خبرگزاری کار ایران

۸۰ درصد انرژی غذایی مردم از تولید داخلی تامین می شود/ افزایش ۲۱ درصدی بهره وری آب در دولت تدبیر و امید

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۴۹۷

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۸۰ درصد انرژی غذایی در داخل تولید می شود و این بیانگر تامین امنیت غذایی کشور است.

به گزارش ایلنا، عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین المللی جامع صنعت کشاورزی در اصفهان افزود: در این راستا باید تکنولوژی ابزار و ادوات کشاورزی وارد عرصه تولید شود تا وضعیت کسب و کارها بهبود یابد.

وی اظهار کرد: با وجود مشکلات بسیار اقلیمی از جمله کاهش بارندگی و افزایش درجه حرارت، در حال حاضر هیچ مشکلی در عرصه تولید محصولات کشاورزی وجود ندارد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه توانایی بالای کشاورزان و خدمتگزاران در بخش خدمات موجب تولید پایدار و مستمر خواهد شد گفت: بر این اساس کنترل تولید در دستور کار ما قرار گرفته است.

کشاورز، توجه به بهره وری آب را از دیگر رویکردهای ارزشمند در بخش کشاورزی کشور بیان کرد و گفت: طی چهار سال گذشته سالی ۶ درصد بهره وری آب در بخش کشاورزی افزایش یافت و از شروع به کار دولت تدبیر و امید تاکنون ۲۱ درصد بهره وری آب در بخش کشاورزی رشد کرده است.

وی تصریح کرد: باید استفاده از آب در بخش کشاورزی مدیریت شود تا برای تولید محصولات کشاورزی آب کمتری استفاده شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید با فرهنگ سازی و انجام اقدام های لازم کاری کرد تا ضایعات کشاورزی از مزرعه تا سفره کاهش یابد.

کشاورز از اصفهان به عنوان یک پدیده خاص در کشاورزی کشور نامبرد و گفت: اصفهان، در تاریخ کشاورزی ایران دارای ریشه و فرهنگ است و در زمینه تولید محصولات کشاورزی، عملکرد و تراکم کشت از قدمت زیادی برخوردار می باشد.

وی تصریح کرد: باید نهضت دانش صادرات محصولات کشاورزی در اصفهان راه اندازی شود زیرا اصفهان به لحاظ جایگاه علمی، نیروی انسانی و ظرفیت کشاورزی قابلیت صادرات محصولات کشاورزی را دارد.

کشاورز، همچنین از استاندار اصفهان درخواست کرد که موضوع حقابه کشاورزان را با جدیت پیگیری کند و از سوی دیگر به ترویج کشاورزی با استفاده از حداقل آب در اصفهان کمک نماید.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیز در این مراسم گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش ماشین های کشاورزی انجام شده است و می توان این مدت را دوران طلایی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی دانست.

کامبیز عباسی افزود: در دولت دوازدهم نیز هرماه حدود ۹۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاوززی انجام شده است.

وی اظهار کرد: حجم وسیعی از سرمایه گذاری در قالب خطوط اعتباری مکانیزاسیون انجام شده و بیش از ۸۵ هزار دستگاه انواع تراکتور در کمتر از پنج سال وارد عرصه کشاورزی کشور شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اضافه کرد: طی این مدت بیش از ۱۸۵ هزار دستگاه ادوات کشاورزی وارد مزارع کشور شده و این اقدام ها نشان می دهد که بخش زیادی از نیازهای کشور تامین شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سالجاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفته که حدود ۵۸۰ میلیارد تومان از این تسهیلات برای خرید ماشین آلات هزینه شده است.

عباسی افزود: بسته مکانیزاسیون کشاورزی نیز طی پنج سال گذشته با سود تسهیلات پایین در اختیار کشاورزان قرار گرفته و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۲ هزار دستگاه انواع تراکتور به عرصه کشاورزی کشور وارد شده است.

وی یادآور شد: در عین حال صنعت کشاورزی به حمایت جدی حوزه صنعت کشور نیاز دارد زیرا بخش زیادی از تجهیزات کشاورزی در بخش صنعت تولید می شود.

عباسی، راهبرد وزارت کشاورزی را توسعه مکانیزاسیون متناسب با شرایط اقلیمی کشور بیان کرد و گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از مکانیزاسیون کشاورزی در داخل کشور تولید می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان نیز در این مراسم گفت: اصفهان به لحاظ مراکز علمی، محصولات کشاورزی و نیروی انسانی از قابلیت و ظرفیت ویژه ای برخوردار است.

محمدعلی شجاعی  افزود: با توجه به وضعیت کم آبی طی ۲ دهه گذشته و همچنین آمار بالای تولیدات کشاورزی در اصفهان، این استان باید به سمت فرآوری محصولات کشاورزی گام بردارد.

وی اظهار کرد: اصفهان به شدت نیازمند تغییر الگوی کشت کشاورزی است و در این راستا باید از گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند، استفاده شود.

شجاعی یادآور شد: الگوهای کشت باید با رویکرد اقتصاد کشاورزی و با نگاه به بازار جهانی انجام شوند و برای کشت محصولات باید سلیقه و ذائقه مصرف‌کننده نیز مدنظر قرار گرفته شود.

وی تصریح کرد: برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها در صورتی مطلوب است که حضور کشاورزان در آن پررنگ باشد و بتوان آنها را با علوم و دستاوردهای جدید این عرصه آشنا کرد.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی جامع صنعت کشاورزی، مکانیزاسیون، آبیاری، نهاده ها و باغبانی بصورت تخصصی و با حضور ۱۴۰ مشارکت کننده از استان های اصفهان، تهران، فارس، مازندران، سمنان، خراسان، آذربایجان غربی و شرقی، خوزستان و البرز عصر یکشنبه در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گشایش یافت.

در این نمایشگاه همچنین شرکت‌هایی از کشورهای چین و آلمان در زمینه نهاده های کشاورزی و نمایندگان فروش محصولات و خدمات کشاورزی شرکت هایی از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آمریکا، هلند، آلمان، ترکیه و فرانسه حضور دارند.

۳۰ درصد از مشارکت کنندگان این نمایشگاه در بخش نهاده های کشاورزی، ۳۵ درصد در بخش آبیاری، ۲۵ درصد در بخش ماشین‌آلات و ۱۰ درصد در بخش گلخانه و تجهیزات گلخانه ای حضور دارند.

این نمایشگاه در چهار سالن نمایشگاهی به وسعت ۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع از ۲۴ تا ۲۸ دی از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برای بازدید علاقه مندان دایر است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز