خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان خبر داد:

ساخت 12 مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی در سیستان و بلوچستان/ 1700 روستا تحت پوشش طرح قرار می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۷۰۴

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای عملیات ساخت 12 مجتمع بزرگ آبرسانی در استان و بلوچستان، گفت: با تکمیل این مراکز هزار و 748 روستا از آب شرب مطمئن و سالم برخوردار شده و شاخص بهره‌مندی روستاهای استان از آب شرب نیز 15 درصد ارتقا خواهد یافت.

به گزارش ایلنا، "عبدالاحد ریکی" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با اشاره به سیاست‌های دولت تدبیر و امید به منظور ارتقای سطح کیفی آب استان، گفت: با توجه به نگاه خاص دولت به این استان، پروژه‌های فراوانی از ابتدای دولت یازدهم اجرا شده است. هم اکنون عملیات ساخت 12 مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی در سطح استان در حال اجراست که پس از تکمیل این مراکز شاخص بهره‌مندی استان از آب شرب مطمئن و سالم 15 درصد ارتقا خواهد یافت.

ریکی با تاکید بر اینکه این 12 مجتمع هزار و 748 روستا را در برخواهد گرفت، ادامه داد: اجرای این طرح‌ها موجب بهبود کیفیت آب 944 روستای حوزه سیستان و ارتقای کمی و کیفی 804 روستا در مرکز و جنوب استان خواهد شد. یکی از این پروژه‌های مهم مجتمع 261 روستایی زیرمجموعه سد زیردان است که 650 کیلومتر عملیات لوله گذاری آن در حال انجام است و امیدواریم این طرح را در سال 97 به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان یادآور شد: یکی دیگر از این 12 مجتمع مربوط به پروژه 213 روستایی زیرمجموعه سدپیشینه است که عملیات اجرایی آن از دو ماه پیش آغاز شده و تاکنون مجوز 200 میلیارد تومان فاینانس داخلی برای این پروژه هم گرفته شده است که تکمیل این طرح می‌تواند نقش موثری در ارتقای شاخص آبرسانی روستایی استان داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر پایین‌ترین شاخص بهره‌مندی از آب شرب در روستاهای استان با 21 درصد مربوط به منطقه چابهار است که این دو مجتمع می‌تواند پس از بهره‌برداری 65 درصد شاخص حوزه چابهار را ارتقا بدهد.

ریکی با اشاره به اینکه این 12 مجتمع حدود 630 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این منابع از طریق اعتبارات صندوق توسعه ملی، اعتبارات متقاضیان ملی و از طریق فاینانس داخلی برای سرعت بخشیدن به پروژه‌ها تامین شده است تا بتوانیم در آینده شاهد ارتقای شاخص‌های بهره‌مندی روستاییان این استان از آب شرب باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مطالعات 6 مجتمع آبرسانی دیگر نیز به اتمام رسیده است، بیان کرد: در سال 96 مجوز لازم برای اجرای دو پروژه دریافت شده است و عملیات اجرایی یکی از این طرح‌ها در سال مالی 97 آغاز شده و به جمع 12 مجتمع یاد شده اضافه خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته اجرای این 6 پروژه نیز می‌تواند شاخص بهره‌مندی استان را پنج درصد ارتقا بدهد.

وی از مطالعه 14 مجتمع آبرسانی دیگر سخن به میان آورد و افزود: یکی از این طرح‌ها مربوط به مجتمع آبرسانی 503 روستای چابهار است که در آینده به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع‌های آبرسانی شناخته خواهد شد. همانگونه که عنوان شد عملیات مطالعه این مجتمع آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال 96 مطالعات آن هم به اتمام رسیده و در سال 97 به تصویب برسد تا عملیات اجرایی آن‌ها در سال‌های آتی با تامین منابع مالی آغاز شود.

مدیرعامل شرکت آبفار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مجموعه اجرای این 32 پروژه به همراه 59 پروژه تک روستایی می‌تواند 27.2 درصد شاخص بهره‌مندی استان را ارتقا دهد.

ریکی در تکمیل این بخش از سخنان خود، تاکید کرد: حدود هزار و 700 روستا بالای 20 خانوار در سطح استان باقی مانده است که فاقد آب شرب هستند و مقرر شده در قالب مجتمع‌های آبرسانی و پروژه‌های تک روستایی عملیات اجرایی آن‌ها در سال‌های آتی با تامین هزار و 500 میلیارد تومان منابع مالی آغاز و چه سریعتر به بهره‌برداری برسند.

وی در پایان بر لزوم توجه جدی مردم به موضوع مدیریت تقاضا و مصرف صحیح منابع آبی تاکید کرد و گفت: بایستی ما روحیه مصرف گرایی را کنار بگذاریم. امروزه هزینه‌های سنگینی برای تامین آب پرداخت می‌شود و بایستی به همان نسبت ما نیز در حفظ و نگهداری این منابع عظیم که بخش عمده آن متعلق به آینده است کوشا باشیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز