خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان بورس در پاسخ به ایلنا:

رونمایی‌از سکه جدید ۵هزار ریالی/ کاهش ریسک خرید سهام از طریق ورود به صندوقها

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۴۲۲

معاون سازمان بورس از رو نمایی سکه بورس در مراسم نیم قرن فعالیت بازار سرمایه خبر داد و گفت: ارزش این سکه ۵ هزار ریال خواهد بود که با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ضرب شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعیدی معاون سازمان بورس در نشست خبری به مناسبت پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران با بیان اینکه اولین معامله بورس در ١۵بهمن سال ۴۶ انجام شد، گفت: خردجو اصلی ترین فرد در سازمان بورس و از زبده ترین افراد این حوزه بود.

وی ادامه داد: تعداد افراد متخصص بورس در آن دوره بسیار قابل توجه بوده و اولین دبیر کل بورس آقای مهدی بود که به نمایندگی از بانک صنعت و معدن در بورس حضور داشت.

سعیدی با بیان اینکه بورس در ایران به راحتی شکل نگرفته است، گفت: در طول نیم قرن گذشته اقدمات بسیار زیادی برای توسعه بازار سرمایه در کشور انجام شده است.

وی تاکید کرد:امروز بورس، سرمایه ملی برای کشورمان محسوب می شود.

معاون سازمان بورس با بیان اینکه از میان کشورهای همسایه در توسعه برنامه ریزی از سایر کشورها پیشتاز بودیم ادامه داد: اولین قانون برنامه ریزی در ایران در سال ٢٨به تصویب مجلس رسید و امروز می توانیم از تجربه نیم قرن بازار سرمایه استفاده کنیم.

وی گفت: در سال های اول فقط یکشنبه‌ها و  فقط اوراق قرضه مورد معامله قرار می گرفت.خصوصی سازی تحت عنوان سازمان گسترش مالکیت واحدهای تولیدی در کشور شروع می‌شود تا سال ۵٨که به دلیل تغییر قانون برخی از شرکت ها از بورس خارج شدند و از سال ۶٨ به محض خروج از جنگ تحمیلی خصوصی سازی به صورت مجدد مطرح و چراغ بورس روشن شد.

وی گفت: دولت در دهه ٧٠سرمایه گذاری و در دهه ٨٠خصوصی سازی کرد و امروز بازار سرمایه پتانسیل تبدیل به موتور محرک توسعه اقتصاد را دارد.

معاون سازمان بورس با بیان اینکه بازار سرمایه برای تحقق اهداف چشم انداز ١۴٠۴آماده است،اظهار داشت: در این مدت توانستیم منابع خوبی را از سایر کشورها در بازار سرمایه جذب کنیم و به محض تسهیل مبادلات مالی و پولی شاهد دوران رونق بزرگ برای بازار سرمایه خواهیم بود.

وی افزود: به طور قطع ۵٠سال بعد بازار سرمایه در کشور و در اقتصاد حرف اول را می زند چرا که از تکنولوژی‌های مدرن در این حوزه استفاده می‌کنیم.‌

وی با بیان اینکه برخی از صندوق‌های سرمایه گذاری‌های بورس از برخی از بانک‌ها بزرگ‌تر است،گفت: بورس با هزینه بسیار کمتری می‌تواند واسطه گری مالی را انجام دهد.

سعیدی از رو نمایی سکه بورس در مراسم نیم قرن فعالیت بازار سرمایه خبر داد و گفت: ارزش این سکه ۵هزار ریال خواهد بود و باهمکاری  وزارت اقتصاد و بانک مرکزی  این سکه ضرب و  جزو سکه های کشورمان خواهد بود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ارزش معاملات بورس در سال های ۴۶تا۵٧گفت: آمار معاملات در طول این سال ها ١۵هزار میلیارد تومان بوده که ٨هزار میلیارد تومان ارزش سهام و ٧هزار میلیارد تومان ارزش معاملات اوراق قرضه بوده است.

سعیدی با بیان اینکه فراز نشیب ها در بازار و سرمایه در طول نیم قرن گذشته بسیار زیاد بوده گفت:تا سال ۵۴ معاملات سهام قابل توجه نبود چراکه شرکت های سوداور حاضر به تقسیم سود خود با سایرین نبودند و شرکت هایی وضع مالی خوبی نداشتند اجازه ورود به بازار سرمایه را نداشتند.

وی با اشاره به معافیت های مالیاتی در بازار سرمایه اظهار داشت: هر چند معافیت مالیاتی در بورس ایران نسبت به بورس جهانی بیشتر است اما از انجایی که بسیار ی از سرمایه داران به دلیل دو دفتره بودن تا کنون مالیات نپرداختند،معافیت مالیاتی بورس برایشان قابل توجه نیست.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال ایلنا مبنی براینکه چرا پس از نیم قرن فعالیت بورس هنوز بورس اولویت اول مردم برای سرمایه گذار نیست،گفت: به اینکه مردم به صورت مستقیم سهم بخرند علاقه ای نداریم چراکه سهم موجود زنده ای است که سهام داران باید برای آن وقت بگذارند و معمولا عموم مردم این وقت را ندارند.

وی افزود: مردم باید برای خرید سهام به صورت مستقیم محاسبه ریسک کنند و باید پرتفو تشکیل شود که عام مردم نمیتوانند این محاسبه ریسک را انجام دهند.

سعیدی با بیان اینکه حضور مستقیم مردم باید به حضور غیر مستقیم تبدل شود،اظهار داشت: بهترین روش برای حضور مردم در بورس سرمایه گذاری در صندوق ها است که در حال حاضر ٢میلیون نفر در صندوق های بازار سرمایه سرمایه گذاری کرده اند.

وی گفت:در دو ماه اخیر تصویب کردیم که صدور واحدهای سرمایه گذاری در شعب ممنوع شود و الان ٧٠الی ٨٠ درصد مدیران صندوق ها وابسته به شعب نیستند.

معاون سازمان بورس ادامه داد:امروز شاید مردم بورس را نشناسند اما با صندوق های سرمایه گذاری آشنا هستند. بنابراین صندوق ها پول آگاه وارد بازار سرمایه می کنند و سرمایه گذاری مستقیم مردم باعث ورود پول ناآگاه به بورس می شود.

سعیدی با اشاره تحولات پس از برجام در بازار سرمایه اظهار داشت: در دو ماه اول پس از برجام شاهد ورود کارگزاران بزرگ آمریکایی به کشور برای مذاکره با مدیران بورسی بودیم اما با ورود ترامپ این همکاری ها متوقف ماند.

وی در پایان تاکید کرد:حتی کارگزاران آمریکایی ریسک نوسان ارز در ایران راهم پذیرفتند اما با تغییر رییس جمهور آمریکا تمام این فعالیت ها متوقف شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز