خبرگزاری کار ایران

توجه به زنجیره تولید از مزرعه تا سفره در بخش کشاورزی امری ضروری است

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۵۸۷

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اقتصاد کشاورزی کشور به نگرش نو در زنجیره مزرعه تا سفره نیاز دارد و بخش خصوصی باید با قدرت بیشتر وارد میدان شوند.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست با فعالان و تشکل های بخش کشاورزی استان مرکزی در اراک افزود:توجه به زنجیره تولید از مزرعه تا سفره در بخش کشاورزی امری ضروری است که با نقصان یک حلقه از این زنجیره، تمامی زحمات کشاورزان به هدر خواهد رفت.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بخش کشاورزی در حوزه تامین نهاده های کشاورزی و مبحث زنجیره مزرعه تا سفره نیازمند تدوین راهبردی اقتصاد محور است.

وی ادامه داد: نیاز بازار مصرف کشور به گوشت مرغ، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال برآرود شده و این در حالی است که ظرفیت تولید گوشت مرغ کشور، سه میلیون تن در سال است.

حجتی گفت: صنعت مرغداری در کشور با ظرفیت یک و ۵ دهم کار می کند که برای توسعه و پیشرفت در این صنعت، جای کار بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به وضعیت اراضی منابع طبیعی و کشاورزی گفت: در سطح کشور چندین میلیون هکتار زمین وجود دارد و ده ها هزار پرونده قضایی تشکیل شده که مشکل حقوقی دارند.

حجتی اظهار کرد: جهاد کشاورزی در تلاش است تا مشکلات فعالان بخش های مختلف کشاورزی را برطرف و با استفاده از رویکردهای گوناگون، توسعه و تقویت این حوزه را دنبال کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشورهای توسعه یافته از ظرفیت های ارزشمند بخش غیر دولتی در حوزه کشاورزی بهره مند هستند و دولت ها در این مسیر، تنها سیاست گذاری می کنند.

حجتی افزود: اتحادیه ها و تشکل های غیردولتی در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و هلند، فعالیت موثری در تولید و عرضه محصولات کشاورزی برعهده دارند.

وی افزود: دامداران در کشور هلند هرگز نگران خریدار و قیمت محصولات تولیدی خود نیستند چرا که تعاونی مسئول مستقیم خرید است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: تکمیل زنجیره تولید تنها راه تثبیت شکوفایی اقتصادی است و تولید و رقابت در بازار مصرف محصولات کشاورزی نیز، به حیات زنجیره تولید وابستگی جدی دارد.

حجتی گفت: با وجود همه تلاش هایی که در بخش کشاورزی، دامداری و زارعت در سطح کشور انجام شده هنوز کاستی هایی وجود دارد و بابت این نواقص عذرخواهی می کنم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: مجموعه جهاد کشاورزی می کوشد برنامه ریزی مدونی برای کشت محصولات مورد نیاز کشور داشته باشد تا به شکل دوره ای، شاهد انبوه تولید و یا کمبود برخی محصولات نباشیم.

وی با یادآوری پرداخت یارانه به محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف گفت: اتحادیه اروپا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به محصولات کشاورزی یارانه پرداخت می کند و در کشور ترکیه نیز با کمک یارانه، محصولات کشاورزی صادر می شود.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت کشاورزی گلخانه ای در ساوه گفت: اقتصاد کشاورزی در شرایط جدید بر پایه آبیاری های نوین و کشت گلخانه ای استوار است و تحقق این امر باید در استان مرکزی با جدیت بیشتری پی گرفته شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اراک در کشت گلخانه ای ظرفیت قابل توجهی دارد و با استقرار کشاورزی نوین می توان بسیاری از سبزیجات مورد نیاز را در فضای گلخانه ای تولید و روانه بازار مصرف کرد.

استاندار مرکزی نیز در سخنانی گفت: تا پیش از سال ۹۲ بیش از ۶ میلیون تن گندم مورد نیاز کشور از خارج تامین می شد و انواع میوه های وارداتی نیز بخشی از بازار مصرف کشور را تشکیل می داد.

سیدعلی آقازاده افزود: اکنون تولیدات بخش کشاورزی استان مرکزی شامل شیر، گوشت سفید و قرمز، و انواع میوه ، علاوه بر تامین نیاز داخل استان به بسیاری از استان های همجوار نیز صادر می شود.

وی ادامه داد: نزولات آسمانی در زمستان سال جاری در مقایسه با سال گذشته، ۸۰ درصد کاهش دارد که در ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

آقازاده اظهار کرد: استان مرکزی علاوه بر مزیت های صنعتی در بخش های مختلف کشاورزی، ظرفیت های ارزشمندی دارد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: رفع مشکلات و تنگناهای مختلف کشور به ویژه در حوزه کشاورزی با مشارکت هدفمند همه دستگاه های اجرایی و حمایت دولت از بخش خصوصی امکان پذیر است.

در ادامه این نشست، تشکل های مختلف کشاورزی، دامپروری، باغی و زراعی استان مرکزی مشکلات خود را با وزیر جهاد کشاورزی مطرح کردند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز