپاد (پرنده هدایت‌پذیر از دور) به محل حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در منطقه پادنای سمیرم در جنوب اصفهان خبر داده است.

نورمحمد موسوی گفت: به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان ارسال بالگرد به منطقه وجود ندارد و قرار است بزودی پهپاد به منطقه ارسال شود.

 

60 مسافر و 6 کرو در سانحه هوایی امروز جان باختند

سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: تعداد جان باختگان در سانحه هوایی صبح امروز 66 نفر بوده که 59 نفر انها بزرگسال و یک نوزاد و شش نفر از اعضای کرو پروازی بودند.

جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به تعداد د قیق جان باختگان سانحه هوایی امروز هواپیمایی ATR در مسیر تهران یاسوج متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان اظهار داشت: تعداد دقیق جان باختگان 66 نفر است که 6 نفر از آنها کرو پروازی، 59 نفر مسافران بزرگسال و یک نوزاد است.

 

تشکیل ستاد بحران در فرودگاه

در حال حاضر ستاد بحران در فرودگاه یاسوج برای بررسی علت حادثه تشکیل شده است.

شورای مدیریت بحران سمیرم دقایقی پیش برگزار شده و دستگاه‌های مسوول در حال اعزام به منطقه هستند.

حادثه در روستای کهنگان از توابع پادنا در ۱۲۰ کیلومتری سمیرم اتفاق افتاده است.

 

افزایش اقدامات امنیتی در فرودگاه یاسوج

سردار حسن مهری رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: اقدامات امنیتی را در فرودگاه یاسوج تشدید کردیم چرا که احتمال داشت عده‌ای بخواهند در کنار خانواده افراد کشته شده به اموال دولتی آسیب برسانند.

وی گفت: یگان امداد و نیرو‌های امنیتی در فرودگاه یاسوج مستقر شدند و خانواده‌های کشته شدگان قرار شد در مهمانسرا فرودگاه اسکان داده شوند.

حسن مهری اظهار داشت: هنوز نیرو‌ها به منطقه پادنا نرسیده اند و نیرو‌های امداد و نجات و پلیس در حال پیدا کردن منطقه هستند و نقطه سقوط هنوز مشخص نشده است.

 

تیم پادنا، شهرضا و دهاقان به محل حادثه سقوط اعزام شدند

معاون امداد و نجات هلال‌احمر اصفهان در این زمینه گفت: تیم پادنا، شهرضا و دهاقان به محل حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اعزام شدند.

وی گفت: به استان فارس هم برای اعزام بالگرد تقاضا داده‌ایم.

سرپرست اورژانس کشور هم گفت: نیروهای اورژانس جهت کمک به حادثه‌دیدگان احتمالی در حالت آماده‌باش هستند.

اورژانس هوایی استان قادر به فرود نشد

رئیس فوریت های پزشکی استان کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه به دلیل مه آلود بودن هوا اورژانس هوایی استان قادر به فرود نشد،گفت: اورژانس هم اکنون با خودرو درحال اعزام به محل هستند.

به گزارش ایلنا،این هواپیما هرروزه یک پرواز از تهران به یاسوج و یک پرواز بالعکس دارد که به صورت میانگین ۵۰ تا ۶۰ مسافر حمل می‌کند.

 

66 مسافر همراه با خدمه هواپیمای atr جان باختند

دبیر انجمن شرکت های هوایپمایی با بیان اینکه 66 مسافر هواپیمای atr همراه با خدمه این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان جان باختند، گفت : هنوز علت سانحه مشحص نیست.

مقصود اسعدی سامانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: هنوز مشخص نیست که علت سانحه نقص فنی در هواپیما بوده یا خیر.

وی گفت: تیم کارشناسی علت سانحه در حال تشکیل است.

گفته می شود یکی از عوامل علت سانحه بدی شرایط جوی بوده است.

 

تایید برخورد هواپیمای ATRبا کوه دنا

یک مقام مسوول در شرکت هواپیمایی آسمان با تایید اصابت هواپیما با کوه دنا اظهار داشت: متاسفانه تمام مسافران این هواپیما جان باختند. به علت سانحه تا این لحظه عدم دید خلبان و بدی شرایط جوی گزارش شده است.

طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه هواپیمای ATR آسمان که پنج صبح امروز از تهران به سمت یاسوج حرکت کرد در میانه مسیر به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی با کوه برخورد کرد و گفته می‌شود تمام مسافران و خدمه این هواپیما جان باختند.

تیم زمینی به محل حادثه رسید

کولیوند گفت: با توجه به شرایط جوی، بالگردها بازگشتند ولی تیم زمینی به نزدیک محل حادثه رسیده و تلاش می‌کند به محل دقیق حادثه برسند و گزارش مشاهدات خود را بگویند.

وی گفت: تیم زمینی الان در منطقه هستند و ما منتظریم تا به محل اصلی حادثه و لاشه هواپیما برسند.

 آماده‌باش پزشکی قانونی در چهار استان درپی سقوط هواپیما

مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی از آماده‌باش تیم‌های پزشکی قانونی در چهار استان کشور در پی سقوط هواپیما در اصفهان خبر داد.

 

وزیر راه مسئول تهیه گزارش علل سقوط هواپیمای تهران_ یاسوج شد

با دستور رییس جمهور و بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری،  وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت تا با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا گزارش نماید.

حضور مردم محلی در منطقه برای جستجو

مردم محلی این مناطق برای یافتن لاشه هواپیما، به اطراف شهرها و روستاها رفته‌‌اند و در حال جست‌وجو هستند.

توقف عملیات جست‌وجوی  لاشه هواپیمای سقوط کرده/ ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما +اسامی مسافران و فیلم

اعزام تیم ارزیاب اولیه به منطقه

معاون امداد و نجات هلال‌احمر اصفهان گفت: به محض این که از سقوط هواپیما اطلاع پیدا کردیم اقدام به اعزام تیم ارزیاب اولیه به منطقه کردیم.

وی ادامه داد: در ابتدا گفته شد که این هواپیما در منطقه کهنگان و بیده سقوط کرده است که تائید نشد به همین سبب اقدام بعدی ما اعزام تیم های امداد و نجات از سایر شهرستان‌ها به محل حادثه بود.

اعزام تیم‌های جدید برای یافتن پیکرها

معاون امداد و نجات هلال‌احمر اصفهان گفت: تقسیم کار بین تیم‌ها صورت گرفته است.

کریمی گفت: متاسفانه بالگرد هم نتواست به ما کمک کند. ما از  اصفهان و شیراز هم بالگرد فرستادیم که این اقدام هم میسر نبود.

وی افزود: با اعزام تیم‌های جدید شروع به جستجو خواهیم کرد تا اگر خدایی نکرده تلفاتی رخ داده زودتر پیکرها را پیدا کنیم.

کریمی در خصوص  فاصله تا تیم های امداد و نجات تا محل حادثه گفت:باتوجه به شرایط جوی و کوه دنا که محل صعب العبور است حدود دو ساعت و یا بیشتر هم طول می‌کشد.

وی گفت: به دلیل این که هوا مه آلود است و شرایط جوی هم مساعد نیست  مشخص نیست تیم ها چه زمانی به محل حادثه می‌رسند.

توقف عملیات جست‌وجوی  لاشه هواپیمای سقوط کرده/ ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما +اسامی مسافران و فیلم

 

محل سقوط هواپیما در ارتفاع 3800 تا 4200 متری دنا است

حسین درخشان  مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات گفت: با توجه به اینکه محل احتمالی سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا بین 3800 تا 4200 متر ارتفاع دارد، تیم های امداد کوهستان هلال احمر اصفهان و چهارمحال به سمت محل حادثه اعزام شده اند.

وی گفت: تیم های امداد کوهستان استان های فارس و لرستان هم به حالت آماده باش در امده تا به کمک بروند. محل سقوط به شدت صعب العبور است.

درخشان ادامه داد: هنوز هیچ یک از تیم‌های امدادی و مردم محلی نتوانسته اند محل سقوط را مشاهده کنند.

 

کمیته‌ای از کمیسیون عمران مجلس پیگیر ابعاد حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج شد

رئیس کمیسیون عمران مجلس از بررسی علل سقوط هواپیمای تهران- یاسوج در سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز ابعاد حادثه مشخص نیست، تصریح کرد: برگزاری جلسه با مسئولان سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه ها برای بررسی علت این حادثه است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با برگزاری نشست مذکور و بررسی ابعاد حادثه موضوع به اطلاع مردم خواهد رسید.

تلاش مسئولان برای امدادرسانی به مجروحان احتمالی

اصغر سلیمی در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران به بیان توضیحاتی درباره آخرین وضعیت سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در حوالی شهرستان سمیرم پرداخت و گفت: بخشدار، رییس سپاه، هلال احمر، بسیج، نیروهای انتظامی و همه مسئولان شهرستان سمیرم در حال همکاری و فعالیت هستند که محل دقیق حادثه را شناسایی و مشخص کنند و درصورت امکان خدمات‌رسانی را برای مجروحان احتمالی به انجام برسانند.

وی افزود: هنوز محل دقیق سانحه به دلیل مه شدید و شرایط نامساعد جوی مشخص نسیت. باد شدیدی می‌وزد اما مردم صدای سانحه را شنیده‌اند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با تشریح وضعیت جغرافیایی منطقه محل سقوط هواپیما گفت: در این منطقه کوه دنا در حدفاصل شهرستان‌های سمیرم و کهکیلویه واقع شده است که احتمالاً هواپیما در این منطقه سقوط کرده است.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان امدارسانی به مجروحان احتمالی وجود دارد، تصریح کرد: مسئولان در حال تلاش هستند و در شرایط بدتر از این نیز مسئولان و نهادهای امدادی موفق به انجام خدمات‌رسانی شده‌اند.

شنیده شدن صدای برخورد هواپیما با کوه دنا از سوی محلی ها

نماینده سمیرم (اصفهان) در مجلس گفت: محلی‌ها صدای مهیب برخورد هواپیما با کوه دنا را شنیده‌اند.

 

حوالی ساعت 9:30 صدای برخورد مهیبی شنیدیم/هنوز هیچ اثری از هواپیما یافت نشده است

ذوالفقار رییسی دهیار کهنگان گفت: حوالی ساعت 9:30 الی 9:40 صدای برخورد مهیبی شنیدیم ولی تاکنون در جست و جوهای انجام شده چیزی یافت نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر چیزی حدود یک هزار نفر در جست و جوی لاشه هواپیما یا پیکرها هستند، اما تا این لحظه چیزی پیدا نشده است.

 

نقص فنی هواپیما صحت ندارد/ علت سانحه بعد از یافتن جعبه سیاه اعلام می‌شود

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا این هواپیما قبلا دچار نقص فنی بوده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این هواپیما در تاریخ 5 بهمن هم به دلیل نقص فنی از میانه راه برگشته است، گفت: تا جعبه سیاه دستگاه را بررسی نکنیم امکان هیچ اظهارنظری وجود ندارد.

عابدزاده درباره اینکه آیا علت سانحه شرایط جوی بوده است،  گفت: فعلا نمی‌شود اظهار نظر کرد باید تا پیدا شدن جعبه سیاه منتظر بمانیم.

وی ادامه داد: عملیات جست و جو در منطقه‌ای در روستای بیده در حال انجام است. زمان طول کشیدن عملیات مشخص نیست و نمی‌توان فعلا در این مورد مساله‌ای را مطرح کرد.

وی درباره آخرین باری که این هواپیما اورهال شده است ،گفت:باید مدارک را بررسی کنیم.

عابدزاده گفت: هنوز تیم امداد به لاشه نرسیده است.

 

عمر هواپیمای سقوط کرده 25 سال بوده است

رییس سازمان هواپیمایی کشور گفت: هواپیمای آسمان که صبح امروز سقوط کرده در سال 1993 ساخته شده بود و 25 سال عمر داشت.

رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که عمر این هواپیما چند سال بوده است و جزو هواپیماهای فرسوده محسوب می‌شود یا خیر؟ گفت: این هواپیما عمر تقویمی ندارد چراکه عمر هواپیما براساس ساعت پرواز آن مشخص می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت این هواپیما فرسوده بوده است.

عابدزاده با بیان اینکه در چهار استان همجوار محل وقوع این سانحه ستاد بحران تشکیل شده است، گفت: این هواپیما 55 دقیقه پس از پرواز از رادار محو می‌شود و هنوز اطلاعاتی درباره آن در دست نداریم.

 

وضعیت بیمه هواپیمای سقوط‌کرده مشخص شد

برای هریک از سرنشینان و خدمه تا سقف۲۱۰ میلیون تومان پوشش بیمه‌ای ارائه شده است

بیمه ایران با صدور اطلاعیه‌ای ضمن ابراز تاثر و تاسف فراوان بابت این حادثه ناگوار اعلام کرد هواپیمای ATR پرواز تهران – یاسوج تحت پوشش بیمه‌ای این شرکت بوده است.

در این اطلاعیه، بیمه ایران اعلام کرده  است:

به محض اطلاع از وقوع حادثه، جلسه ستاد بحران به ریاست رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه ایران و معاونان و مدیران ذیربط تشکیل و مقرر شد تیم کارشناسی در اولین فرصت ممکن به منطقه وقوع حادثه اعزام و اقدامات مقتضی را درباره کارشناسی موضوع، تشکیل پرونده و رسیدگی و پرداخت خسارت‌های مربوطه بعمل آورند.

براساس اعلام معاونت فنی بیمه ایران، هواپیمای ATR آسمان با سرمایه سه میلیون دلار تحت پوشش بیمه نامۀ بدنه و مسئولیت هواپیما در این شرکت بوده و برای هریک از سرنشینان و خدمه نیز تا سقف۲۱۰ میلیون تومان پوشش بیمه‌ای ارائه شده است.

 

حضور وزیر راه در جلسه ستاد بحران 

 

توقف عملیات جست‌وجوی  لاشه هواپیمای سقوط کرده/ ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما +اسامی مسافران و فیلم

عکس خلبان پرواز

 

توقف عملیات جست‌وجوی  لاشه هواپیمای سقوط کرده/ ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما +اسامی مسافران و فیلم

اسامی گروه پرواز ٣٧٠٤ هواپیمایی آسمان:

١-کاپیتان حجت‌الله فولاد

٢-خلبان دوم کاوه خلیلی

٣-سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی

٤-مهماندار بهنام رضایی نیارکی

توقف عملیات جست‌وجوی  لاشه هواپیمای سقوط کرده/ ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما +اسامی مسافران و فیلم

اسامی امنیت پرواز:

فرهاد معصومی

محمود بهشتی

اسامی تعدادی از مسافران هواپیمای ای تی آر پرواز تهران- یاسوج متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان به شرح ذیل است:

1)-  خلیل آهنگران

2)-  احمد   چرمیان

3)- سیدرضا  فاطمی طلب

4)_ آرش قنبری کرمانشاه

5)- اردشیر راد

6)- سیدبهزاد   سیادتی

7)- سیدکرم اله صالحی پرور

8)- حامد امیری

9)- محمد هادی فهیمی هانزایی

10)- ابوالقاسم فرهمندی

11)- مهدی جاوید پور

12)- عبدالاحد مرادی

13)- فرهاد  آرامش نیا

14)- سلمان آذری

15)- فاطمه  دالوند

16)- کوثر هردانی

17)- محمد کبیریان

18)- علیرضا کلهر

19)- حامد مهدوی

20)- مژگان نظری

21)- جلال الدین امیری پور

22)- حسین رستمی

23)- مریم عابدی

24)- احمد انوری

25)- محمدحسین برزگری

26)- رویا  داخته

27)- مجید اسلامی

28)- مهدی قرالی

29)- حسن رضا قرلاغی

30)- ژیلا   قلی پور

31)- زهرا  ایمانی مهر

32)-  عبدالرضا  کردی

33)- محمد  نجات

34)-  سید نقی نشاطی فر

35)- عبدالکاظم   نیسی

36)-  محمد صادق نوری

37)- امیر  پورشعبان

38)- رحمت اله  صالحی پرور

39)- بهروز   شریف کاظمی

40)- پریسا  سوهانی

41)- شاهبد  یاری پور

42)- شاهپور  یاری پور

43)- غلامعلی   احمدی

44)- میلاد    علی پور

45)- محسن   الله ویران زاده

46)- افشین  انصاری

47)- سید ایلیا دانشی

48)- سید طاها دانشی

49)- محمد   عیدی نیا

50)- علی  فرزانه

51)-  حمیدرضا    هراوندخانی

52)- عزت اله   حق شناس

53)-  ابراهیم    جعفریان سی سخت

54)-  نرگس    خوبانی

55)- علی اکبر   نجمامی سخویدی

56)- کرامت  نرگس نژاد

57)- محمد هادی نژاد صداقت

58)- مصطفی رضایی

59)- سیدابراهیم ساداتی

60)-  محمد مهدی  سمیعی نصرآبادی

 

توقف عملیات جست‌وجوی  لاشه هواپیمای سقوط کرده/ ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما +اسامی مسافران و فیلم

 

توقف عملیات جست‌وجوی  لاشه هواپیمای سقوط کرده/ ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما +اسامی مسافران و فیلم

توقف عملیات جست‌وجوی  لاشه هواپیمای سقوط کرده/ ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما +اسامی مسافران و فیلم

توقف عملیات جست‌وجوی  لاشه هواپیمای سقوط کرده/ ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما +اسامی مسافران و فیلم

نگرانی مردم در فرودگاه یاسوج

توقف عملیات جست‌وجوی  لاشه هواپیمای سقوط کرده/ ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما +اسامی مسافران و فیلمتوقف عملیات جست‌وجوی  لاشه هواپیمای سقوط کرده/ ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما +اسامی مسافران و فیلم

درپی سقوط هواپیمای مسافربری تهران _ یاسوج سه نفر از مدیران و اعضا هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی جان باختند.

شاهپور یاری‌پور جراح فک و صورت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان که به همراه همسر و فرزند خود مسافر پرواز تهران - یاسوج بود، امروز در حادثه سقوط هواپیما جان باخت.

دکتر عبدالرضا کردی رییس فرهنگ‌سرای ملل تهران نیز یکی از مسافران هواپیمای سقوط کرده یاسوج است.

هادی فهیمی کارشناس و متخصص حیات وحش نیز در این سانحه جان باخت.

 

دستور رییس کل دادگستری استان اصفهان برای بررسی حادثه سقوط هواپیمای آسمان

به گزارش ایلنا، رییس کل دادگستری استان به رییس دادگستری و دادستان عمومی شهرستان سمیرم دستور داد تا با حضور در محل حادثه ضمن انجام تحقیقات لازم، علل بروز این حادثه را بررسی و دستورات قضایی لازم را صادر نمایند.

قرار است طبق این دستور در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شود.

مشاهده دود در محدوده پادنا

دودی در محدوده "پس دنا"(بین روستای نقل و خفر) در محدوده پادنا مشاهده شده است.

تیم های امداد روستایی در حال عزیمت هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز