خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل ستاره خلیج فارس:

تحویل 100 میلیون لیتر بنزین یورو 5 به شرکت ملی پخش/ تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5 در ستاره خلیج فارس

asdasd
کد خبر : ۵۷۸۲۳۹

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: روزانه 12میلیون لیتر بنزسن یورو 5 در ستاره خلیج فارس تولید می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدعلی دادور مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ستاره خلیج فارس مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه با مساحتی حدود 700 هکتار در 25 کیلومتری بندرعباس واقع شده که شامل واحدهای اصلی پالایشگاه و دو واحد جانبی خط لوله و واحد آبخیز دریاست.

وی با بیان اینکه کاهش آلایندگی محیط زیست و خودکفایی کشور در تامین فراورده‌های استراتژیک از مهمترین دستاوردهای این پالایشگاه است، افزود: پالایشگاه در سه ترین با ظرفیت پالایش روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی حاصل از پالایشگاه‌های عسلویه و تولید 36 میلیون لیتر بنزین در روز به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور شناخته می‌شود.

دادور تصریح کرد: این پالایشگاه با ایجاد ارزش افزوده بیشتر در میعانات گازی و جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل آن به محصولات باارزش کشور را در تولید انواع سوخت از جمله بنزین، گازوئیل، سوخت جت خودکفا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ستاره خلیج فارس در سه فاز با ظرفیت هر فاز 120 هزار بشکه‌ میعانات گازی طراحی شده است گفت: این پالایشگاه دارای 30 واحد عملیاتی، 20 واحد فرایندی و 10 واحد جانبی است.

وی تصریح کرد:‌ در این پالایشگاه سه واحد تصفیه هیدروژنی نفتا در نظر گرفته شده که هدف آن خارج کردن گوگرد  و سایر سموم از نفت خواهد بود و با توجه به ظرفیت هر واحد به میزان 78 هزار بشکه در روز به عنوان بزرگترین واحد تصفیه هیدروژنی نفتا در کشور شناخته شده است و محصولات این واحد شامل نفتای سبک، میانی و سنگین است.

دادور همچنین به واحد ایزومریزاسیون اشاره و اظهار داشت: این پالایشگاه دارای سه واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک شیرین است که هر کدام از واحدها برای 2هزار بشکه در روز طراحی شده‌اند و هدف از آنها تولید بنزین عاری از بنزن و سایر آروماتیک‌ها جهت دستیابی به سطح استاندارد یورو 5 است.

وی با بیان اینکه پالایشگاه دارای سه واحد اکتان‌ساز که خوراک هر کدام 45 هزار بشکه در روز نفتای میانی پالایش شده است تصریح کرد: برای تولید بنزین با اوکتان 100 و مقدار بنزن کمتر از 1.5 درصد حجمی طراحی شده اند. محصولات این واحد ریفورمیت با اوکتان بالا، گاز هیدروژن غنی شده و گاز مایع است.

وی درباره تامین آب مورد نیاز پالایشگاه نیز گفت: با توجه به نزدیکی محل احداث پالایشگاه به دریا پروژه آب‌گیر با ظرفیت 200 هزار مترمکعب در ساعت در فاصله شش کیلومتری جنوب پالایشگاه احداث شده و آب دریا به وسیله چهار خط لوله از فاصله 1500 متری و عمق 16 متری به ساحل منتقل و توسط هشت پمپ به ظرفیت هر یک 12 هزار و 600 متر مکعب در ساعت به پالایشگاه منتقل شده و با رعایت ضوابط زیست محیطی از طریق کانال برگشت به دریا باز گردانده می‌شود.

دادور درباره تامین خوراک پالایشگاه توضیح داد: پالایشگاه‌های گازی عسلویه گازهای متان و اتان را پس از جداسازی و شیرین‌سازی به عنوان گاز طبیعی به خط لوله سراسری گاز تزریق می‌کنند و میعانات گازی جدا شده به پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: جهت انتقال خوراک پالایشگاه از فاز جنوبی بندر عباس تلمبه‌خانه‌ای در عسلویه میعانات گازی را به وسیله خط لوله 36 اینچی به پالایشگاه ارسال می‌کند و خوراک در ساعت 12 هزار و 500 متر مکعب با فشار 90 بار از عسلویه به پالایشگاه می‌آید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی به سمت پالایشگاه می‌آید بیان کرد: پالایشگاه برای 160 هزار بشکه طراحی شده و امکان افزایش ظرفیت تا 500 هزار بشکه را دارد.

وی همچنین گفت: ما در پالایشگاه پنج مخزن ذخیره‌سازی خوراک به ظرفیت 500 هزار بشکه داریم.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه سوخت این پالایشگاه از شبکه سراسری دریافت می‌شود گفت: در این پالایشگاه روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5 تولید می‌شود. و روز گذشته سومین محموله 40 میلیون لیتری از پالایشگاه به انبار ارسال شد.

دادور افزود: تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر بنزین با اکتان ۸۷ در این پالایشگاه تولید و تحویل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شده است، اما حجم محموله‌های بنزین یورو۵ تا پایان امشب به ۱۰۰ میلیون لیتر می‌رسد.

دادور در ادامه با اشاره به سرعت فرایند تولید بنزین در ستاره خلیج فارس طی سه ماهه گذشته اظهار داشت: در سه ماه گذشته تولید بنزین از 2.3میلیون لیتر به 12 میلیون لیتر رسیده است و دلیل آن نیز سرعت گرفتن فرآیند تولید بنزین در پالایشگاه این بود که مقداری گوگرد در مبدل‌ها وجود داشت که شناسایی شد همچنین مشکل سیستم کنترل پالایشگاه برطرف شد و سیستم بخار پالایشگاه نشتی داشت برطرف شد. پیگیری‌های لازم برای دریافت خوراک نیز انجام شد که در حال حاضر خوراک به صورت ثابت به پالایشگاه منتقل می‌شود. بنابراین کار سرعت گرفته است.

وی درباره نحوه تامین مالی برای بهره‌برداری از پالایشگاه توضیح داد: بخشی از هزینه این پالایشگاه باید از بخش تولید پوشش داده شود همچنین نیاز به وام داشتیم که 260 میلیون یورو از صندوق ملی مصوب شده است.

وی اظهار داشت: ‌روزانه 25 هزار بشکه نفت گاز و نفت سفید به شرکت پخش تحویل داده می‌شود و در حال حاضر نزدیک به 14 هزار بشکه نفتای ترش مازاد در پالایشگاه تولید می‌شود که با توجه به اینکه جزو پنج فراورده اصلی نیست مجوز فروش آن را اخذ کرده‌ایم و اولین محموله نفتا سه روز آینده صادر خواهد شد. البته تاکنون چهار محموله نیز در سال گذشته صادر شده است.

وی با بیان اینکه روزانه سه میلیون و 400 هزار لیتر گازوئیل در ستاره خلیج فارس تولید می‌شود افزود: میزان گوگرد این گازوئیل پایین است اما تا یک ماه آینده این فرآورده نیز یورو5 خواهد شد. همچنین روزانه 500 هزار لیتر گاز مایع در پالایشگاه تولید می‌شود که فعلا استاندارد یورو 5 را ندارد.

مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس اعلام کرد: تا روز هشتم ژانویه ۲ محوله ۳۵ هزار تنی نفتای ترش به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

دادور در باره مسائل زیست محیطی این پالایشگاه افزود: طبق استانداردهای محیط زیست، آب دریافتی ما از دریاست و هنگامی که ما بخواهیم این آب را به دریا بازگردانیم نباید دمای آن بالاتر از ۲ درجه باشد و به منظور جلوگیری از ورود پساب‌های آلوده شرکت پالایش میعانات گازی ستاره خلیج فارس به دریا، استخری به طول پنج هکتار آماده شده است که مواد افزودنی پساب در آن گرفته و همچنین دمای آب متعادل می‌شود، سپس به دریا بازمی‌گردد.

وی یادآور شد: این شرکت تاکنون هیچ اخطاری بابت آلودگی محیط زیست دریافت نکرده است.

وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی برای تکمیل گازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت:‌ سرمایه‌گذاران خارجی تقاضای زیادی برای مشارکت مالی گرفته‌اند اما ما تصمیم گرفتیم از سرمایه‌گذاری‌ها استفاده نکنیم و از داخل تامین مالی داشته باشیم.

وی  درباره تامین مالی پالایشگاه توضیح داد: برای تکمیل فاز 2، 120 میلیون یورو و فاز 3، 120 میلیون یورو سرمایه‌ نیاز داریم که کل سر جمع آن 240 میلیون یورو می‌شود.

وی با بیان اینکه از 11 سال گذشته تاکنون سه میلیارد و 859 میلیون یورو در این پالایشگاه هزینه شده است افزود: برای تکمیل دو فاز باقیمانده 240 میلیون یورو سرمایه نیاز داریم.

وی در ادامه درباره اینکه اگر پالایشگاه طی مدت زمان تعیین شده (4سال ) ساخته می‌شد چه میزان هزینه در بر داشت گفت: برآورد اولیه ما برای تکمیل این پالایشگاه 2.6میلیارد یورو بوده اما با توجه به تحریم‌ها تغییر نرخ ارز و برخی اتفاقات دیگر نتوانستیم طی مدت زمان تعیین شده و با اعتباری که هدفگذاری شده بود پالایشگاه را تکمیل کنیم.

دادور در ادامه با اشاره به مشکل استخدام 120 نفر از کارکنان این پالایشگاه گفت: در حال حاضر همه این 120 نفر به پالایشگاه بازگشتند.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در پایان گفت:‌ در حال حاضر زمان دقیق قطع واردات بنزین مشخص نیست اما امیدواریم که سال آینده صادرکننده باشیم اما مشخص نیست که پالایشگاه ستاره مستقیما بنزین را صادر می‌کند یا این کار توسط وزارت نفت انجام خواهد شد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز