خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

امیدواریم استارت‌آپ‌های کشورمان وارد بازار منطقه شوند / تامین مالی جمعی قانونی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۳۵۸

آذری‌جهرمی با بیان اینکه ایران ظرفیت نیروی انسانی بسیار مناسبی دارد اظهار داشت: یکی از معضلات پیش‌روی کشور مسئله بیکاری و ایجاد اشتغال است. باید از ظرفیت صنعت و نیروهای کشور استفاده شود. کسب و کارهای زیادی به صورت نوپا در ایران فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست با وزیر اقتصاد درباره اقتصاد دیجیتال گفت: توسعه دیجیتالی یکی از مباحث رو به رشد و مهم در دنیا است. کشورهای مختلفی برنامه‌های بلند مرتبه در اقتصاد دیجیتال اعلام کرده‌اند و در ایران نیز شورای عالی فضای مجازی به عنوان متولی در حال تدوین نقشه راه اقتصاد دیجیتالی کشور است. کشور هند یکی از نمونه‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتالی است که 25 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه ایران ظرفیت نیروی انسانی بسیار مناسبی دارد اظهار داشت: یکی از معضلات پیش‌روی کشور مسئله بیکاری و ایجاد اشتغال است. باید از ظرفیت صنعت و نیروهای کشور استفاده شود. کسب و کارهای زیادی به صورت نوپا در ایران فعالیت می‌کنند. شرکت‌هایی را داریم که در حال نزدیک شدن به اقتصاد یک میلیارد دلاری با عنوان یونیکورن هستند.

وی افزود: در میان پویایی صنعت کسب و کارهای نوین یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به فعالان این صنعت مسئله تامین مالی این دسته از کسب و کارها است. یکی از کارهایی که با کمک وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی برنامه آن آغاز شده و سعی داریم در سایر استان‌ها نیز آن را گسترش دهیم بحث طرح تکاپو است که مسئله مهم و تاثیرگذاری است. اما بعد از این طرح همکاری بسیار مناسبی از سوی وزارت ارتباطات با وزارت اقتصاد، وزارت کار و سازمان بورس ایجاد شده است که با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بحث طرح تامین مالی جمعی دارای مجوز و به صورت قانونی پیاده‌سازی شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر گفت: یکی از پروژه‌های مهم صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بوده است که نقش مهمی در تامین مالی کسب و کارهای نوپا داشته است.

وی افزود: تامین مالی جمعی یکی از بحث‌های مهم در کشور است که در ایران قوانین مناسبی ندارد و کسب و کارها از آن نمی‌توانند برای تامین مالی  استفاده کنند. جمع‌بندی انجام شده است تا با استفاده از حل مشکل تامین مالی جمعی برخی از مشکلات و موانع سر راه کسب و کارهای نوپا برداشته شود. امیدواریم روزی تمامی مشکلات در حوزه استارت‌آپ رفع شود و استارت‌آپ‌های کشورمان وارد بازار منطقه شوند و سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند.

آذری جهرمی درباره طرح تامین مالی جمعی اظهار داشت: اگر کسی ایده‌ای داشته باشد می‌تواند ایده خود را از طریق یک رسانه اطلاع‌رسانی مانند سایت عرضه کند و به مردم اعلام کند که در تامین مالی می‌تواند شرکت کند و در قبال آن سهمی از پروژه بر مبنای سرمایه گذاری خودشان دریافت کنند. این موضوع باعث تامین مالی پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری پول‌های خود شامل میزان سرمایه 10 تا 50 میلیون تومان توسط صاحبان سرمایه در حوزه استارتاپ‌ است.

آذری‌جهرمی با اشاره به مدل‌های تامین مالی جمعی تاکید کرد: هم اکنون چهار مدل تامین مالی جمعی در دنیا رایج است که در ایران سه مدل ا ز آن به صورت قانونی از این پس در دسترس است. اولین مدل مربوط به مدل نذری یا اهدا است مثل نذر اشتغال که باعث اشتغالزایی گسترده می‌شود که برای آن با کمیته امداد صحبت‌هایی شده است. دومین مدل سرمایه‌گذاری در قبال سهم یا کالایی است که سرمایه گذار بعد از آن دریافت می‌کند.  سومین مدل دسته‌بندی وام است که به حوزه بانک برمی‌گردد که در ایران در دسترس نیست و اما چهارمین مدل سرمایه‌گذاری برای بازار سرمایه توسط پول‌های خرد و سرمایه‌داران است که قصد دارند با سرمایه خود در یک مدل کار اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز