خبرگزاری کار ایران

محمد جواد آذری جهرمی:

حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اکوسیستم کارآفرینی است

asdasd
کد خبر : ۵۹۳۴۱۸

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اکوسیستم کارآفرینی است یکی از مسائل مهم که امروزه کشور با آن روبرو است مهارت راه اندازی کسب و کار در بین جوانان است که این شاخص رشد قابل قبولی داشته و حاصل ژن‌های خوب واقعی است.

به گزارش ایلنا؛ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آمایش اینترنت اشیاء با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم گفت: انقلاب صنعتی چهارم که از آن یاد می‌شود هم‌اکنون در حال رخ دادن است و یکی از شاخص‌های اصلی آن بهره‌وری به شمار می‌آید. پیش‌بینی می‌شود که ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون شغل سنتی از بین برود. همچنین ۱۴ درصد از مشاغل با این انقلاب صنعتی نیازمند یادگیری مطالب جدید هستند.

وی افزود: در انقلاب صنعتی چهارم انگلستان ۸۰۰ هزار شغل از بین رفت اما ۳.۵ میلیون شغل جدید ایجاد شده است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ هشت درصد از مشاغل شغل‌های جدید باشند.

آذری جهرمی درباره رویدادهای آینده فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: مشاغل جدید باعث افزایش بهره‌وری و رشد کشور می‌شود. کسب و کارهای بزرگ جدید ارزش افزوده خواهند بود و در این میان یکی‌از مهم‌ترین وظایف حاکمیت ایجاد زیست‌بوم است و ماموریت‌های حاکمیت در این حوزه بسیار مهم است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اکوسیستم کارآفرینی است یکی از مسائل مهم که امروزه کشور با آن روبه‌رو است مهارت راه اندازی کسب و کار در بین جوانان است که این شاخص رشد قابل قبولی داشته و حاصل ژن‌های خوب واقعی است. همچنین نوآوری در این حوزه اهمیت بالایی دارد و باید خلاقیت همراه با نوآوری باشد.

آذری جهرمی با بیان اینکه مشکلات روبه‌روی کسب و کار استارت‌آپی باعث عدم ورود به بازارهای خارجی می‌شود اظهار داشت: شاخص ریسک‌پذیری کسب و کارهای ایرانی یکی از بدترین‌ها در  آمارهاست و این مساله در کنار سایر مشکلات باعث شده تا کسب‌وکارها به بازارهای بین المللی وارد نشود.

محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به طرح تکاپو که با حمایت وزارت ارتباطات و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شد گفت: این طرح در هشت استان به صورت پایلوت اجرایی شد که حاصل آن ۱۲۰ تفاهمنامه است که از این میزان ۳۰ تفاهمنامه اجرایی شده و ۷۰ تفاهمنامه در حال پیگیری است و ۲۵ تفاهمنامه اجرا نشده است.

در استان‌های اجرا شده و برتر از نظر اشتغالزایی از جمله کردستان با ۱۶۰۰ شغل ایجاد شده، یزد با دو هزار شغل و خراسان رضوی با ۲۰ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاده شده برترین استان‌های طرح تکاپو از نظر اشتغالزایی هستند.

وی افزود: تعداد شتاب‌دهنده‌های کشور تا به امروز رشد ۲۵ برابری داشته است و نهادهای سرمایه‌گذار نیز به ۳۰ سرمایه‌گذار رسیده است. همچنین تعداد مراکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب و کارهای نوپا به ۳۰ مرکز افزایش یافته است.

آذری جهرمی درباره ارزش صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: ارزش صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در سال ۹۵، ۲۵هزار میلیارد تومان بوده که در سال ۹۶ به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و تا پایان برنامه ششم توسعه ۶۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. البته یکی از نکات مهم عدم آمادگی فارغ التحصیلان کشور برای ورود به بازار اکوسیستم استارت‌آپ است.

 جهرمی افزود: همچنین فقدان نهادهای مناسب توسعه کسب و کارهای نوپا تمرکز بر مشتریان دولتی و بنگاه‌های کوچک باعث شده تا بخش فناوری اطلاعات کشور با مشکلات بزرگی روبه‌رو باشد. البته یکی از نکات مهم عدم وجود برند ایرانی شناخته شده در بازارهای بین المللی است.

وی تاکید کرد: امیدواریم تا پنج شرکت با اقتصاد بالای یک میلیارد دلار یا همان پنج یونیکورن داشته باشیم.

آذری جهرمی در باره اجرای طرح هوشمند گفت: مناطق آزاد کیش، قشم، انزلی برای راه اندازی پایلوت شهر و روستا در حال آماده سازی هستند و در دستور کار است تا برای هوشمندسازی شهرها مذاکراتی انجام شود.

وی درباره لوایح پنجگانه تصریح کرد: پنج لایحه اول در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف شده و برای درست کردن زیرساخت‌های حاکمیتی با خرد جمعی در تصویر مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز